2 034 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
AKUT vatten ur alla brunnar!
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 694 inlägg
Stopp längre ut i avloppsstammen.
Enklast är väl spolbil om du inte har utrustning själv.
Enklast är väl spolbil om du inte har utrustning själv.
Om du kan så tryck ner trädgårdsslangen och försök göra hål på "avloppskakan"R ravve007 skrev:
Är det eget avlopp eller kommunalt?
Om det är eget så kan du ta en stege och försöka göra hål på kakan från avloppsbrunnen. Men se till att ni är 2 personer.
Jo då du kan använda vattnet, för det har väl sjunkit undan i källaren? men tappa inte ut flera badkar på en gång.R ravve007 skrev:
Sällan det är helt bomtätt utan det rinner genom lite sakta.
Har du någon avloppsbrunn utanför huset som du kan kolla i. Står det vatten i den är det tätt i avloppsledningen mot gatan, gör det inte det är det inne i huset
Medlem
· Västra Götaland
· 3 546 inlägg
Låna en rensfjäder modell lång av din granne, leta efter sista brunnen ut mot gatan, lossa renspluggen(om sådan finns) börja peta i fjädern. Så gjord dem innan spolbilar fanns =)
Ja eller så öppnade dom rensluckan och körde i en rejäl rensfjäder. Svårt att få in något rejält genom den lilla pluggen i en gjutjärnbrunn.I InsidersUnited skrev:
Finns det en renslucka så kan man som tidigare skrivits köra in en trädgårdsslang och spola. Brukar gå att komma in ganska långt med slangen.
Får man ett stopp men då vattnet långsamt försvinner skall man fortsätt spola vatten så länge det inte stiger upp på golvet. Har man tur löser vattnet (gärna varmt) upp stoppet. Slutar vattnet att rinna undan så är det vänta och se som gäller. Ibland tar det en liten stund innan vattnet försvinner igen. Händer det inget på flera timmar är det tyvärr spolbil eller om det finns rensbrunnar ett rejält rensband som gällersom gäller.
Produkter som diskuteras: "rensband"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
74 kr inkl moms
Läs mer
STORT tack för alla givande o snabba svar, bästa forumet!
Jag hade tydligen en rensslang som medföljde min högtryckstvätt, körde med den och det tog stopp efter ca 6 meter, misstänker att jag kom till en kraftig böj...
Verkar bättre nu iaf, nyårsfesten räddad!
En sak jag märkte var att golvbrunnen i f.d. tvättstugan, som vi inte längre, är av gjutjärn och den har smulats/rostas väldigt mycket. I botten finns ett lager med flera cm järn som har lossnat pga rosten. Visste inte var jag ska köra ner renspipan, antog att jag ska lossna renspluggen (röd plopp som sitter på sidan av brunnen) och köra in där. Men när jag gjorde det så kom renspipan tillbaka upp från undersidan av brunnen, ska det vara så eller är det hål i brunnen? Svårt att se då det ligger smutsigt vatten där.
Vi kommer att byta brunn kommande år när vi ska renovera tvättsstugan, men vågar man vänta?
Jag hade tydligen en rensslang som medföljde min högtryckstvätt, körde med den och det tog stopp efter ca 6 meter, misstänker att jag kom till en kraftig böj...
Verkar bättre nu iaf, nyårsfesten räddad!
En sak jag märkte var att golvbrunnen i f.d. tvättstugan, som vi inte längre, är av gjutjärn och den har smulats/rostas väldigt mycket. I botten finns ett lager med flera cm järn som har lossnat pga rosten. Visste inte var jag ska köra ner renspipan, antog att jag ska lossna renspluggen (röd plopp som sitter på sidan av brunnen) och köra in där. Men när jag gjorde det så kom renspipan tillbaka upp från undersidan av brunnen, ska det vara så eller är det hål i brunnen? Svårt att se då det ligger smutsigt vatten där.
Vi kommer att byta brunn kommande år när vi ska renovera tvättsstugan, men vågar man vänta?
Repetera övningen med högtryckstvätt och rensslang så blir det nog bra.R ravve007 skrev:STORT tack för alla givande o snabba svar, bästa forumet!
Jag hade tydligen en rensslang som medföljde min högtryckstvätt, körde med den och det tog stopp efter ca 6 meter, misstänker att jag kom till en kraftig böj...
Verkar bättre nu iaf, nyårsfesten räddad!
En sak jag märkte var att golvbrunnen i f.d. tvättstugan, som vi inte längre, är av gjutjärn och den har smulats/rostas väldigt mycket. I botten finns ett lager med flera cm järn som har lossnat pga rosten. Visste inte var jag ska köra ner renspipan, antog att jag ska lossna renspluggen (röd plopp som sitter på sidan av brunnen) och köra in där. Men när jag gjorde det så kom renspipan tillbaka upp från undersidan av brunnen, ska det vara så eller är det hål i brunnen? Svårt att se då det ligger smutsigt vatten där.
Vi kommer att byta brunn kommande år när vi ska renovera tvättsstugan, men vågar man vänta?
Sen tvättstugeledningen är sannolikt igenkleggad av tvättmedel och den blir säkert även bra med högtryckslangen några gånger. Det sprutar bakåt i början men brukar ge med sig.
Redigerat:
Fortsätt så slangen kommer vidare.R ravve007 skrev:STORT tack för alla givande o snabba svar, bästa forumet!
Jag hade tydligen en rensslang som medföljde min högtryckstvätt, körde med den och det tog stopp efter ca 6 meter, misstänker att jag kom till en kraftig böj...
Verkar bättre nu iaf, nyårsfesten räddad!
En sak jag märkte var att golvbrunnen i f.d. tvättstugan, som vi inte längre, är av gjutjärn och den har smulats/rostas väldigt mycket. I botten finns ett lager med flera cm järn som har lossnat pga rosten. Visste inte var jag ska köra ner renspipan, antog att jag ska lossna renspluggen (röd plopp som sitter på sidan av brunnen) och köra in där. Men när jag gjorde det så kom renspipan tillbaka upp från undersidan av brunnen, ska det vara så eller är det hål i brunnen? Svårt att se då det ligger smutsigt vatten där.
Vi kommer att byta brunn kommande år när vi ska renovera tvättsstugan, men vågar man vänta?
Du kan få spola en god stund. Du måste spola in slangen och dra den sakta bakåt. Upprepa en massa gånger. Spolslangen tar sig utan problem genom en 90graders böj, du får vara lite enveten och hjälpa den på traven.
Spola även vatten i vattenkran samtidigt så du får mycket vatten med samtidigt som du spolar. Annars får du inte bort skiten. Det du spolar loss måste forslas vidare av så mycket vatten som möjligt.
Ett annat sätt att resa bort det som finns kvar är att i snabb följd hälla några hinkar vatten i en toalett. Det blir ett kraftigare flöde än ett badkar som töms långsamt och kan skölja bort mycket.
Jag avråder bestämt att försöka ta sig förbi 90-graders böjar som amatör.GoC skrev:
Fortsätt så slangen kommer vidare.
Du kan få spola en god stund. Du måste spola in slangen och dra den sakta bakåt. Upprepa en massa gånger. Spolslangen tar sig utan problem genom en 90graders böj, du får vara lite enveten och hjälpa den på traven.
Spola även vatten i vattenkran samtidigt så du får mycket vatten med samtidigt som du spolar. Annars får du inte bort skiten. Det du spolar loss måste forslas vidare av så mycket vatten som möjligt.
Hög risk att det slutar med att slangen fastnar och stor långnäsa.
Repetera övningen bara så löser det sig!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden