9 470 läst ·
83 svar
9k läst
83 svar
Akut Hjälp!! Stopp i avloppen hela tiden
Nej, men bättre pris. Sen tror jag det inte är okunskap eftersom ingen som jobbar där har kunnat hitta ett riktigt problem. Inte ens dem som kom ut som kommunen beställde kunde ju förstå problemet.MultiMan skrev:
Varför måste det bara vara ett fel? Kan lika gärna vara multipla stopp eller skador med tanke på problemen.
Jag förutsätter att de fortsatte filma hela vägen ut till gatan och inte slutade vid första misstänkta böj?
Som tidigare skrev, har du garanti så du slipper betala för varje besök? Annars är det ännu mer obegripligt att du tar in samma odugliga företag hela tiden.
Ja denna gången filmades hela vägen ut.MultiMan skrev:
Varför måste det bara vara ett fel? Kan lika gärna vara multipla stopp eller skador med tanke på problemen.
Jag förutsätter att de fortsatte filma hela vägen ut till gatan och inte slutade vid första misstänkta böj?
Som tidigare skrev, har du garanti så du slipper betala för varje besök? Annars är det ännu mer obegripligt att du tar in samma odugliga företag
MultiMan skrev:
Som tidigare skrev, har du garanti så du slipper betala för varje besök? Annars är det ännu mer obegripligt att du tar in samma odugliga företag hela tiden.
Hos mig hade en sten fallit ned i brunnen på gatan i samband med att de asfalterade om. Några veckor efteråt så började det bubbla i toaletten men först på kvällen. Spolade man mycket vatten blev det bättre. Dagen efter fungerade det hela dagen ända till kvällen då det började bubbla igen. Så höll det på en vecka kanske...
När toan används lite så byggde det inte upp papper mm, likaså kunde väl rören fyllas hela vägen ut. Efter ett långt uppehåll tömdes väl rören långsamt.
När kommunens gubbar kom så öppnade de locket och såg stenen.
Stenen var inte stor, men räckte för detta fenomen.
När vi hade stopp inne i huset var det tvärstopp, tydligen har vi en svacka i rören i källargolvet. Vi hade det stoppet första halvåret vi bodde här. Då det var totalt stopp funkade det inte att spola i toan eller spola med en sån egen slang, så ska man kunna fixa själv gäller det nog att fånga det tidigt. För allt vatten som tillfördes då spilldes ju ut på golvet och det är inte speciellt fräsht. Spolbilen behövde ungefär 3 minuter för att fixa detta (efter han hittat rätt ställe att mata in slangen), sen var stoppet borta. Så mitt timpris var väldigt högt, men han hade nån slags fast pris med garanti i en eller två veckor. Efter det har jag varit noga att inga våtservetter får spolas ned och om någon behöver extra mycket papper ska man spola minst 2ggr. Några gånger har det bubblat misstänkt, men iom inga våtservetter eller annat som inte löser upp sig så har det alltid löst sig genom att spola 5-10 gånger. Nån gång tog jag en hink och hällde upp och hälde ned i toan så det blev en extra stor skjuts. Jag tror i princip alltid stoppen börjat när antingen nån använt mycket papper, eller "smålänningar" på besök snålat in på spolningarna, kört lilla knappen och gått 2 personer efter varandra utan att spola (är iallafall min teori). Har man helt nya rör kan man nog hålla på så, med gamla rör så gäller att spola fullt och inte ha mer i skålen än en normalprestation.
När toan används lite så byggde det inte upp papper mm, likaså kunde väl rören fyllas hela vägen ut. Efter ett långt uppehåll tömdes väl rören långsamt.
När vi hade stopp inne i huset var det tvärstopp, tydligen har vi en svacka i rören i källargolvet. Vi hade det stoppet första halvåret vi bodde här. Då det var totalt stopp funkade det inte att spola i toan eller spola med en sån egen slang, så ska man kunna fixa själv gäller det nog att fånga det tidigt. För allt vatten som tillfördes då spilldes ju ut på golvet och det är inte speciellt fräsht. Spolbilen behövde ungefär 3 minuter för att fixa detta (efter han hittat rätt ställe att mata in slangen), sen var stoppet borta. Så mitt timpris var väldigt högt, men han hade nån slags fast pris med garanti i en eller två veckor. Efter det har jag varit noga att inga våtservetter får spolas ned och om någon behöver extra mycket papper ska man spola minst 2ggr. Några gånger har det bubblat misstänkt, men iom inga våtservetter eller annat som inte löser upp sig så har det alltid löst sig genom att spola 5-10 gånger. Nån gång tog jag en hink och hällde upp och hälde ned i toan så det blev en extra stor skjuts. Jag tror i princip alltid stoppen börjat när antingen nån använt mycket papper, eller "smålänningar" på besök snålat in på spolningarna, kört lilla knappen och gått 2 personer efter varandra utan att spola (är iallafall min teori). Har man helt nya rör kan man nog hålla på så, med gamla rör så gäller att spola fullt och inte ha mer i skålen än en normalprestation.
men stoppet är ju där ja visar på bilden.C cpalm skrev:
Okej, vi använder endast stora spolknappen sedan första stoppet. Problemet när han filma samtidigt som vi spola ner ca 5 rutor toa papper var att detta papper fastna direkt i rören innan böjen ut. Dem åkte däremot ut om man spola en gång till.J JohanLun skrev:Hos mig hade en sten fallit ned i brunnen på gatan i samband med att de asfalterade om. Några veckor efteråt så började det bubbla i toaletten men först på kvällen. Spolade man mycket vatten blev det bättre. Dagen efter fungerade det hela dagen ända till kvällen då det började bubbla igen. Så höll det på en vecka kanske...
Mena du att du spola 5-10ggr efter varandra?J JohanLun skrev:Hos mig hade en sten fallit ned i brunnen på gatan i samband med att de asfalterade om. Några veckor efteråt så började det bubbla i toaletten men först på kvällen. Spolade man mycket vatten blev det bättre. Dagen efter fungerade det hela dagen ända till kvällen då det började bubbla igen. Så höll det på en vecka kanske...
Nog bara att överväga att relina eller byta då... Om röret sitter ovan golvet i källarplan är det nog ganska lite jobb att byta bara den biten. Är det ingjutet så kan det vara allt från några timmars jobb till helvetet att byta. Om ytskikten är fina är ju återställningen det som troligen blir mest kostsamt.Andreas Klang skrev:
Är rören trasiga och går i annat än källarvåning så är en snabb åtgärd nödvändig.
Ja, fastnar papper eller skit så löses det upp av papper. Och tar man en stor hink, eller ännu bättre flera hinkar, fyller dem till bredden och snabbt tömmer ned i toan så blir det en jäkla skjuts på vattnet och man spolar bort sånt som fastnat.Andreas Klang skrev:
Jag hjälpte min mamma göra så i en lägenhet hon bodde där toan kunde få stopp. Ett par hinkar vatten så var problemet löst. Nån tidigare ägare hade gjort om badrummet, men troligen inte på rätt sätt. Men jag tror hon slutade få problemet när hon också började skippa lilla knappen. Nåt år efter så flyttade hon.
Rören sitter i betongplattan. Golv ska bytas på hela bottenplan.J JohanLun skrev:Nog bara att överväga att relina eller byta då... Om röret sitter ovan golvet i källarplan är det nog ganska lite jobb att byta bara den biten. Är det ingjutet så kan det vara allt från några timmars jobb till helvetet att byta. Om ytskikten är fina är ju återställningen det som troligen blir mest kostsamt.
Är rören trasiga och går i annat än källarvåning så är en snabb åtgärd nödvändig.
Relina skulle väll hamna på ca 120k efter rot. Så vet inte vad som är mest värt då. Relina är ju smidigare såklart.
Jo så är det. Tänker att vi spolar dubbla gånger nu tillsvidare för att kanske inte få problem om en vecka iallafall.J JohanLun skrev:Ja, fastnar papper eller skit så löses det upp av papper. Och tar man en stor hink, eller ännu bättre flera hinkar, fyller dem till bredden och snabbt tömmer ned i toan så blir det en jäkla skjuts på vattnet och man spolar bort sånt som fastnat.
Jag hjälpte min mamma göra så i en lägenhet hon bodde där toan kunde få stopp. Ett par hinkar vatten så var problemet löst. Nån tidigare ägare hade gjort om badrummet, men troligen inte på rätt sätt. Men jag tror hon slutade få problemet när hon också började skippa lilla knappen. Nåt år efter så flyttade hon.
Om det är hyfsat säkert var stoppet är så är ju nästa steg att hyra en bilmaskin. Beroende på ålder på platta och storlek på maskin så behöver det inte ta mer än nån timme att frilägga och se vad problemet är. Det finns ingen chans i världen att relining skulle kunna lösa dina problem utan du måste ju frilägga och se vad som är galet.
Så där man ser att pappret fastnar tror inte du är problemet? För det är ju en kombination med lite bakfall och skrovliga rör som gör att pappret fastnar.D Dublin skrev:Om det är hyfsat säkert var stoppet är så är ju nästa steg att hyra en bilmaskin. Beroende på ålder på platta och storlek på maskin så behöver det inte ta mer än nån timme att frilägga och se vad problemet är. Det finns ingen chans i världen att relining skulle kunna lösa dina problem utan du måste ju frilägga och se vad som är galet.
Plattan är väll från 1965 säkertD Dublin skrev:Om det är hyfsat säkert var stoppet är så är ju nästa steg att hyra en bilmaskin. Beroende på ålder på platta och storlek på maskin så behöver det inte ta mer än nån timme att frilägga och se vad problemet är. Det finns ingen chans i världen att relining skulle kunna lösa dina problem utan du måste ju frilägga och se vad som är galet.
Vatten rinner inte uppåt - så enkelt är det. Det är inget att fundera på. Man måste våga lita på att det man lärde sig redan i 5-årsåldern när man höll på att greja med barkbåtar och sånt faktiskt stämmer.Andreas Klang skrev:
Det innebär att:
1. Stoppet inte sitter där du tror att det sitter
2. Du har mer än ett stopp
3. Stoppet har flyttat på sig
4. Rören går inte den vägen du tror att de går