Har ett litet trådgårdsland på tomten (ca 10 m2) där vi för ett år sedan planterade ngra kryddväxter bla en myntaplanta. I våras när den första värmen kom och det så smått började komma upp lite grönt jordgubbar, dill, mynta mm så la i över en pressening (landet ska bli gräsmatta) och ngra plastbord (ville ta död på växterna). När vi sedan i början av juni tog bort presseningen upptäckte vi att alla växter var döda utom myntan, den hade tagit över hela landet och nu har den börjat sprida sig ordentligt åt alla håll ut på gräsmattan. Har grävit upp hela landet och fått upp det mesta av rotsystemet där (groteskt mkt rötter). och har nubörjat gräva i gräsmattan. Det är som att köra spaden i asfalten, det är stenhårt men det går, dock så har jag inte ork eller lust att gräva upp halva tomten. (där gräsmattan ligger idag har det tidigare varit ett enormt odlingsland, kanske därför myntan växer så "bra" och fort. Har ett lager bra jord och gräsfrön som står redo att användas men har ingen lust med det förän jag fort bort myntan.
Har funderat på Round Up, någon som har ngt annat förslag på hur jag blir av med skiten?

Det kanske går att använda kombigödsel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.