Ska ev köpa en begagnad, ca tio år gammal överhandsfräs märke Bosch.. Oklart vilken modell ännu...

Finns det några modeller man skall akta sig för från den tiden? Kanske svårt att svara på generellt men någon kanske har erfarenheter?
 
Tokv41 skrev:
Ska ev köpa en begagnad, ca tio år gammal överhandsfräs märke Bosch.. Oklart vilken modell ännu...

Finns det några modeller man skall akta sig för från den tiden? Kanske svårt att svara på generellt men någon kanske har erfarenheter?
Nej, jag har inte hört om några specifika problem med äldre bosch.

Men överhandsfräsar är väldigt känsliga - det är precisionsmaskiner. Så du måste testa den noga.

Jag har kollat efter (förutom allmänt skick, kol etc):

lagerljud - lättast att upptäcka vid provfräsning.
rost/repor på "metallpelarna"
provfräst så att den inte kastar - det är svårt att se men du märker det fort om du provfräser.
 
Daniel_N skrev:
Nej, jag har inte hört om några specifika problem med äldre bosch.

Men överhandsfräsar är väldigt känsliga - det är precisionsmaskiner. Så du måste testa den noga.

Jag har kollat efter (förutom allmänt skick, kol etc):

lagerljud - lättast att upptäcka vid provfräsning.
rost/repor på "metallpelarna"
provfräst så att den inte kastar - det är svårt att se men du märker det fort om du provfräser.
Kastar?
 
Micke184 skrev:
Kastar?
Tex för att axeln är böjd, det gör att fräsrsultatet blir starkt lidande.
 
Det heter runout på engelska. Du får googla.I det här fallet betyder det att axeln är böjd eller att spännhylsan inte centrerar fräsverktyget.

edit: so slow!
 
Vilket även resulterar att maskinen skakar, vibbrerar.
 
Det finns ju både gröna och blå, någon grön heter POF400 och har 400W. Det är inte mycket i dagens läge, och det bör avspegla sig på priset som då borde bli någon enstaka hundring givet att skicket är gott. Idag har Boschs blå fräsar 900,1300,1400 och 2000W.

Det betyder inte alls att det behöver vara dåliga köp, men det är klokt att kolla på Boschs hemsida hur det ser ut idag, och sen vara försiktig med en liten fräs.
 
Okej.. Den ska knappt vara använd så vi får se vilken modell det är men då kan iaf en tio år gammal fräs vara en okej maskin iaf...

Tackar.
 
Hej

Fick nyligen en 10 år gammal Blå Bosch 2 Kw 12mm fräs i byte.
Har bara provat lite.

Det jag inte gillade var
- ''Pelarna fastnar något i fullt öppet ändläge''
- Det finns ingen permanent ''på'' strömbrytare

Jag fick rengöra, smörja pelarna, lagade resistorn till varvtalsregleringen (mekaniskt paj så jag köpte ny på Elfa...

I övrigt känns den bra och duger till mig!

Mvh

Peter
 
Ja visst, det finns folk som kör med fräsar från 50-talet, i det sammanhanget är 10 år ingenting.

Oavsiktligt råkade mitt svar också fungera som svar på GSM-Peters inlägg. Kör för det.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.