Hej kamin-kunniga,
relativt ny husägare här som söker råd från er erfarna.
Vi har en äldre Contura kamin (bild 1), från ca 1990, som vi upplever slukar ved och värmer ineffektivt. Vi kan elda 7-8 vedklabbar på en dryg timme och få upp temperaturen från 18 till 20-21 på sin höjd. Samma resultat om vi fortsätter elda i 4 timmar. Eldar med torr björkved och det kommer huvudsakligen osynlig rök från skorstenen. Vi topptänder och elden har inga problem att ta sig, det brinner fort även med stängd lucka och elden orkar inte riktigt hålla igång halvvägs. Behöver ofta möblera om i kammaren och gå på med blåsbälg för att hålla den vid liv, glasen sotar igen efter 4-5 dagar av eldning. Ute på fasaden i golvnivå sitter ett ventilgaller för lufttillförsel. Jag försöker förstå hur brännkammaren (bild 2) får in luft från ventilen ute och hur det hänger ihop med luftspjället.
Luftspjället gör inte någon skillnad på hur det brinner och jag vet inte vilket håll som är öppet och stängt och var luften kommer från. På fronten av kaminen sitter en lucka som kan fällas ner för att komma åt asklådan. Drar jag ut den så finns det en liten öppning neråt vid flärpen (bild 3), men ser inga luftvägar som går in till brännkammaren.
Upptill i brännkammaren sitter en plåtlucka som åker inåt när man stänger luckan, och leder till skorsten (bild 4). Från brännkammaren hittar jag inga öppningar ner mot asklådan, det enda jag hittar är en roterbar platta som kan öppnas/stängas för att få ner aska till lådan. Dock sätts hålen igen av aska nästan omedelbart och verkar inte göra någon nytta.
- Hur kommer luften utifrån in till kammaren?
- Hur ser jag till att lufttillförseln är tillräcklig?
- Hur kontrollerar jag hur/om luftspjället fungerar? Verkar inte vara fallet då inget händer oavsett vilket läge den är i.
Stort tack!
relativt ny husägare här som söker råd från er erfarna.
Vi har en äldre Contura kamin (bild 1), från ca 1990, som vi upplever slukar ved och värmer ineffektivt. Vi kan elda 7-8 vedklabbar på en dryg timme och få upp temperaturen från 18 till 20-21 på sin höjd. Samma resultat om vi fortsätter elda i 4 timmar. Eldar med torr björkved och det kommer huvudsakligen osynlig rök från skorstenen. Vi topptänder och elden har inga problem att ta sig, det brinner fort även med stängd lucka och elden orkar inte riktigt hålla igång halvvägs. Behöver ofta möblera om i kammaren och gå på med blåsbälg för att hålla den vid liv, glasen sotar igen efter 4-5 dagar av eldning. Ute på fasaden i golvnivå sitter ett ventilgaller för lufttillförsel. Jag försöker förstå hur brännkammaren (bild 2) får in luft från ventilen ute och hur det hänger ihop med luftspjället.
Luftspjället gör inte någon skillnad på hur det brinner och jag vet inte vilket håll som är öppet och stängt och var luften kommer från. På fronten av kaminen sitter en lucka som kan fällas ner för att komma åt asklådan. Drar jag ut den så finns det en liten öppning neråt vid flärpen (bild 3), men ser inga luftvägar som går in till brännkammaren.
Upptill i brännkammaren sitter en plåtlucka som åker inåt när man stänger luckan, och leder till skorsten (bild 4). Från brännkammaren hittar jag inga öppningar ner mot asklådan, det enda jag hittar är en roterbar platta som kan öppnas/stängas för att få ner aska till lådan. Dock sätts hålen igen av aska nästan omedelbart och verkar inte göra någon nytta.
- Hur kommer luften utifrån in till kammaren?
- Hur ser jag till att lufttillförseln är tillräcklig?
- Hur kontrollerar jag hur/om luftspjället fungerar? Verkar inte vara fallet då inget händer oavsett vilket läge den är i.
Stort tack!
Bästa svaret
Hade en liknande, det är tyvärr så som du säger, slukar oerhört massa ved. I princip är det som en gammal hederlig öppen spis, drar ut kopiösa mängder luft genom skorstenen vilket ger urkass verkningsgrad. I samband med helrenovering av undervåning och borttagning av innerväggar bytte vi till en Morsö gjutjärnskamin, så nu har vi både en fin visuell brasa tillsammans med god mjuk brasvärmejiminybob skrev:
Vår Contura hade ett spjäll på framsidan som reglerade luften som kom in via ett rör under eldhärden. Men det var mest ett spel för galleriet, typ all luft sög den in från rummet. Precis som du säger, spelar ingen roll hur det spjället står, omöjligt att reglera luftflödet eftersom det tas direkt in i brasan från rummet. Så det blir fullt blås utan värme 😱
Här är en tråd på BH forum där man diskuterar lufttillförseln på liknanade Contura kamin som din:
https://www.byggahus.se/forum/threads/instaellning-luftspjaell-pa-gammal-contura-bras.327017/
Modellen är totalt obsolet, om du vill ha mer än en mysbrasa, dvs en kamin som ger verklig värme med minimal åtgång av ved så är det dags att slänga ut Conturan och investera i en modern braskamin.
Jag lyckades skänka min på Blocket, kom 3 stabila polacker och hämtade den och skorstenen, att dom orkade bära den ut ur vardagsrummet till lastbilen var ett under, den är svintung, samma sak med den gamla skorstenen i solid järn 😅
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
Tack för svaren, mycket uppskattat! Kanon att få reda på modellnamnet, underlättar ju för att kolla upp den.. 66% verkningsgrad stod det på någon sida, skeptisk till hur det räknades ut 😅
"En brasa utomhus" är snarlikt upplevelsen vi har av den. Blir nog att byta ut den så småningom, men först värmepump. Stort tack för era råd!
"En brasa utomhus" är snarlikt upplevelsen vi har av den. Blir nog att byta ut den så småningom, men först värmepump. Stort tack för era råd!
Klicka här för att svara