Skall måla om huset efter 18 år och vi har varit nöjda med Alcros täcklasyr som då baserades på alkyd och linolja med lösningsmmedel lacknafta. Alcros nuvarande "FASAD TÄCKLASYR TRÄ" kallar de "Alkydoljeakrylat hybrid och linolja" och lösningsmedlet är vatten. Den kanske inte är bra till huset. Läst att en del inte är nöjda med den. Det finns kanske bättre alternativ.

Om du vill göra det lätt för dig ska du använda den produkten som Alcro saluför nu. Om du väljer att byta produkt till typ en akrylat så bör du grunda ett varv innan färdigstrykning. Detta på grund av linoljan i den tidigare färgen. Linolja pulvriseras med åren och endast pigmentet blir kvar på fasaden. Lägger du då på en akrylat så finns risken att det inte kommer hålla så bra.

I affären säger de att det skall gå att använda Alcros Bestå utan problem och att bara trärena partier behöver grundas först. Svårt för mig att veta vad som är sant.

Det stämmer till viss del, men eftersom det var 18 år sedan du målade sist så skulle jag vilja påstå att det är ganska vanskligt. Om det kommer uppstå problem kan jag till 100% inte säga, men risken finns där.

Sen är det ju din fasad det handlar om och den är ju trots allt väldigt dyrbar. jag hade i alla fall grundat ett varv innan för att vara på den säkra sidan.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.