Har ett problem med säkringsskåpet. Körde micro och vattenkokare samtidigt, vilket jag vet inte funkar, men ibland glömmer man.
Säkringen slog ifrån, vilket den gjort ett par gånger förr, bara att slå på igen tänkte jag, men nu går det inte att slå om till "ON" igen.

Vad kan vara felet?

Gäller grupp 6, allt på den gruppen är nu avslaget/avstängt.

img-4208.JPG
img-4211.JPG

Ja du har kört micro och vattenkokare en gång för mycket :(
Dessa dvärgbrytare är i plast, och de blir rejält varma av att överbelastas. Till slut ger plasten med sig och rubbar finmekaniken som håller upp flärpen. Den behöver bytas. Har du tur kan du få den att stanna uppe en sista gång om du låter den svalna en stund först.

Den kan ha blivit förstörd pga upprepade överlaster. Tillfälligt skulle du ju kunna "flytta" över trådarna till grupp 10 för den är i princip obelastad om gruppschemat stämmer och det bara är trafon som belastar den. Sedan är det nog bara att byta ut säkringen.

Tack för svaren!
Blir o ringa elektriker imorgon! Pilla i skåp är inget jag gör själv!
Ingen elektriker i närheten av Ängelholm :rolleyes: som har tid ikväll eller imorgon?

Jag skulle se till att dra fram en eller två nya grupper till köket, en till micron och en till vattenkokaren.

• Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
Jaja, skulle ändå byta tre taklampor i vardagsrummet, slapp jag slå av säkringen iaf!
Just nu står micron i sovrummet och vattenkokaren i ett annat, så pastan blev kokad och resterna värmda!
Ringer elektrikern i morgon så får vi se om han kan pilla in micron på 10an!

Ähh. Skruva av locket. Det är i plast. Ta en snabb titt... :)

Nja, har ändå ingen dvärgbrytare hemma!
Dessutom behöver ja strömmen i resten av huset! Murphys-lag ni vet!

Ta kabeln som sitter i säkring 6. Stoppa ned den i nummer 10 istället. Eller väntar du besök :D

Inget besök :wow:
Vad tar en elektriker för ett sånt här jobb ungefär? En femhundring?

Resa fram och tillbaka och en kvarts jobb samt en ny säkring (som han bör ha med sig så att han slipper åka och köpa för då blir det minst dubbelt så dyrt och det ska du tala om när du pratar med elektrikern) så lite mer kostar det nog.

el_richard skrev:
Ähh. Skruva av locket. Det är i plast. Ta en snabb titt... :)
Fast jag har svårt att tro att den titten ger någon direkt ytterligare information. ;)

Men som sagt, stämmer gruppschemat så tar det typ fem minuter att flytta om till tian. Nu vill jag givetvis inte uppmana till hempul men jag vet vad jag skulle ha gjort. :o Eller rättare sagt, jag hade nog bytt den trasiga dvärgen när jag tänker efter.

Arbetstid + körning + säkring landar runt tusenlappen, så kan det gå när man valt att utbilda sig till "fel" yrke :D
Hur mycket jobb skulle det va för elektrikern att flytta uttaget för micron till grupp 10?

Redigerat:
Det beror på, du bör ha en egen tråd (grupp) till micron så han kan behöva dra om/i tråd eller byta kabel. Det kan ta allt från en timma till 3 -4 timmar, helt beroende på hur det ser ut just hos dig.

Eller som vi säger, en kvart fjorton dar -du vet de e mycke nu före jul.:eek:;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.