Medlem
· Stockholms län
· 61 inlägg
Hej
Håller på och planerar köksrenovering och i köket finns två utanpåliggande kulodosor. Mätte i dom idag, i den ena var det 400 volt mellan kopplingspunkterna (går antagligen till element som sitter under fönstret), men när jag kom till dosa nr två och satte mätstickan till multimetern på plinten till höger sa det poff och kom ett litet sken, och det blev lite svart som ni ser, och även mätstickans spets blev lite krokig. (Se bild)
Jordfelsbrytaren gick, men sen när jag drog upp den igen har allt funkat som vanligt. OBS, elementen som jag tror tåtarna går till är inte på, eftersom vi kör luftvärmepump istället.
Nu till min, smått omöjliga fråga, vad tror i hände?
Är liiiite orolig... Och undanbeder småtykna kommentarer...
Håller på och planerar köksrenovering och i köket finns två utanpåliggande kulodosor. Mätte i dom idag, i den ena var det 400 volt mellan kopplingspunkterna (går antagligen till element som sitter under fönstret), men när jag kom till dosa nr två och satte mätstickan till multimetern på plinten till höger sa det poff och kom ett litet sken, och det blev lite svart som ni ser, och även mätstickans spets blev lite krokig. (Se bild)
Jordfelsbrytaren gick, men sen när jag drog upp den igen har allt funkat som vanligt. OBS, elementen som jag tror tåtarna går till är inte på, eftersom vi kör luftvärmepump istället.
Nu till min, smått omöjliga fråga, vad tror i hände?
Är liiiite orolig... Och undanbeder småtykna kommentarer...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Du har fått något fel i multimetern om du inte gjort det klassiska misstaget och råkat hamna i strömmätningsläge. Nu syns ingen bild på instrumentet men det visar lite på riskerna med att ha för billiga instrument med dålig konstruktion i såna här fall. Nu är det ingen fara i bostäder men där man har större effekt bakom kan det bli riktigt illa.
Vilka mätte du mellan? Det är inte så att spetsen kom mot änden på den röda samtidigt?
Vilka mätte du mellan? Det är inte så att spetsen kom mot änden på den röda samtidigt?
Redigerat:
Kortis av nån anledning. Stod multimetern rätt, V AC och inte tex ohm eller A? Skulle kunna vara mätspetsen som lade sig mot änden på den röda och gjorde en kortis också. Jag skulle vara mest orolig för multimetern, jag har eldat upp åtminstone ett instrument genom att lägga på 230V i ohmläge.
Medlem
· Stockholms län
· 61 inlägg
Testade att mäta i den andra dosan nu och mätte på plintarna, och när jag kom åt den röda så gick säkringen och det "brann" till lite. Men jag blir förvirrad när den bara ligger löst och inte på en plint, den röda tråden alltså
Medlem
· Stockholms län
· 61 inlägg
Ja det där är ju riktigt, du måste ha kommit åt den röda med mätspetsen.
Medlem
· Stockholms län
· 61 inlägg
Japp, det är min tanke också, att jag lyckades mäta mellan röd (jord) och en fas.
Men en sista grej - nu när inga säkringar eller JFB går så BORDE det vara lugnt? Har en ny central med automatsäkringar som är ganska känsliga.
Orolig_kille_81_nyhusägare
Men en sista grej - nu när inga säkringar eller JFB går så BORDE det vara lugnt? Har en ny central med automatsäkringar som är ganska känsliga.
Orolig_kille_81_nyhusägare
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Ja, elanläggningen ska klara av kortslutningar av detta slag, inga problem. Nu ser det ut att vara en gammal ledningsinstallation att döma av färgerna och då är det alltid bra att av åldersskäl gå igenom den så att alla ledningar och kopplingspunkter är i gott skick.
Lätt hänt med Cat II mätspetsar. De har mer än en centimeter exponerad metall, i alla fall på min budgetmultimeter. Den lite bättre multimetern har Cat III spetsar, då sticker det bara ut några millimeter (eller var det Cat IV?)
Medlem
· Stockholms län
· 61 inlägg
Tack för alla tips och funderingar! Detta forum är ju helt fantastiskt. Nu ska jag krypa till kojs och förhoppningsvis står huset kvar i morgon bittida...
Det är lätt hänt, men bra om man kan undvika den typen av kortslutningar. På det viset har jag kortslutit DC-bussen i en frekvensstyrning mot jord en gång. Jag sköt fyra 20A säkringar förutom att frekvensstyrningen gick sönder. Mätinstrumentet behövde en ny mätpinne sedan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden