Min syster bor i ett hus med putsad fasad. Den har en del sprickor och vi vet inte hur akut det är att åtgärda dem. Är det mest en estetisk fråga och något att ha koll på så att det inte blir värre eller bör man lösa det på en gång för att inte hela väggen ska ruttna och rasa om ett halvår..?

Om man behöver ta tag i det: Går det att lappa och laga eller måste hela väggen göras om?

Tack för hjälpen!

Putsad husfasad med sprickor, fönster och ytterdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spricka i putsad fasad runt ett fönster, visar skador och behov av reparation.
Skapa konto

Putsad fasad på ett hus med synliga sprickor runt en dörr och under en vit taklist.
Skapa konto

Spricka i putsad fasad vid ett husfönster, tecken på potentiellt behov av renovering.
Skapa konto

Sprucken putsad fasad vid fönster, visar tydliga sprickor och skador. Fönstret har svarta fönsterbleck. Potentiella renoveringsbehov.
Skapa konto

Spricka i putsad fasad nära ett fönster, visar texturerad yta och potentiella skador på väggen.
Skapa konto

Spricka i putsad fasad nära ett fönster, på ett hus.
Skapa konto

Spricka i putsad fasad vid ett fönster, med skador runt fönsterkarmen.
Skapa konto

Inget akut om det inte uppkommit plötsligt. Ha koll så det inte blir värre/fler, men det är klokt att åtgärda så det inte går in fukt/vatten som sedan fryser och frostspränger sprickorna då blir reparationen mer kostsam.

Enklaste/ snabbaste åtgärden är lämplig fasadfog. Inte silicon eftersom det inte går att måla på.

Tack för snabbt svar! Jag har bara trähusvana så puts är ett nytt universum för mig, men fasadfog - är det något man fixar själv om man är händig, typ spackel?

RoTe
Haha, jag hade precis hittat fram till samma sida! :D Tack!

Säkerställ bara att fogen är övermålningsbar så blir det bra 👍

• Gilla
Pascha
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.