KarolinaO KarolinaOrnstedt skrev:
Jag vet inte vilken typ av företag du normalt handlar hos men låter ju som om det är företag att undvika. Klart man ska ha det man beställer, allt annat är bara konstigt.

Allt annat vi köpt till huset har varit korrekt och då har vi hittills ändå beställt saker för över 300 tkr. Normalt undviker vi klåpare som inte bryr sig om kvalité eller sina kunder.
Jag förstår att du är besviken och jag håller med om att man inte ska behöva kontrollera saker man beställer. Men det är tyvärr väldigt vanligt att saker blir fel, inte håller tillräckligt bra kvalité.

Vi har varit runt väldigt mycket och kontrollerat företags ekonomi, hur länge de har verkat, vilka omdömen de har mm.
Vi köpte fönster från DOFAB i skåne, beställde 22st fönster och 6st välvda stallfönster.
Allting funkade kanon, fram tills fönsterna levererades, stallfönsterna var 8cm för smala mot vår order. DOFAB insåg att de gjort fel, de la en ny beställning med rätt mått, vi fick de levererade någon vecka senare och fick behålla de felaktiga fönsterna.

Vi beställde dörrar från Qvesarum, där var det strul från början kan man säga, så vi var otroligt måna om att kontrollera dessa när de blev levererade. Vi måttade både spröjs och karmar noga, och mycket riktigt visade det sig att spanjoletterna var felvända, vilket gjorde att dörrbladen trycktes utåt istället för inåt när man stängde dörrarna. De hade dessutom fräst ner gångjärnen lite snett och inte orkat rätta till detta på rätt sätt, utan bockat pinnen för att dörren skulle gå in rätt.
Väldigt nöjd med DOFABs hantering, ganska missnöjd med Qvesarum även om de sagt de ska fixa till problemen. Men min poäng är att det är OFTA det blir fel.
Du kan ju nu dra lärdom av detta, eller så gör du inte det och råkar kanske ut för samma situation fler gånger.

Redigerat:
T Thomas' skrev:
Så du anser att firman har rätten på sin sida?

Har köparen packat upp fönstret, slitit loss spröjsen och avsiktligt limmat dit dom igen snett?

Det är ju ett uppenbart fel från leverantören. Då skall en ”seriös” firma åtgärda problemet.
Nej, vad får dig att tro att jag tycker Nordiska Fönster har rätten på sin sida?
Jag säger att jag tycker det var märkligt av TS att pga lättja inte bry sig om att inspektera sin leverans. Det är väl inte samma sak som att jag tycker Nordiska Fönster har rätten på sin sida?

• Gilla
  • Arg
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Hur är dessa fuskspröjs infästade i fönsterbågarna? (Jag gissar att det är fuskspröjs i alla fall)
Går det inte att lossa dem lite lätt med kniv eller stämjärn, och knacka dem i rätt läge?
"Felet" är ju trots allt minimalt.

• Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Nej, vad får dig att tro att jag tycker Nordiska Fönster har rätten på sin sida?
Jag säger att jag tycker det var märkligt av TS att pga lättja inte bry sig om att inspektera sin leverans. Det är väl inte samma sak som att jag tycker Nordiska Fönster har rätten på sin sida?
Förstår inte riktigt poängen med att försöka få det till att vi varit lata eller nonchalanta? Vad är definitionen av att inspektera sin leverans i din värld? Att den skiljer sig från vår betyder ju inte att vi varit lata, det är ganska ignorant snarare att så påstå.

Vi har inspekterat vid leverans och eftersom allt vid första anblick så ok ut så var ni nöjda. Inte rimligt att kalla någon lat för att man har olika åsikter. Som kund har jag dessutom ingen skyldighet att finna alla eventuella tillverkningsfel vid leverans så det du säger är inte bara otrevligt utan felaktigt.

• Gilla
REX111 och 6 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur är dessa fuskspröjs infästade i fönsterbågarna? (Jag gissar att det är fuskspröjs i alla fall)
Går det inte att lossa dem lite lätt med kniv eller stämjärn, och knacka dem i rätt läge?
Dom sitter med stift som går att klippa av och sen montera nya i rätt läge om jag förstod saken rätt. Vi låter fönstren stå tills ARN sagt sitt och sen tar vi tag i det när vi vet utkomsten av ärendet :)

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja, jag skulle hellre göra det om jag fick en mindre ersättning för det.

För mig är det kristallklart att kunden har rätt i det här fallet, felet har funnits där från början det kan aldrig säljaren svära sig fri från. Hade det anmälts dag 1 så hade de fixat det, nu visar de fingret åt kunden, sådana bolag snackar man gladeligen skit om.

När jag köpte fönster var det klausul på att transportskador skulle anmälas direkt vid leverans, allt annat föll under garanti om det visade sig senare.

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Förstår inte riktigt poängen med att försöka få det till att vi varit lata eller nonchalanta?
Det du skriver i din första post får mig att tycka så.

Det är tydligen vårt eget fel eftersom vi väntade med att öppna pallen med fönstren för länge (vi fick leverans i somras, minns inte exakt men mitten på juni/början på juli) och eftersom huset inte var fönsterredo lät vi de stå på pall under en presenning för att det var enklast så.
..helt otroligt.. hade dom bara tagit ansvar och fixat fönstren hade problemet varit ur världen redan, nu måste vi tjafsa vidare och blanda in ARN..

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vad är definitionen av att inspektera sin leverans i din värld?
Min definition av att inspektera en leverans (av fönster/dörrar) inkluderar definitivt att kontrollera så måtten stämmer, att det går att öppna/stänga fönsterna/dörrarna normalt, att gångjärnen ser ok ut.
Överlag göra en grundlig funktionskontroll, men även kontrollera så att inga glas är spruckna mm.

Om du rannsakar dig själv, känner du dig inte lite irriterad över att ni inte gjorde detta? Det hade jag gjort iaf.
Jag önskar er lycka till med era fönster och bygget i övrigt.

• Haha
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
X xLnT skrev:
Det fanns ju ingen som helst mening med att skruva loss och bära iväg alla fönster när det gick och se att alla fönster var levererade och hela. Det är en ömtålig otymplig vara, det är poänglöst att flytta dom mer än nödvändigt. Det gör mig inte slö eller lat utan på sin höjd försiktig.

Så utelämna gärna påhoppen om du har mer att säga och håll dig till saken och utelämna personerna!

• Gilla
orjanr och 11 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Om du rannsakar dig själv, känner du dig inte lite irriterad över att ni inte gjorde detta? Det hade jag gjort iaf.
Faktiskt inte, på sin höjd irriterad över att vi råkade handla av ett skitföretag som uppenbarligen inte bryr sig om kvalité, sina kunder eller sitt rykte.

• Gilla
  • Ledsen
krill7 och 13 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
De har ju fått ett argument att luta sig mot (fel eller ej, det lägger jag ingen värdering i) som de inte hade haft om TS varit mån om att inspektera fönsterna vid leverans.
Att man hävdar något är inte detsamma som att man har ett argument. Jag förstår att du behandlar ordet argument annorlunda då du uttryckligen väljer att inte värdera det anförda, men att hävda något felaktigt (som att en viss tidsfrist gäller när den inte gör det) är inte ett argument, utan ett felslut.

TS har alltså inte gjort något (eller underlåtit att göra något) som gett säljaren några argument för sin sak.

Sen hade det förstås gått fortare att få rätt om TS hållit sig inom säljarens påhittade tidsramar, å andra sidan hade säljaren fått mindre badwill om denne inte haft så dåliga rådgivare i konsumenträtt. C’est la vie.

• Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
Tråkigt att du upplevde det som ett påhopp, det var inte min avsikt.
De leveranser vi fick stod fönsterna kloss ihop med en bit tjockare papp som distans för att de inte skulle skava mot varandra.
Det var totalt omöjligt att inspektera vartenda fönster och avgöra om det var rätt/helt utan att ta fram dom ett och ett.
Tog kanske 30-45min att göra, bara ställa dom på en annan pall efterhand.

Vilken åtgärd bad ni Nordiska Fönster göra?

Det fanns ju ingen som helst mening med att skruva loss och bära iväg alla fönster när det gick och se att alla fönster var levererade och hela.
Hur många fönster stod det på varje pall?
Hur stora pallar?
Vilka fönster stod intill varandra på pallarna?

Om det nu gick å se att alla glasrutor i fönsterna var hela, kunde man inte då se att spröjsen satt på olika höjd? Det var ju tre av sju fönster där spröjsen sitter över 10mm fel på ena sidan.

... beställde tidigare i våras nio fönster från Nordiska fönster. Av dessa var sju av modell enligt bilden nedan, av totalt sju fönster har sju felmonterade och skeva spröjs. Fyra av fönstren har en differens på spröjsen i höjdled från kant till kant på 2-3 mm och det kan vi leva med för det syns inte när man bara kollar på fönstren utan att mäta.

Däremot har tre av fönstren spröjs med över 10 mm diff från kant till kant, ungefär som på bilden nedan. Det är ju helt oacceptabelt och ser för j*vligt ut!

• Haha
matsgran
  • Laddar…
Karolina, det är ju tur att det är spröjsen som avviker, hade det varit gångjärn som var snea eller några bågar som hade slagit sig så hade det blivit svårare. För detta var ju inget som inspekterades vid leverans som jag förstår det?
En sådan defekt hade ju varit svår att hävda att så var det vid leverans ett par månader tidigare.

Jag vill mena att allt utom uppenbara yttre transportskador ska vara möjliga att komma med när man packar upp varorna. Det tycks de flesta vara överens om.

• Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.