Nja riktigt så illa är det inte men sjunker - DET gör det.

Vi planerade för att bygga altan och vid rivning såg vi som på bilderna att plintarna ser illa ut.
Vid bygge och 10 dagar senare när markarbetet för plintarna var klara testade jag att köra ner ett spett och detta spett gick ned i marken med LÄTTHET ca: 40-50 cm ned i marken bredvid plinten.
då hade det regnat lite.

Min fråga är till ER hur man skall göra.
Det jag vet är att man MÅSTE gräva ned lite men hur skall man göra för att komma åt.
Det går ju inte att flytta huset direkt och komma åt med en grävare som gräver 100 cm och sätter makadam 16-22, 8-16 och gjuter en betongplatta och "by the book"

Nu handlar det om att rädda huset så att det står i 20-30 år till.

I botten kan nämnas på ca: 50 cm djup är det stenhård blålera..

Det vore önskvärt och till stor hjälp med hjälp av bilderna kan tipsa oss hur man bör göra.

Plintarna är ca: 60-70 långa och vilar i princip på backen.
Nån plint är lite nedgrävd.

Det finns också XPS-plattor under mark på en stor yta.
På en bild ligger det ett vattenpass som är 2.3 meter så det är mer än 2.3 meter mellan plintarna.

5a12009104355cbf8.jpg
1c120091045158792.jpg
80120091046189f69.jpg
3912009104718d7c3.jpg
2e12009104741f699.jpg
0b12009104948b80c.jpg
d0120091051238555.jpg
ec12009105246e684.jpg
d01200910532794ff.jpg
0c120091054206de6.jpg

Hmm, gräva runt en plint i taget, rikta upp och fylla på med ytterligare betong är nog vad jag hade försökt med.
Troligen får man lasta av med ett par domkrafter alternativt köra med slägga samt kilar av ek.

Det lär dock ta en helg och man bör ta det jäkligt lugnt, framförallt när man jobbar under huset, se till att plintarna vid ytterväggarna är åtgärdade först.
Några extra bjälkar och domkrafter är rätt bra att ha som säkerhet, man vill inte råka ut för sättningar när man ligger där under.

En brocka lär behövas, det går åt mer betong än vad man tror så jag hade blandat själv.

/Kent

Man bör nog också se till att dränera och avleda dagvatten så att vatten aldrig kan blöta upp marken.

Spjälka upp och gjuta en ny plint är inga problem om man tar dem en och en.

Jag hade nog kontaktat någon entrepenör då om man gör fel och det går åt skogen, så täcker inte den vanliga hemförsäkringen.

Har man tillgång till en kunnig grävmaskinist så klarar man jobbet hyfsat snabbt, men jag skulle nog se till att få upp en fräsch bärlina när jag ändå höll på.
T ex en balk på kortsidan och två eller tre på långsidan. Alla delar plintar med varandra.

Gräv ner till frostfritt, släng lite makadam i botten, raka plant och skicka i en betongplatta.
Ställ ett spirorör med runt 40cm diam och gjut upp till färdighöjd. Var noga med höjden, använd laser. När det har brunnit kapas överstickande spirorör av med vinkelslip.
När det ändå finns ett schakt så passas det på att dräneras ordentligt. Dräneringen är den lättaste biten. Bara att stoppa i en bit rör åt gången och fylla igen eftersom. Glöm inte spolbrunnar.

Att bygga på lera är nog ingen bra ide. Svärfar gjorde samma sak med en liten gäststuga som också vill ner i backen. 4 betonghålstenar står idag på varandra och det är dags att ställa dit en till. Leran bär inte. Funderar på att gräva ut 50 cm, lägga markduk och sedan singel eller makadam (något grövre). Inbillar mig att marktrycket blir för stort med bara plintar. Liten yta som skall bära hela tyngden. Ungefär som att parkera bilen på gräsmattan, efter ett tag ligger den på sparklådorna. Helst skulle jag vilja gjuta en platta under alltihop och ställa plintarna på den. Vad enkelt om plattan också vill ner, bara dit med en domkraft, pumpa upp och lägga emellan. Inte att förglömma en dränering runt också.
Egentligen är nog det här ett jobb för en erfaren entreprenör.

Det var ju just det jag skrev: Lägga plattor i botten av plintgroparna.

Självklart kan man lägga lite markduk innan makadamen. Med en schysst bärlina så fördelas vikten jämnare och med plattor under plintarna fördelas varje plints tryck ut på tre-fyra gånger större yta.

Att gjuta en platta under huset är nog rena fantasin. Hur skall man stämpa upp hela huset på en och samma gång? Hur skall man göra det på ett ur arbetsmiljöhänsyn säkert sätt?

Redigerat:
min kompis köpte ett hus som visade sig vara ett fuskbygge (ca 120m2 på plintar) och har nu hållt på i tre år med att rätta till alla felen. Bland annat rev han ut alla golv, lyfte upp huset med domkrafter, HANDSKOTTADE bort 50 cm under hela huset, skottade in grus, byggde form, armerade, la golvvärmeslang och gjöt en platta. Sedan sänktes huset ner. Enkelt.... Under tiden bodde de fyra i familjen i en husvagn på gården.

Tack för alla svar.

Vi kommer nog att göra som en del av er skrivit.

Gräva ut ca: 50-70 cm beroende på blålera och annat.
Sätta filtduk.
Hälla i makadam 8-16. (pris: 25 ton kostar runt 6000 kr)
Gjuta en platta på ca: 15-25 cm tjock (snabbbetong, gåbart på 4 timmar)
Storlek på plattan: ca: 0.7-1 m²
Använda de befintliga plintar på ca: 70-80 cm höga (ej med på bild och i bra skick och detta för att spara på brinntid på 7-10 dagar)
Räta upp huset så att huset står i våg.
Sätta tjärpapp mellan plint och NTR-A klassat virke.och husbalk.
Demontera bärlinan och sätta fast det på nytt i våg med yttre bärlinan.
Göra klart verandan.

Dricka en massa 33 cl Norrlands Guld (när älgen är blå....)

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.