9 470 läst ·
83 svar
9k läst
83 svar
Akut Hjälp!! Stopp i avloppen hela tiden
Det finns ingen rimlighet att det kan bli stopp så fort. Även om man hade sett att röret rasat sönder nere i källargolvet exempelvis, så skulle det dröja minst en månad innan ni märkte det. Mina avloppsrör av Höganäskeramik rasade in för ca 5 år sedan. Dock dröjde det ca 3 månader innan röret var så fullt att det började bli problem.Andreas Klang skrev:
Dem var ute här och spola i lördags samt filma igen. Samma kille som första gången som verkligen inte förstår vad som är felet. Han hade fått höra från andra kollegor att dem skulle hit efter han hade varit här och han kunde inte förstå att det blivit stopp igen.
Nu när han kom hit så spola han ut från både tvättstugan och garaget. Sen filma han igen, det man ser i början helst är att rören är bra slut och som han sa att dem ser bergiga ut. Lite längre in ser dem dock mycket bättre ut enligt mig. Han bad oss spola uppe när kameran var där och det man kunde konstatera var att det lutar lite fel. Så istället för att det åker ut så åker det först mot toaletten/ garaget sen åker det tillbaka ut dit det ska. Det han sa är att det inte är tillräckligt för att bli stopp så fort, men att det kan fastna och tillslut bli stopp.
Han hade en teori annars att det till exempel skulle kunna varit fett klump som dem inte fått bort utan bara tryckt undan den åt annat håll då dem bara spolat från ett håll varje gång dem vart här förutom denna gång då.
Vi sa att det håller max 10 dagar sen är det tillbaka och han sa att det kunde han aldrig tro att det skulle vara. Men att han skulle kunna komma hit i veckan för att filma igen för att se om det börjar bli stopp igen.
Till idag då, när tvättmaskin tömde vattnet så hördes det i köket ett väldigt kluckande. Inget speciellt egentligen bara att vattnet i tvättstugan inte åkte ner utan flöt på golvet men tillslut bara åkte allt tillbaka.
Men det hände en gång innan och då efter ett par dagar så var det kört igen.
Det jag misstänker, är att du har bakfall längre ut på gatan. Vilket skulle leda till att grannarnas avlopp leds in i dina avloppsrör. Det finns ingen möjlighet att enbart ert avlopp skulle hinna täppa till och skapa översvämning på så kort tid.
Precis. Kan vara bakfall eller nästan stopp. Min kommun är ganska snabb på att skicka ut spolbil ifall man anmäler fel på deras nät ( för att spola sina rör då), kanske kan vara värt att prova.A AG A skrev:
Jahopp då var det stopp igen. Uppgiven är bara förnamnet. Enligt några av er och han på swoosh så är det omöjligt att det blir stopp såhär fort. Så då är väll det enda som är kvar att få ut kommun att kolla sina rör.
Fick du någon klarhet i om han filmade hela vägen ut till anslutningen till kommunens ledning? Sen skulle du kunna kolla med grannarna ifall de har nåt liknande bekymmer eller vet om några brister i kommunens ledningar i gatan.
Kommun har nu varit ute och spolat deras ledning. Vattnet står dock kvar i garaget och när man spolar uppe så fylls det på. Jag tyckte att han bara filma till när rören kom en bit utanför huset.D Dublin skrev:
Det har även kommit fram att det tydligen inte finns någon brunn utanför oss. Utan den är hos ena grannen så våra rör går till den. Dem är även nyinflyttade så svårt att veta om dem tidigare haft problem. Dom tidigare hade däremot också vattenläcka/ fuktskada på badrummet nere som det fick veta vid besiktning innan de skulle sälja. Vet dock inte vad problemet var men dom tog bort toan där och satte bara dusch.
Men han som spola kommunens ledning sa samma sak att det är helt otänkbart att det blir stopp så fort.
Bor du @Andreas Klang möjligen i en liten håla långt ifrån allt, med bara en spolbil, och det även är det enda företaget som filmar ledningar? Annars förstår inte jag heller varför du bara tar in dem? Nu belönar du deras inkompetens, med att de hela tiden får åka på akututryckning till dig. Nu vet du ju ungefär hur lång tid det tar innan det är helstopp. Jag skulle ringa en helt annan firma. Berätta om problemen, och om det är en större firma, fråga vem deras bästa är, och fråga när under cykeln denne helst vill komma och filma.
Det kan vara att det saknas avluftning på avloppsröret på rätt ställe. Det kan vara så att den befintliga avluftningen inte räcker för alla grenar i avloppet. Tillsammans med bakfall någonstans kan man få konstiga fenomen.
I mitt garage har jag aldrig dragit upp någon avluftning på taket. Det ska göras men senare... nåväl, det har funkat utmärkt ändå i 18 år utom i en golvbrunn som vägrar ta vatten om nivån i min pumpbrunn/oljeavskiljare blir för hög.
Det kommer smygande, golvbrunnen tar vatten sämre och sämre. Först rengjorde jag golvbrunnen ofta då jag trodde grov smuts som det blir i garage/verkstad orsakade stopp men sen förstod jag att nivån i pumpbrunnen påverkar. Det finns alltså ingen smuts i avloppsrörena utan det är vattennivån i mitt vattenlås som inte orkar trycka undan den instängda luftkudden i röret. Så snart jag tömt pumpbrunnen så funkar avloppet perfekt igen med 100% flöde.
I mitt garage har jag aldrig dragit upp någon avluftning på taket. Det ska göras men senare... nåväl, det har funkat utmärkt ändå i 18 år utom i en golvbrunn som vägrar ta vatten om nivån i min pumpbrunn/oljeavskiljare blir för hög.
Det kommer smygande, golvbrunnen tar vatten sämre och sämre. Först rengjorde jag golvbrunnen ofta då jag trodde grov smuts som det blir i garage/verkstad orsakade stopp men sen förstod jag att nivån i pumpbrunnen påverkar. Det finns alltså ingen smuts i avloppsrörena utan det är vattennivån i mitt vattenlås som inte orkar trycka undan den instängda luftkudden i röret. Så snart jag tömt pumpbrunnen så funkar avloppet perfekt igen med 100% flöde.
Själv skulle jag slänga toapappret i en soppåse tillsvidare för att slippa problem.
Jag gissar på en gren /rötter som toa pappret fastnar i och det blir stop ganska omgående
Filma hela röret som alla andra säger också
Jag gissar på en gren /rötter som toa pappret fastnar i och det blir stop ganska omgående
Filma hela röret som alla andra säger också
Vi bor i ett suterränghus hus och eftersom stoppet är på bottenplan som är på baksidan krävs det en spolbil med väldigt lång spolslang. Då man inte kan ta sig in på baksidan och inte heller på uppfarten till huset som är i en kraftig nedförs lutning som är ganska lång så blir det ett antal meter. Beställde första gången jobbet via 24center och då hade dem skickat ut ett företag som dem i sista sekund kom på inte hade en bil med tillräckligt lång slang och då var swoosh tvungen att ta jobbet. Sen är det ju inte samma gubbe som är ute och spolar utan det är ett flera olika.
Det såpass stort att alla på företaget vet om adressen.
Idag när dem spolade så filma dem igen och efter vi spolat med papper när han filma så märkte han direkt att pappret fastnar innan en 90graders böj där avlopps stammen går ut efter böjen. Det är lite bakfall där som gör att det rinner så sakta att pappret fastnar. Men när man spola igen så åkte pappret ut.
Det dem inte förstår är att det är sånt tryck i systemet som gör att det kunde trycka upp så i toan då det inte är lägsta punkten. Har lagt till en liten bild på hur det ser ut vinklar och osv är inte rätt, det är mer för att få bild på hur det ungefär ser ut. Men dem menar att vattnet borde inte åka upp borta vid toaletten.
Det såpass stort att alla på företaget vet om adressen.
Idag när dem spolade så filma dem igen och efter vi spolat med papper när han filma så märkte han direkt att pappret fastnar innan en 90graders böj där avlopps stammen går ut efter böjen. Det är lite bakfall där som gör att det rinner så sakta att pappret fastnar. Men när man spola igen så åkte pappret ut.
Det dem inte förstår är att det är sånt tryck i systemet som gör att det kunde trycka upp så i toan då det inte är lägsta punkten. Har lagt till en liten bild på hur det ser ut vinklar och osv är inte rätt, det är mer för att få bild på hur det ungefär ser ut. Men dem menar att vattnet borde inte åka upp borta vid toaletten.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Varför måste det bara vara ett fel? Kan lika gärna vara multipla stopp eller skador med tanke på problemen.
Jag förutsätter att de fortsatte filma hela vägen ut till gatan och inte slutade vid första misstänkta böj?
Som tidigare skrev, har du garanti så du slipper betala för varje besök? Annars är det ännu mer obegripligt att du tar in samma odugliga företag hela tiden.
Jag förutsätter att de fortsatte filma hela vägen ut till gatan och inte slutade vid första misstänkta böj?
Som tidigare skrev, har du garanti så du slipper betala för varje besök? Annars är det ännu mer obegripligt att du tar in samma odugliga företag hela tiden.