Har ett äldre bostadshus med inkommande 4x6mm2 nergrävd elkabel från ladugård där huvudcentralen finns, alltså ett TN-C system. Huvudsäkringen är på 20A medan elen in till huset är säkrat till 16A. Vad jag förstår ska det numer, sedan 1994, ur elsäkerhetssynpunkt vara 5x10mm2 elkabel mellan en huvudcentral och en undercentral (TN-S). Frågade en dansk elektriker jag känner och han föreslog att man kunde sätta ett eget jordtag vid huset istället för att byta ut gamla 4x6mm2 elkabeln mot en ny 5x10mm2 elkabel. Har läst en del om eget jordtag och tyckt det var komplicerat att göra men efter att ha lyssnat på en podd, https://www.elinstallatoren.se/2025...t:0b6eb427-e1e2-44fb-9a42-a4887d3cc175:eld_90 , så verkar det inte alls vara komplicerat då de flesta regler med inmätning och dokumentation inte är relevant för ett eget jordtag utan dessa gäller för nätägarens jordtag vid transformatorstationen. Min undran är dock om ett eget jordtag för ett TN-C elsystem är tillåtet i Sverige. Så någon elektriker här som vet?

Om du inte har några problem med nuvarande TN-C-kabel så finns det ingenting du behöver göra. Det finns inga krav på att det måste vara TN-S.

Problem med TN-C skulle kunna vara vagabonderande strömmar som ni på något sätt upplever, t.ex i duschen. Små potentialskillnader mellan skyddsjord och moder jord kan förnimmas här och där.

Ett eget jordtag ökar säkerheten ifall PEN-ledaren går av, så det är inte fel. Det ger också ett visst skydd mot åsköverspänningar. Så visst är det tillåtet om du vill. Det är då bra om du får med alla andra inkommande ledande rör och ledningar så artt allting blir skyddsutjämnat.

Det ställs inga höga krav på jordtaget, om man inte vill ha skydd mot beröringsspänningar vid direkta jordfel från t.ex en nedfallen luftledning. Men det ställer högre krav på jordtaget än vad man vanligen kan uppnå med rimliga medel.

• Gilla
fri_tid och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.