Hej!
Jag har just köpt ett akvarie med bänk (Akvastabil, 576 liter) och för att jag ska få plats med en sump undertill måste jag ta bort två skiljeväggar i mitten och ersätta det med något som håller vikten.
Akvariet hålls delvis också upp av sidoväggarna och bakväggen.
Jag hade tänkt mig svetsa ihop en rektangulär konstruktion som jag helt skjuter in i utrymmet, och sedan skruvar jag fast den i taket och i golvet. Den blir alltså ihålig, och då kan jag ha en sump i mellan (igentligen ett akvarie).
Hade tänkt mig fyrkantigt rör stål som mäter 20X20 och kanske 2 mm tjockt. Längden på konstruktionen blir väl runt 70 cm och 70 cm högt. Jag tänker svetsa ihop det så att konstruktionens "skenor" hamnar precis där det från början var tänkt skiljeväggarna skulle stå.
Tror ni att detta skulle hålla? Jag gissar att den totala vikten kommer att hamna på 700 kg, men jag vill vara helt säker på att min idé håller
Jag gör ju gärna något som håller för en hel massa mer vikt så kan jag sova gott om natten! Se bild nedan. Tackar för all input!
PS. Bänken mäter 160X60X70
Jag har just köpt ett akvarie med bänk (Akvastabil, 576 liter) och för att jag ska få plats med en sump undertill måste jag ta bort två skiljeväggar i mitten och ersätta det med något som håller vikten.
Akvariet hålls delvis också upp av sidoväggarna och bakväggen.
Jag hade tänkt mig svetsa ihop en rektangulär konstruktion som jag helt skjuter in i utrymmet, och sedan skruvar jag fast den i taket och i golvet. Den blir alltså ihålig, och då kan jag ha en sump i mellan (igentligen ett akvarie).
Hade tänkt mig fyrkantigt rör stål som mäter 20X20 och kanske 2 mm tjockt. Längden på konstruktionen blir väl runt 70 cm och 70 cm högt. Jag tänker svetsa ihop det så att konstruktionens "skenor" hamnar precis där det från början var tänkt skiljeväggarna skulle stå.
Tror ni att detta skulle hålla? Jag gissar att den totala vikten kommer att hamna på 700 kg, men jag vill vara helt säker på att min idé håller
PS. Bänken mäter 160X60X70
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 522 inlägg
Du tänker alltså ersätta de stående spånskivorna med två "ihåliga" ramar?
Har jag fattat rätt då?
Har jag fattat rätt då?
Tack för svar. Ja, det kanske är bäst att gå upp en dimension. Jag glömde nämna i mitt första inlägg att ramarna ska vara ihop svetsade med varandra.G gusvo085 skrev:
Om de sitter ihop med varandra får du en mycket stabilare konstruktion! bygg ramen, lägg på en skiva och samla kompisar så du får en vikt på si så där 450 kg
du ökar ju hållfastheten massor med snedstag i bakkant, tänk bokhyllekryss.
Har också ett Akvastabil med samma lika dan bänk. Vad jag fått reda på från Danskarna så är de mellanväggarna löstagbara och bänken är dimensionerad för att hålla vikten i alla fall.
Men är själv tveksam, så har tänkt en liknande lösning fast bygga in ett ramfack med träreglar.
Nyfiken på hur ditt bygga gick.
Men är själv tveksam, så har tänkt en liknande lösning fast bygga in ett ramfack med träreglar.
Det skulle jag aldrig våga att ha flera hundra kilo som bara vilar på baksida plus vänster och höger vägg. Det finns ju inget framtill som håller upp och hjälper till att utjämna vikten. Så du gör nog helt rätt i att bygga något extra för att hålla upp. Just in case!S Stettler skrev:Har också ett Akvastabil med samma lika dan bänk. Vad jag fått reda på från Danskarna så är de mellanväggarna löstagbara och bänken är dimensionerad för att hålla vikten i alla fall.
Klicka här för att svara