Jag försöker hitta åldern på vårt frysskåp men lyckas inte hitta information om detta. Någon som har koll på hur deras formel ser ut för detta?

Etikett på Elvita frysskåp F 245 med information om modell, serienummer, volym och köldmedium.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det står ju 1995 så antagligen är det tillverkat då. Titta på plastdetaljer, där brukar tillverkningsår och månad vara inpressat.

B Bitterhetsakademin skrev:
Det står ju 1995 så antagligen är det tillverkat då. Titta på plastdetaljer, där brukar tillverkningsår och månad vara inpressat.
Jo, jag har naturligtvis sett det men det kändes spontant lite osannolikt att det skulle vara 30 år gammalt.

Så jag ville kolla om någon här visste hur Elvitas märkning verkligen skrivs ut. Sifferserien 1995 skulle ju lika gärna kunna betyda någonting annat.

Ska se om jag hittar nåt i plasten också.

BirgitS
ISO 5155 är en standard som togs fram av standardiseringsorganet ISO och en version av standarden antogs 1995. Så den märkningen betyder att den standarden har följts och att skåpet därmed är gjort efter 1995.
Här är standarden: https://www.iso.org/standard/11158.html
Som man kan se där så antogs en ny version 2005 så skåpet har knappast gjorts mer än några enstaka år efter 2005.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.