Jag renoverar ett torp från 1968. Skicket är bra; torrt och fint. Jag har köpt ett centralt ventilationssystem (med värmeväxlare). Just nu monterar jag åldersbeständig byggfolie på väggar och tak. Golvet är konstruerat lite speciellt. Det är hyvlade stockar som ligger på en betongplatta. Jag undrar om golvet kommer få tillräckligt med ventilation om jag monterar åldersbeständigplast ovan stockarna?
Jag kommer lägga massivt furugolv på stockarna.
Ps: ingen har bott permanent i torpet på 30 år. Har använts som jaktstuga/gäststuga.
Edit: För att förtydliga, Den rödmarkerade texten "Ångspärr" på bilden har ej varit monterat tidigare. Huset har varit konstruerat utan ångspärr i väggar, tak och golv.
Jag kommer lägga massivt furugolv på stockarna.
Ps: ingen har bott permanent i torpet på 30 år. Har använts som jaktstuga/gäststuga.
Edit: För att förtydliga, Den rödmarkerade texten "Ångspärr" på bilden har ej varit monterat tidigare. Huset har varit konstruerat utan ångspärr i väggar, tak och golv.
Först så resonerade jag precis som du gör; det har fungerat tidigare så varför ändra på konceptet. Men tidigare så har det inte varit uppvärmt. Nu när det blir en permanent bostad som är uppvärmt året runt så kommer mer kondens att bildas.R RoBo skrev:
Den gamla isoleringen i golvet ser bra ut (även kutterspånet). Så jag har inte tänkt att byta den. Men frågan är om man ska göra det också.
Jag kommer inte lägga någon plast under golvet.
Men däremot tog jag bort mineralullen och kutterspånet då det var angripet av hästmyror. Det som jag tolkar som vindpapp var sänderslitet och avlägsnades också.
Ny glasull ska på plats. Men vad ska jag ersätta underlaget som ligger mot betongen? Någon tunn cellplast för att inte ha något organiskt mot betongplattan?
Men däremot tog jag bort mineralullen och kutterspånet då det var angripet av hästmyror. Det som jag tolkar som vindpapp var sänderslitet och avlägsnades också.
Ny glasull ska på plats. Men vad ska jag ersätta underlaget som ligger mot betongen? Någon tunn cellplast för att inte ha något organiskt mot betongplattan?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Plasta mellanbjälklag?! 🤔
Lösvirke & Timmerhus -
Varför måste man ha ångspärr/åldersbeständig plast i taket på vinden
Tak & Vind -
Plast i taket? Ska isolera i mellanbjälklaget
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur lägger man åldersbeständiga plast i torpargrund?
Fritidshus -
Vilken fog använder man till fästa åldersbeständig plast i krypgrund mot betog och natursten? Tacksam för förslag!
Fritidshus