Visst går det att lägga samma bud men med olika förutsättningar. När jag sålde min lägenhet var det två budgivare kvar, den som bjöd högst erbjöd 1.4 miljoner men bara under förutsättning att han själv fick sin lägenhet såld till ett visst pris innan överlåtelsen. Det vågade jag ju inte chansa på, så jag bad mäklaren informera den andre budgivaren att om han också bjöd 1.4 miljoner men utan några sådana förbehåll, så skulle jag ta det budet. Och så blev det.

Eftersom det är upp till säljaren att bestämma vem som får köpa och som köpare kan jag själv bestämma hur länge budet gäller.
Det kan ju vara så att den andra budgivaren inte har pengar och det bara är du själv som är ensam spekulant, vill då ägaren sälja eller inte till ditt bud är det upp till säljaren.
Har man is i magen kan man ju vänta ut säljaren, mäklaren säger ALLTID att det är någon annan som också är intresserad men av olika anledningar inte vill/kan köpa.

Vi hoppade av del hela, blev olustigt.

Bra val.
Att köpa / bygga hus ska kännas rätt.

Det kommer fler... :D

Jag skulle som säljare aldrig sälja till någon som drar tillbaka sitt bud och sätter ett lägre. I ditt fall - om du fortsatt ville ha huset - så är det väl bara att börja om på utgångsbudet.

Taken skrev:
/ klipp / Till exempel så brukar det väl vanligtvis funka så att man startar om budgivningen från början om en budgivare först vinner budgivningen och sedan ångrar sig och inte längre vill köpa till det pris man sagt?
Precis, det är stor skillnad på att stanna i en budgivning, och att hoppa av. Den som stannar är beredd att köpa huset till det pris som han bjudit, dvs sitt maxbud. Den som hoppar av är inte längre intresserad av objektet. Vid ett avhopp måste därför budgivningen antingen börja om från utgångspris, eller från den prisnivå där den avhoppande budgivaren klev in i budgivningen.

Mäklaren måste redovisa alla bud till säljaren men mäklaren borde ha förklarat för vinnande budgivare att om denne fortfarande vill ha bostaden så måste han välja ett bud över ditt, inte samma.

Sen tycker jag att mäklaren brast. Dig som "tvåa" ska han vara oerhört försiktig med och inte störa med strul som detta. Antingen köper vinnaren, eller så hoppar han av. Det håller inte att dra ner budet till tvåans nivå och förvänta sig att få köpa där.

Resultatet blev precis som man kunnat förvänta sig, ni kände olust och hoppade av hela affären. Klantigt skött kan man tycka i backspegeln (men ok jag har såklart inte hela bilden).

Är det ens säkert att det finns någon andra budgivare?

Fick samma känsla som mlkhr att det kanske var något skumt med andra budgivaren. Skulle det vara en påhittad budgivare alternativt ett ombud för säljaren med syfte att driva upp priset så är det nära till hands att upplägget var att rädda situationen när TS hoppade av och inte behöva behöva backa till utgångspriset eller kanske till och med riskera att TS då lägger ett bud under utgångspris. Agerandet låter annars helt galet från köparens sida, men tokiga köpare finns det säkert så man vet aldrig. Vore kul att höra om det blev något köp och till vilket pris när TS hoppade av helt.

Ni ska ju absolut inte ligga kvar på 2250 om den andra budgivaren visade sig vara strulputte. Då blir ju hela budgivningen ogiltig och ni får börja om från början igen. Som sagt kan det ju vara en fejkad budgivare eller någon kompis till säljarna.

Dra er ur till att börja med och skyll på klantig mäklare. Om huset är kvar efter en vecka så är det dags att buda under utgångspris eftersom det uppenbarligen inte finns några andra intressenter.

Å andra sidan kan det vara den andra budgivarens taktik att vara strulig och på så sätt döda budgivningen. Denne verkar ju faktiskt ha blivit av med er på så sätt, nu kan de köpa för utgångspris...

Redigerat:
Så himla konstigt är det ju inte. TS hoppade av vid 2.25 när budgivare 2 lagt 2.3
Om man förutsätter att båda var genuint intresserade får man ju säga att marknadspriset ligger runt 2.25. Om det är så att säljaren inte hunnit acceptera budet på 2.3 är det ju inte så konstigt att han går tillbaka till 2.25 när han är kvar ensam. Han kände kanske att hoppet på 50000 var för stort.
Som säljare hade jag nog lämnat ett motbud till honom (eller båda) på 2.275.000

kindvall skrev:
Så himla konstigt är det ju inte. TS hoppade av vid 2.25 när budgivare 2 lagt 2.3
Om man förutsätter att båda var genuint intresserade får man ju säga att marknadspriset ligger runt 2.25. Om det är så att säljaren inte hunnit acceptera budet på 2.3 är det ju inte så konstigt att han går tillbaka till 2.25 när han är kvar ensam. Han kände kanske att hoppet på 50000 var för stort.
Som säljare hade jag nog lämnat ett motbud till honom (eller båda) på 2.275.000
Han var inte ensam kvar, TS hade stannat på 2.25, inte hoppat av, så det betyder inte att det är "fritt fram". Lagt bud ligger... Om han kände att 50000 var för stort så skulle han tänkt på det innan. Om han vill ta ett lägre kliv, säg 2.275 så kanske TS hade hängt med. Sånt kan man aldrig veta.

Hur som helst så bör man hoppa av om mäklaren börjar strula och acceptera avsteg från "normalförfarandet". Däremot som tidigare talare sagt, att om det kommer in förbehåll och krav, då är det andra regler.

Mikael_L
Skulle fortfarande vara kul och veta om det blev affär och med vem och till vilket pris ... :)
Har du någon info, platon1980?

Eller kanske en fastighetsbeteckning så går det att kolla ...

kindvall skrev:
Som köpare ska man inte acceptera sådana här konstigheter, för då är det ju fritt fram för säljare och mäklare att själva hitta på låtsasbud.
Har man blivit överbjuden och sedan får tillbaka "bollen" med någon krystad förklaring till att den som bjöd över har ändrat sig så bör budgivningen börja om, eller också sänker man sitt senaste bud med lämpligt belopp.

I det här fallet tycker jag TS gjorde helt rätt som inte stod fast vid sitt senaste bud.
Att hoppa av eller sänka sitt senaste bud är det enda rimliga, tycker jag.

Mäklaren kanske sade "vinnaren har sänkt sitt bud till samma nivå som ert bud, men ni var först så ni får köpa till det priset". Det låter som ett ganska smart sätt för säljare/mäklare att hantera fejkad budgivning. Tänker man efter så låter det som en bluff.

/Hasse

De andra "köparna" hoppade av. Först prutade de på sitt eget bud och när vi lät dem få huset hoppade de av helt. Huset var ute igen, jag ringde mäklaren och kollade läget och om säljaren var intresserad av det bud vi lagt, mäklaren menade på att det nu var ett annat läge, med sommar och sol. Två visningar, inte sålt. Nu är huset ute för tredje gången och nu är priset sänkt till 1995´.

Mikael_L
Rätt åt dom ... :cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.