En bekant fyller år på fredag o jag tänkte köpa en vinkelslip i present då han saknar en sådan.Det ska vara en 125'a o sladdmaskin.Måste kunna köpa den i fysisk butik i Stockholm.Han är ingen verktygsnörd så det blir ju inte en Festool o dessutom hade jag inte tänkt att gräva SÅ djupt i plånboken.Vill ju naturligtvis inte heller köpa nåt skräp(typ Bruksbo/Biltema).Kikade runt på morgonen o tittade lite närmare på Ryobis maskiner.Har absolut ingen erfarenhet av dessa själv men det förefaller ju inte vara sämsta kinaskräpet.
Såg en EAG 950 RB som såg hyfsad ut(gul,599:- på Verktygsboden).Finns denna i butik i Stockholm? Classe säljer ju denna http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=152216097 o Jula denna http://www.jula.se/vinkelslip-eag8012d-800-w-000214 Vad är det för skillnad på de blå o gula? Duger Classes eller ska jag försöka hitta en EAG 950 RB(som jag tycker "ser" bättre ut)? Kanske det finns något helt annat som kan rekomenderas? Tacksam för snabba svar här!

Tittar du på Jula och Klas i sjön kan du lika gärna kolla på feltema också. samma nivå på kvalitén.

En AEG ligger betydligt över Biltema

J.B. skrev:
En AEG ligger betydligt över Biltema
Nu pratade ju TS om EAG, vad det nu är för något. Känns nästan som någon snyltar på varumärket AEG, eller har TS möjligen kastat om två bokstäver?

Tyckte det framgick tydligt av tråden att det var Ryobis maskiner jag tittat på då dessutom de bägge länkarna visar Ryobislipar men hej vad jag bedrog mig:D
EAG 950 RB ska naturligtvis vara Ryobi EAG 950 RB http://se.ryobitools.eu/Catalogue/E...par-metallkapsagar-polermaskiner/EAG950RB.htm desutom inbillar jag mig att Ryobi är bättre än exv.Bruksbo. Själv har jag en Bosch blå som jag är nöjd med men tycker det är lite för mycket pengar....

Lightning skrev:
Tyckte det framgick tydligt av tråden att det var Ryobis maskiner jag tittat på då dessutom de bägge länkarna visar Ryobislipar men hej vad jag bedrog mig:D .
Jo det framgår nog, men läser man lite slarvigt och är för lat för att titta på länkarna kunde man få för sig att du först hade lite allmänna funderingar kring Ryobi och sen lite mer detaljerade frågor kring någon "EAG maskin". Det fick jag :blushing:

Ett tips kan vara att titta på Makita GA5030, köpte en på Bauhaus för 650:- och den är helt ok om man inte har för stora pretantioner

Skillnaden mellan dom blå och "gula" är att dom blå är fjolårets modell, har jag för mig.

Det jag gillar hos vinkelslipar förutom att dom ska vara starka är att slälva huset är "smalt" så man kommer åt bra med den samt att det ska vara enkelt att byta skiva dvs att man inte ska behöva flera verktyg...
Sen kan du ju alltid kolla på kvalitén på sladden så den är nog lång och inte för plastig...
//
M

vinkelslipar prissätts genom formeln säkerhet x motorstyrka, finns inga genvägar.

Det händer ibland att min 125 mm vinkelslip på 1400 W ligger på gränsen och börja krokna när man kör hårt så jag skulle verkligen inte vilja ha mindre än 1400 W. Allt under 1000 W tycker jag att man ska skippa.

End skrev:
Det händer ibland att min 125 mm vinkelslip på 1400 W ligger på gränsen och börja krokna när man kör hårt så jag skulle verkligen inte vilja ha mindre än 1400 W. Allt under 1000 W tycker jag att man ska skippa.
Nu är det så här att killen som ska få vinkelslipen är en synnerligen glad amatör med sommarstuga som inte äger några snofsiga verktyg.Han skulle exv.aldrig drömma om att läsa här,inte än åtminstonde:D Det enda "byggprojekt" han satt tänderna i är en lekstuga(byggsats) till dottern som tog en hel sommar att färdigställa:D Nu har emellertid intresset börjat vakna o ett trädäck med räcke ska byggas då hustrun vill ha en grillplats.Han har då rådfrågat mig vilka"verktyg" som måste införskaffas En vinkelslip är natv.inte nödvändig för att bygga ett trädäck men han tänker skaffa sig de vanligaste verktygen,men vill inte lägga ner en förmögenhet på detta o en vinkelslip kan man ju inte vara utan eller hur?
Kort sagt kommer han aldrig att stå i sex timmar o kapa grova armeringsjärn.

Är det inte bättre att köpa något som kan användas till trädäcket? T ex skruvdragare eller cirkelsåg? Vad ser du själv att han kommer att ha slipen till?

Pongu skrev:
Vad ser du själv att han kommer att ha slipen till?
Slipa gräsklipparkniven kanske? Men jag håller med om att på beskrivningen av "presentmottagaren" låter det som om en vinkelslip kanske inte är det första han behöver.

Ryobi är ett skapligt märke. Modellen de hade på Jula såg bra ut och priset var väl lagom för en present.

En vinkelslip använder man kanske inte så ofta, men den gången man behöver just en vinkelslip är de ovärderliga. Man kan kapa grova armeringsjärn även med en liten slip, det tar längre tid bara. Om inte annat är de bra att slipa kniven på gräskliparen med. Så slå du till på Julas Ryobi.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.