1 638 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Äldre FTX. Stänga av förvärmaren och höja bergvärmen?.
Allvetare
· The Great North
· 1 154 inlägg
Hej!
Jag har ett äldre FTX, installerat 1983. Tror det heter RDAA 1-3-1 el. liknande med korsvärmeväxlare, en förvärmare i form av en "ungnslinga" Har försökt hitta i gamla dokument vad den drar och tror det är 1,3- 1,8 kwh. Bor i södra Norrland. Om jag stänger av den (om det ens går) och istället höjer kurvan på bergvärmepumpen. Vilket blir mest energieffektivt? Någon som kan ge mig en vägledning? Kan konsekvensen bli negativ på huset?
Jag har ett äldre FTX, installerat 1983. Tror det heter RDAA 1-3-1 el. liknande med korsvärmeväxlare, en förvärmare i form av en "ungnslinga" Har försökt hitta i gamla dokument vad den drar och tror det är 1,3- 1,8 kwh. Bor i södra Norrland. Om jag stänger av den (om det ens går) och istället höjer kurvan på bergvärmepumpen. Vilket blir mest energieffektivt? Någon som kan ge mig en vägledning? Kan konsekvensen bli negativ på huset?
Allvetare
· The Great North
· 1 154 inlägg
Var sitter elbatteriet? Före eller efter växlaren?
Sitter den före växlaren kan du riskera att få påfrysning på växlaren.
Sitter den efter så tycker jag absolut du ska testa. Finns ju folk som har ventiler i yttervägg och drar in -25 grader luft och ändå är nöjda.
Sitter den före växlaren kan du riskera att få påfrysning på växlaren.
Sitter den efter så tycker jag absolut du ska testa. Finns ju folk som har ventiler i yttervägg och drar in -25 grader luft och ändå är nöjda.
Allvetare
· The Great North
· 1 154 inlägg
Den sitter före kuben/växlaren. Jag provade att sätta en trådlös termometergivare i aggregatet men lådan skärmade av för mycket så signalen dog. Är ganska van vid att springa på vindar i mitt yrke så jag ska nog testa och vara tidig på och ändra om det blir frostbildning. Har för mig att om man stänger av hela systemet så går inte förmvärmaren igång igen förens man trycker på knappen för återställning.fgo skrev:
Allvetare
· The Great North
· 1 154 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Erfarenheter av FTX i äldre hus? Tips på injustering?
Ventilation -
Går det att använda nyare typ av filter i äldre FTX (Temovex 480s)?
Ventilation -
Hur bäst stänga hålen efter FTX installation….
Ventilation -
Hus med äldre FTX-system/luftvärme, hur ska jag tänka?
Värmepumpar -
Hur stänga av värmare på en SAVE VTC 300 (FTX)?
Ventilation