Pga en takskada har jag rivit ut det inre gipstaket i ett sovrum och tagit bort delar av isoleringen. Jag hittar inte någon fukt och inte något mögel där takskadan varit, men jag hittar mögel på annan plats (se foto).

Är detta aktivt svartmögel? Anledningen att jag undrar är:
- Fuktmätaren visar grönt överallt. Dvs inget aktivt fuktproblem.
- Kniv/hårdhetstest visar att träet är hårt. Dvs ingen röta och hållfastheten är bra.
- Jag har behandlat med Mögel-Fri. Enligt instruktionerna skall man vänta 24 timmar och sedan skall möglet lätt gå att skrubbas bort. Men det sitter kvar.

Om det hade varit aktivt mögel hade det väl varit höga fuktvärden, träet borde varit mer poröst och det hade gått att skrubba bort. Är det ens möjligt att ha aktivt mögel i trä där fuktmätaren visar torrt och som dessutom har en fast struktur?

Det jag egentligen undrar är: Är detta mögel någonting jag behöver vara orolig för? Jag har behandlat det med Mögel-Fri, som sagt. Behöver jag göra något annat?

Tack för inspel

• Trätak i sovrum med svartmögelliknande fläckar trots behandlad yta, inga tecken på hög fuktighet eller röta i träets struktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som vanlig blånad som förmodligen fanns där redan när brädorna sattes dit.

• Gilla
kia2
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ser ut som vanlig blånad som förmodligen fanns där redan när brädorna sattes dit.
Jag googlade på blånad och då står det att den är blågrå i färgen. Detta är ju svartaktigt. Kan det vara blånad ändå?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.