Har ett problem som jag måste lösa väldigt omgående och att sitta och skriva in allt manuellt tar för lång tid. Jag har en sifferkombination som ska bli ett kabelnummer. Ser ut så här 10689M-1-701 första 6 tecken är ett id nummer, följande siffra är ett part nummer och skall öka hela tiden(från 1 till 37) sista siffrorna är plintnummer och ökar även den men är olika hela tiden.
I excel kan man ju skriva in ett tal och sedan "dra" ner det för att göra en serie. Detta funkar utmärkt till talet i mitten i men när jag sedan behöver göra sista talen som motsvarar plint nummer så kopierar den alla föregående nummer med resultat att mitt part nummer blir 1 hela tiden.

Så här är det tänkt att slutresultatet ska se ut

10689M-1-701
10689M-2-702
10689M-3-703

10689M-37-737

Några ideer hur man löser detta???

Ett sätt är att i en kolumn skriva 10689M-1
I nästa kolumn skriver du -701
Sedan drar du ner kolumnerna var för sig så de fylls i som du redan gör.
I den tredje kolumnen skriver du "=A1&B1" (utan citattecknen)
A1 får du fram genom att klicka på första cellen med kabelnummer-partnummer och B1 genom att klicka på första plintnumret.
Du skriver alltså = klickar på första cellen, skriver & klickar på andra och sedan Enter

Sedan drar du ner denna tredje kolumn på samma sätt som de övriga två.

Det man ofta vill göra därefter är att omvandla koderna till vanlig text igen. Kopiera hela kolumn 3 och välj klistra in special, där väljer du "värden".

Tack så mycket...
Ska prova så fort jag lagat middag och tagit hand om barnen! Återkommer med resultat!

Nej nej nej det funkade inte. Gör jag fel eller? Den så kallade formeln blir inget det står bara =A3&B3 i rutan. Blir liksom inget svar i den!:S

SNÄLLA HJÄLP

Ezcobar skrev:
Nej nej nej det funkade inte. Gör jag fel eller? Den så kallade formeln blir inget det står bara =A3&B3 i rutan. Blir liksom inget svar i den!:S

SNÄLLA HJÄLP
Kolla vad cellerna har för format om du får det problemet, Det bör fungera enligt tidigare exempel!

/Peter

Vilket format bör dom ha för att det ska funka då???
Spelar det någon roll vilken version av excel man har??
Någon som kan göra en sida och skicka på mail tar jag tacksamt emot alla förslag!!

Kolla denna fil skapad i engelsk excel pro 2003 med svenskt språkpaket.

/Peter

Där satt den... Provade många ggr innan det gick, men jag startade om programmet och började på nytt blad sen gick det fint.

TACK SÅ HEMSKT MYCKET!!d^_^b

Så hemskt var det väl inte:):)
Lycka till.

/Peter

Det kunde varit hemskt om det inte hade fungerat får då hade jag fått skriva in allt manuellt och då hade jag fått många långa timmar framför datorn. Nu tar det nog bara en timme eller två att göra alla märkningar.

Tack än en gång!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.