4 754 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
ALBA-metoden
Jag har fått in ett par offerter på grundläggning plus platta.
En av anbuden offererar plattan att utföras enligt Alba-metoden. Enligt grundläggaren så skall den vara mer stadig eftersom kantelementen är lecablock och ge bättre isolering än kantelement av cellplast.
Jag frågade vår kvalitetsansvarig men han kände inte en till metoden. Är det någon av er på forumet som känner till Alba-metoden.
En av anbuden offererar plattan att utföras enligt Alba-metoden. Enligt grundläggaren så skall den vara mer stadig eftersom kantelementen är lecablock och ge bättre isolering än kantelement av cellplast.
Jag frågade vår kvalitetsansvarig men han kände inte en till metoden. Är det någon av er på forumet som känner till Alba-metoden.
ALBA-grunden tillverkas av Optiroc (Leca). Jag tycker argumenten låter något ihåliga. Att ett lecablock skulle isolera bättre än en cellplastskiva låter tveksamt. Om det gör det så är det nog marginellt.
Stabiliteten i en vanlig, kantförstyvad platta är fullt tillräcklig.
Stabiliteten i en vanlig, kantförstyvad platta är fullt tillräcklig.
Jag var inne på den linjen först men då vi gjorde allt själva så valde jag till slut att mura med lösa leca kantblock istället. Orsaken var framförallt den höga vikten på ALBA elementen som kräver kranbil vid hanteringen samt det högre priset jämfört med lösa block.
Vad det gäller isolerförmåga har jag ingen aning, men stadigt lär det bli! Jag valde bort cellplast element då vi bygger med källare och jag ville inte föra ner hela tyngden via ett kompressionskänsligt material.
Kolla på optiroc´s hemsida, där finns det bra beskrivningar på de olika produkterna och hanteringen av dem
www.optiroc.se
Vad det gäller isolerförmåga har jag ingen aning, men stadigt lär det bli! Jag valde bort cellplast element då vi bygger med källare och jag ville inte föra ner hela tyngden via ett kompressionskänsligt material.
Kolla på optiroc´s hemsida, där finns det bra beskrivningar på de olika produkterna och hanteringen av dem
www.optiroc.se
Klicka här för att svara