Hej!

Jag har ett äldre FTX, installerat 1983. Tror det heter RDAA 1-3-1 el. liknande med korsvärmeväxlare, en förvärmare i form av en "ungnslinga" Har försökt hitta i gamla dokument vad den drar och tror det är 1,3- 1,8 kwh. Bor i södra Norrland. Om jag stänger av den (om det ens går) och istället höjer kurvan på bergvärmepumpen. Vilket blir mest energieffektivt? Någon som kan ge mig en vägledning? Kan konsekvensen bli negativ på huset?

Det bör bli lägre elförbrukning.
Elbatteri 1 kW el in blir 1 kW värme ut.
Värmepump 1 kW el in blir ca 3 kW värme ut.

fgo fgo skrev:
Det bör bli lägre elförbrukning.
Elbatteri 1 kW el in blir 1 kW värme ut.
Värmepump 1 kW el in blir ca 3 kW värme ut.
den enda är väl att jag kommer blåsa in något kallare luft. Är 15 grader i tilluften idag vid ca 0⁰C med förvärmaren på. Men absolut intressant att testa

Var sitter elbatteriet? Före eller efter växlaren?
Sitter den före växlaren kan du riskera att få påfrysning på växlaren.
Sitter den efter så tycker jag absolut du ska testa. Finns ju folk som har ventiler i yttervägg och drar in -25 grader luft och ändå är nöjda.

• Gilla
reez
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Hej!

Jag har ett äldre FTX, installerat 1983. Tror det heter RDAA 1-3-1 el. liknande med korsvärmeväxlare, en förvärmare i form av en "ungnslinga" ...?
Har ett Systemair VX700 som jag stängde av förvärmaren på för 14(?) år sedan.
Aldrig haft något problem.
Bor iofs i Sörmland.

fgo fgo skrev:
Var sitter elbatteriet? Före eller efter växlaren?
Sitter den före växlaren kan du riskera att få påfrysning på växlaren.
Sitter den efter så tycker jag absolut du ska testa. Finns ju folk som har ventiler i yttervägg och drar in -25 grader luft och ändå är nöjda.
Den sitter före kuben/växlaren. Jag provade att sätta en trådlös termometergivare i aggregatet men lådan skärmade av för mycket så signalen dog. Är ganska van vid att springa på vindar i mitt yrke så jag ska nog testa och vara tidig på och ändra om det blir frostbildning. Har för mig att om man stänger av hela systemet så går inte förmvärmaren igång igen förens man trycker på knappen för återställning.

L lat skrev:
Har ett Systemair VX700 som jag stängde av förvärmaren på för 14(?) år sedan.
Aldrig haft något problem.
Bor iofs i Sörmland.
Ska absolut testa, huset drar ca 2.2kwh nu enligt Ellevio

Manganbangan Manganbangan skrev:
Ska absolut testa, huset drar ca 2.2kwh nu enligt Ellevio
Själv har jag dessutom dragit ned fläktarna på minimum då vi bara är 2 personer i ett hus på 235m².

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.