eeeh för sent
hoppas TS hunnit läsa några svar ....annars träffars vi snart i samma tråd igen :)
gaia

Men du får nog vara beredd att betala lite grand emellan. Men det beror på hur gammalt huset är.
Du har inte köpt ett hus med ett nytt badrum, som du kommer att få efter renoveringen.
Är huset tre år ska du typ inte betala en krona för att få badrummet i skick.
Är badrummet tjugo år, så får du nog betala alltihopa, då det räknas som avskrivet.

Men som tidigare talare har sagt, se till att ta hand om renoveringen själv, annars kan det bli lite hur som helst och hur gör du då reklamationer?

magnu skrev:
Men du får nog vara beredd att betala lite grand emellan. Men det beror på hur gammalt huset är.
Du har inte köpt ett hus med ett nytt badrum, som du kommer att få efter renoveringen.
Nästintill.

"De renoverade badrummet 2007 och helkaklade och la klinkers, så det är jättefint i övrigt."

silverscreen skrev:
Kunden kommer aldrig gå med på att pruta på priset om han/ hon kan få det betalt via försäkringar eller garantier.
Säljaren kanske inte har något val. Antingen så prutar denne på priset, eller så förblir den prickade raden på kontraktet tom.

Dahlgren79 skrev:
1. Så frågan är hur vi ska skriva i kontraktet om golvet inte är åtgärdat efter det 15:e september?
Ett kontrakt är bara en skriftlig överenskommelse. Hur skulle ni vilja att det såg ut? Går säljaren med på detta? Dokumentera vad ni kommer överens om i ett kontrakt. Lämpligen begär ni ett (rejält) avdrag på köpesumman så slipper ni ha med dom att göra sen.

Dahlgren79 skrev:
2. Kan vi ställa krav på att vi får hyra en dusch-hytt på säljarens bekostnad den tiden fram tills att felet är åtgärdat?
Ni kan ställa vilka krav som helst. När ni kommit överens skriver ni ett kontrakt som dokumenterar överenskommelsen skriftligen .Lämpligen begär ni ett (rejält) avdrag på köpesumman så täcker det en duschhytt.

Dahlgren79 skrev:
3. Eller vad finns det för alternativ?
Alternativen är:
a. Avböj. Tacka för nedlagd tid, lämna visitkort till mäklarn och beröm det goda kaffet.
b. Kom överens och dokumentera detta i ett kontrakt.

silverscreen skrev:
Säljaren kommer aldrig gå med på att pruta på priset om han/ hon kan få det betalt via försäkringar eller garantier.
Här på forumet finns det en hel del"hempularjurister" som stjälper mer än vad dom hjälper så det gäller att vara på sin vakt.
Det enda som är intressant för TS är väl om badrummet vid tillträdet är OK. Personligen skulle jag välja den vägen som flera föreslagit med ett avdrag vad det kostar att åtgärda skadan för att vara helt säker på att få ett badrum i acceptabelt skick. Vad säljaren eventuellt kommer att gå med på har ingen som helst betydelse eftersom det krävs en underskrift av köparen för att det ska bli en affär.

Om det nu är så att försäkringen för säljaren gäller och TS får svart på vitt i kontraktet att det kommer att åtgärdas av försäkringsbolaget enligt alla konstens regler så är det väl OK. Men om badrummet är gjort 2007 så kommer kanske försäkringsbolaget att hänvisa säljaren att reklammera arbetet till firmat som utfört arbetet och om det inte är utfört korrekt så står de knappast för några kostnader. I det fallet så ska säljaren då gå på firman och försöka få de att rätta till ett bristfälligt jobb. För köparen innebär det väl i "bästa" fall att firman försöker åtgärda felet, men med tanke på deras tidigare arbete så är väl risken att det inte blir mycket bättre vid andra försöket. I sämsta fallet så vägrar firman eller och/eller försäkringsbolaget ersätta skadan och då står TS där med stora problem.

Så det finns säkert en hel del "hemmajurister" här på forumet, men råden här är väl knappast strikt från lagboken utan bara bra råd till TS för att inte hamna i en tråkig situation efter att ha skrivit på kontraktet. Det är väl ända bättre att få råd vad som i värsta fall kan hända än att skriva på ett kontrakt och tro att allt löser sig.

Hemmakatten
Jag undrar hur det gick med kontraktsskrivandet. Trådskaparen skrev att det var AKUT och önskade omedelbar hjälp. Nu har dagen för kontraktsskrivandet passerats. Vore trevligt och passande om vi fick höra hur det gick.

Hemmakatten
Självfallet kan det vara så. Oavsett detta så borde man, om man ber om hjälp, återkoppla och skriva nån rad hur det går.

Jag har rensat bort lite personangrepp med följdinlägg.

silverscreen skrev:
Men det var väl det här jag skrev, typ? :D
Nej, jag uppfattade det annorlunda så jag ska försöka vara lite tydligare. Du har dessutom lyckats peta in ett s (mrs_bygg) i min nick när du citerade, men det var säkert ett misstag.:x

silverscreen skrev:
Säljaren kommer aldrig gå med på att pruta på priset om han/ hon kan få det betalt via försäkringar eller garantier.
Intressant att du har koll på säljaren, men vad säljare kommer att gå med på är helt ointressant, det som räknas är vad TS går med på och tycker är en acceptebel lösning och det är vad som diskuteras i tråden.

silverscreen skrev:
Här på forumet finns det en hel del"hempularjurister" som stjälper mer än vad dom hjälper så det gäller att vara på sin vakt.
Du kanske missade min poäng att att jag inte håller med dig, men för att vara övertydlig så har jag en annan åsikt, se mitt förra inlägg.

Jag tänker inte gå in i någon hetsdisskussion här då det ej gagnar någon.

Det viktiga här är att tänka på hur svårt det kan bli att få till ett avtal som juridiskt stipulerar det som är faktiska viljan. Än sålänge är viljeförklaringen mellan säljare o köpare enig men det finns många fallgropar som kan göra säljare motsträvig och då finns det nästan ingen formulering som kan tvinga igenom det som köparen egentligen. Alltså en vettig renovering.

Jag betvivlar också att säljaren ens skulle fundera på prisavdrag motsvarande 100-200 000 kr då denna idag troligen lever i villfarelsen att försäkringen kan hjälpa till. Däremot kan jag redan efter denna bild säga att de kommer snabbt bli varse om att så inte är fallet. Först då tror jag det är värt att diskutera. Genom att nu börja slänga ur sig prisavdrag riskerar ni att bli stämplade som skambjudare - antar att detta är vad silverscreen menar?

Å andra sidan rekommenderar jag definitivt INTE att skriva några avtal. Förhala o begär att få avvakta tills skadan är utredd och lösning som ni båda kan komma överrens om är föreslagen. Gå för allt i världen inte på någon mäklarskriven formulering som i slutändan bara kommer leda till tolkningsproblematik, missförstånd och bråk

Vad silverscreen menar vet han nog knappt själv längre.....

Om ett kontrakt ska skrivas på dagen är prisavdrag det enda vettiga för köparen i denna situation (detta var ju läget som vi började diskutera). Även på längre sikt skulle jag dra mig för att acceptera en annan lösning. Som du säger Kinglolle så kommer försäkringsbolaget dra öronen åt sig pga byggfel och även om säljaren lyckas förmå hantverkaren att rätta till detta så kan man ju nästan utgå från att detta företag kommer försöka göra det lätt för sig och säljaren kommer knappast ligga på för att få ett ordentligt jobb gjort. Iprincip behöver större delen av badrummet rivas för att få ordning på detta och det lockar inte någon.....

Ett prisavdrag motsvarande vad en utomstående firma uppskattar reparationen till är det enda rimliga och sedan får man låta säljaren förhandla fram en ekonomisk ersättning mot sina kontraktsparter. Det senare är antagligen inte lätt men som husköpare vill man def inte vara en del av den eländiga diskussionen. Och, som någon sa, vill man ha in samma företag i sitt hus en gång till? Nej, knappast.

Man kommer säkert uppfattas som tvär och en skambjudare när man föreslår något som ligger långt från motpartens förmodade ståndpunkt men det handlar om ganska mycket pengar för säljaren. Att lirka sig fram till en prisavdragslösning är rätt och förhoppningsvis har TS lyckats göra det också......

Ojdå, blev visst ganska lång tråd detta, och jag tackar för uppmärksamheten.
Men ni behöver inte bli ovänner för min skull ;)
Anledningen till att jag inte kunnat svara är att vi varit bortresta hela helgen och kom hem först nu. Så, hur gick det i fredags då??

Jo, vi skrev på kontraktet och är numera snart ägare till huset. Och det känns fantastiskt roligt, trots problemet med golvbrunnen. Och vi gjorde inget avdrag på priset.

Säljarna kommer att åtgärna skadan, antingen via sitt försäkringsbolag eller i egen regi.
Och de kommer att göra allt för att det ska vara färdigställt tills inflyttningsdatum den 1:a september.

De har Trygg- Hansa som försäkringsbolag, och de anlitar PEAB i sin tur för reparationer. Och de ska komma ut på tisdag el. onsdag i nästa vecka och titta på skadan. Säljarna kommer att kontakta oss om vad resultatet efter deras besök blev.
Om det blir så att TH inte tar på sig skadan, kommer ägarna fixa skadan själva m.h.a en erkänd firma.

Angående om hela huset var ett fuskbygge eller inte som någon skrev, så vill jag nog inte hålla med om det.
Det är ett Aneby-hus, byggt 1989, och är i jättefint skick i övrigt. Inga anmärkningar alls förrutom just denna fuktskadan. Om huset hade varit ett fuskbygge antar jag att Anticimex hade haft några fler punkter på sin lista?
Golvbrunnens placering i badrummet flyttades under renoveringen för att passa till en dusch, istället för badkaret som stod där innan.

Vi har fått köpa huset (nästan) utan att någon mäklare varit inblandad, och inte heller någon budgivning.
Fick nys om att en av ägarna hade fått jobb på annan ort, och skulle flytta. Så vi frågade om de ville sälja till oss, och så blev det. Och vi fick förhållandevis bra pris på huset. Om det hade sålts med budgivning hade priset blivit högre.

Dock har vi har haft mäklare som hjälpt oss med värdering och kontraktskrivningen.

Redigerat:
Dahlgren79 skrev:
Skrev en massa nya saker, angående skadan, reparationen och köpet...
Jahapp! Då är det bara att önska lycka till då.:)
Jag håller tummarna för att allt ska bli bra.

Lite roligt är att det var jag som även skrev att om det blir garantijobb så kanske samma gubbar kommer tillbaka, och att inte skulle jag vilja ha dom där :D.
Tror knappast att samma gubbe kommer tillbaka och gör om det. Säljarna är allt annat än nöjda nu.

De anlitade deras förra hyresvärd för att göra om badrummet, och han hade gjort endel badrum innan, så de litade ju på honom. Och enligt han utförde han det "fackmannamässigt".
Men men, så var det med det...
Plattsättnigen och allt annat är jättefint, så han kanske bara hade otur med brunnen.

Får bara hoppas att försäkringsbolaget tar på sig detta och prioriterar ärendet så det blir åtgärdat fort.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.