Hej. På mitt jobb (Karlskrona Idrottshall) har vitvå torktumlare. En Cylinda och en miele. Nu är det så här att Miele torktumlaren har börjat att krångla och jag funderar hur man ska lösa problemet.

Först lite fakta: Det är en Kondenstumlare. Årtalet okänt men förmodligen inköpt 1989-1992. Kommer inte ihåg exakta numret och namnet på den nu.

Problem1: När kondensorn sitter i (som den ska) blir torktumlaren VÄLDIGT varm men kläderna dyngsura. När man kör utan kondensern torkar kläderna men det blir extremt varmt. Så pass varmt att allt som inte är bomull går sönder eller "bränner" fast. Det som torkats luktar nästan lite bränt och vid filtret är luckan mycket brun. Ett av de mindre filtrerna vid trumöppningen är helskev men det går stänga luckan ändå.

Problem2: Något låter mycket högt under torkningen. Ljudet påminner om slutsummer när maskinen är klar. En av de andra vaktmästarna har upptäckt att om man skakar på maskinen tystnar ljudet för ett tag men fortsätter senare. Det är ett väldigt irriterande ljud.

Problem3: När man kör tidsprogrammet blir torktumlaren inte lika varm, men proppen (säkringen) löser ut efter ca 4 minuters gång. Proppen har aldrig löst ut på de vanliga programmen.

Så. Vad är det för fel på torktumlaren och är det lönt att laga? Vi har en elektriker som jobbar där men någon måste kanske be honom köpa eventuella reservdelar.

Cirkus 20 år. Jag skulle inte försöka laga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.