Hej alla!

Vi har två stora markiser över vår altan som används flitigt på sommaren. Ena markisen är "original" för huset och den andra skaffade jag begagnad för många år sedan. En sak som stört mig hela tiden är att den "nya" markisens vev sitter på "fel" sida av markisen. Om man står på altanen och tittar mot huset så har båda markiserna sina vevar på högra sidan. Det gör att man måste gå hela markisens sträcka för att manövrera den och det är också ganska trångt att komma åt den högra markisens vev när altanmöbler och annat är på sina platser.

Det skulle vara mycket smidigare på flera sätt om högra markisens vev satt på dess vänstra sida, så min fråga blir alltså ifall det är väldigt omständligt att vända på markisens mekanism. Jag ser ju att fästena är likadana, så jag tror inte att det är komplicerat...men är det ett j*vla jobba att göra det?

Så här ser markisens respektive ändar ut:

IMG_0666.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0667.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mina tankar går i att veva ut markisen max, ta bort duken och skruva bort de två skruvarna på högra sidan. Vänstra sidan känner jag mig mer osäker på. Det ser ut att vara en centrumskruv gängad i fästet med en låsmutter. Är detta någon fjäderspänning? Kommer något vara fjäderbelastat där, och är det viktigt därför viktigt att räkna varv på skruven? Eller är det bara en passiv skruv för att hålla markisrullen på plats som enkelt flyttas över till högra sidan?

Jag förutsätter också att vevmekanismen går att flytta utan att den behöver roteras på något sätt, så vevöglan fortfarande är nedåtriktad.

Är det det någon som utfört denna manöver på en likadan markis som kan ge mig lite vägledning?

Mvh
Paxman

EDIT:

Ser nu att jag även kommer behöva justera armarnas placering lite, eftersom vevmekanismen bygger lite i sidled. Det ser jag dock inte som något problem.
 
Ingen som har koll på detta?
 
Ingen aning, men prova tänker jag - det värsta som kan hända är väl att du får återställa och har spenderat några timmar...
 
Det enda som håller mig tillbaka från att testa (och anledningen till att jag startat tråden) är att jag inte känner till konstruktionen, och att jag vet att det är en del väldigt stora krafter involverat i terassmarkiser. Jag vill ju inte skruva bort fel skruv och bli knockad av något som är under kraftigt spänn...
 
På vår markis sitter fjädrar med vajer i vikarmarna och som trycker ut markisen.
 
Det är så jag tror det är med vår också Anders...men jag är inte 100% säker att det inte finns andra fjädrar i mekanismen.
 
Du bör märka det om du kör ut den max och duken blir inte sträckt, dvs armarna är max ute.
Vår har inga fjädrar i själva rullen utan armarna är det som styr.
 
J
Jag pratade med någon om att byta vev till motor och fick då tipset att sätta spännband runt markisen i indraget läge för att på så sätt kunna avlasta vev-mekanismen utan att veva ut allt. Det borde kunna funka i ditt fall också.
Jag har inte gått vidare med mina tankar på motoriserad markis än, because reasons..
 
  • Gilla
  • Haha
Paxman och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Du bör märka det om du kör ut den max och duken blir inte sträckt, dvs armarna är max ute.
Vår har inga fjädrar i själva rullen utan armarna är det som styr.
Det är min minnesbild från när jag bytte duk för många år sedan. Med armarna max ute så är rullen typ lös...så jag får testa det någon dag om det slutar blåsa så j*vligt.

J JBir skrev:
Jag pratade med någon om att byta vev till motor och fick då tipset att sätta spännband runt markisen i indraget läge för att på så sätt kunna avlasta vev-mekanismen utan att veva ut allt. Det borde kunna funka i ditt fall också.
Förstår tanken, men det tror jag inte kommer inte fungera i mitt fall. Jag behöver ha rullen och armarna fria eftersom rullen och armarna behöver flyttas vevmekanismens bredd till höger.

J JBir skrev:
Jag har inte gått vidare med mina tankar på motoriserad markis än, because reasons..
Been there, done that brother! 😂 Även jag har haft tankar på motorisering, samt inkludering i mitt hemautomationssystem...men det har inte blivit av. Funkar rätt OK att sköta dem manuellt, och får jag vevmekanismen flyttad så kommer det bli ännu enklare. 👍
 
  • Gilla
Fredde 1
  • Laddar…
Det är en snäckväxel på höger sida och ser man på infästningar på vinklarna, så är det lika på båda sidorna.
Men troligtvis måste hela markisen lossas för skifta sida på växeln. På vänsre sida är det en bult med en mutter på och är då fäst i rullen innanför ( hur den är fäst kan jag inte svara på ) någon form av lagring är det säkert, antingen i rullen eller mellan rulla och fäste.
Allt kan troligtvis göras utan att duken är ute ( allt är i ett stycke ) Du får försöka se hur växeln är fastsatt på rullen.
Kan även vara så att det finns växel för höger eller vänstermontage och då går det inte att byta sida på dom.
Syns 2 större bultar på höger sida och ska dom användas måstet växeln vändas. Har du tur, så kan det vara 2 bulthål på sidan mot rullen och då går det att flytta växeln. Som synes så är det en klump utåt där växeln är och flyttas den till andra sidan kommer den kanske att hamna in mot bärarmen och där får klumpen inte plats.
Ska väl även säga att jag inte har skruvat med markiser och det är bara en humm från mig om infästningarna.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Så vitt jag har kunnat se bara stående på altanen så verkar allt vara konstruerat så att man från början kan välja fritt på vilken sida vevmekanismen ska sitta. Vänstra sidans spårskruv med låsmutter har motsvarande gänga på högra sidans fäste, vevmekanismens avlånga hål för dess skruvar finns även på vänstra fästet osv.

Detta är för mig väldigt logiskt. Det skulle ju inte vara speciellt kostnadseffektivt av tillverkaren att göra de två sidorna unika från varandra. På samma sätt som kyl/frys-tillverkarna tillverkar dörrarna så att slutkund kan välja ifall de ska vara vänster- eller högerhängda, med färdiga hål för "gångjärnet" och handtaget.

Likaså är dessa konstruktioner uttänkta att de är väldigt enkla att breddförändra (så länge man vill minska befintlig bredd...svårare att förlänga. 😂). Så är man ute efter en begagnad markis så kan man köpa en som är för lång och enkelt kapa berörda delar för att få måttet man är ute efter. Så har jag gjort med ett par fönstermarkiser. 👍
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Så vitt jag har kunnat se bara stående på altanen så verkar allt vara konstruerat så att man från början kan välja fritt på vilken sida vevmekanismen ska sitta. Vänstra sidans spårskruv med låsmutter har motsvarande gänga på högra sidans fäste, vevmekanismens avlånga hål för dess skruvar finns även på vänstra fästet osv.

Detta är för mig väldigt logiskt. Det skulle ju inte vara speciellt kostnadseffektivt av tillverkaren att göra de två sidorna unika från varandra. På samma sätt som kyl/frys-tillverkarna tillverkar dörrarna så att slutkund kan välja ifall de ska vara vänster- eller högerhängda, med färdiga hål för "gångjärnet" och handtaget.

Likaså är dessa konstruktioner uttänkta att de är väldigt enkla att breddförändra (så länge man vill minska befintlig bredd...svårare att förlänga. 😂). Så är man ute efter en begagnad markis så kan man köpa en som är för lång och enkelt kapa berörda delar för att få måttet man är ute efter. Så har jag gjort med ett par fönstermarkiser. 👍
Jepp och det jag tankte på är att om växeln flyttas, så kommer rullen att flytta sig till höger. Sen är det nog inte fel att ha den inrullad och säkra med att par spänband, så att inte fjädrarna i armarna vill knuffa ut sig.
Under alla förhållanden så måste allt nog tas ned på backen för att ändra det. Tungt att stå på en stege, går inte sjäkv utan måste minst vara 2 st för nedtag.
Har en på 6 meter och vi var 4 st för att lyfta och fästa i bärbommen. Hade nog gott att vara 3 st.
 
J jonaserik skrev:
Har en på 6 meter och vi var 4 st för att lyfta och fästa i bärbommen. Hade nog gott att vara 3 st.
Jag lyckades faktiskt få upp denna 5 m själv. Det krävdes en hel del klurig riggning med spännband, stegar och annat...men det gick! 😃

Jag tror att bästa sättet att utförda detta är att veva ut markisen max så vävspänningen släpper helt. Sen lossar jag centrumskruven i vänstra fästet och de två skruvarna i högra. Det borde lösgöra rullen från dess fästen och då kommer jag behöva hjälp så den inte rasar ned. Sen borde det framgå hur jag byter sida på snäckväxelhuset. Armarna kommer också behöva justeras på främre aluminiumprofilen för att kompensera för att rullen flyttas åt höger.

Kanske är det smidigast att veva ut väven max och lossa främre profilen från armarna för att sedan rulla tillbaka duken...kan tänka mig att det blir väldigt omständligt att ha hela duken ute när detta ska utföras.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Jag lyckades faktiskt få upp denna 5 m själv. Det krävdes en hel del klurig riggning med spännband, stegar och annat...men det gick! 😃

Jag tror att bästa sättet att utförda detta är att veva ut markisen max så vävspänningen släpper helt. Sen lossar jag centrumskruven i vänstra fästet och de två skruvarna i högra. Det borde lösgöra rullen från dess fästen och då kommer jag behöva hjälp så den inte rasar ned. Sen borde det framgå hur jag byter sida på snäckväxelhuset. Armarna kommer också behöva justeras på främre aluminiumprofilen för att kompensera för att rullen flyttas åt höger.

Kanske är det smidigast att veva ut väven max och lossa främre profilen från armarna för att sedan rulla tillbaka duken...kan tänka mig att det blir väldigt omständligt att ha hela duken ute när detta ska utföras.
Problemet med att rulla ut och lossa duken. Är vid återrullningen få den att gå rakt, behövs inte många millimeter snett för att den ska kalva snett på rullen. Så var försiktig. Kanske det går att hänga allt i spännband med infäste högre upp eller om det går i bärbommen. Kan då med spännband sänkas ner och sedan dras upp på plats.
 
J jonaserik skrev:
Problemet med att rulla ut och lossa duken. Är vid återrullningen få den att gå rakt, behövs inte många millimeter snett för att den ska kalva snett på rullen.
Jag har bytt duk på två stora markiser, och även haft av en av dem en extra gång för att sy om den lite...och jag har inget minne av att det var något större problem att få dem rätt. Det var några år sedan, så minnet kan svika, men jag tror att det är ganska självreglerande om man kör dem in och ut några gånger efter att man satt tillbaka dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.