2 964 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Akrylputs?
Vårt hus är ett putsat timmerhus som någon gång på 50-talet blivit "putsat" med Serponit akrylputs.
Det är så klart en big no-no, det står till och med klart och tydligt på burkarna som finns kvar att det varken får användas på putsade trähus eller på kalkputs. Så varför man ändå valt detta material är ett mysterium.
Nu är det som det är, och fasaden ser trots detta ut att må bra och är förutom vissa skavanker i bra skick.
Färgen har dock bleknat och blivit flammig, och det börjar bli dags att måla om.
Här uppstår ju naturligtvis ett problem. Jag misstänker att det blir svårt att få en professionell rekommendation gällande färgval då det redan från grunden är en galen kombination. Jag antar att det enda som lär funka är att fortsätta med akrylfärg, men man är så klart orolig att ytterligare ett färglager, kanske med i sammanhanget sämre egenskaper, gör att katastrofen blir ett faktum.
Någon som har tankar och/eller erfarenheter kring detta?
Det är så klart en big no-no, det står till och med klart och tydligt på burkarna som finns kvar att det varken får användas på putsade trähus eller på kalkputs. Så varför man ändå valt detta material är ett mysterium.
Nu är det som det är, och fasaden ser trots detta ut att må bra och är förutom vissa skavanker i bra skick.
Färgen har dock bleknat och blivit flammig, och det börjar bli dags att måla om.
Här uppstår ju naturligtvis ett problem. Jag misstänker att det blir svårt att få en professionell rekommendation gällande färgval då det redan från grunden är en galen kombination. Jag antar att det enda som lär funka är att fortsätta med akrylfärg, men man är så klart orolig att ytterligare ett färglager, kanske med i sammanhanget sämre egenskaper, gör att katastrofen blir ett faktum.
Någon som har tankar och/eller erfarenheter kring detta?
Vet inget specifikt om akrylputs men har nyligen renoverat en gammal kalkputsfasad med diverse lagningar och färg av varierande kvalitet, delvis okänt ursprung.
De murare jag anlitat rekommenderade silikatfärg, StoColor Solical. Färgen är mycket lättarbetad, här användes först en mycket tunnflytande primer som sprutades med "vanlig pumpflaska". Silkatfärgen applicerades med roller på omväxlande ny spritputsad kalkputs och gammal lagad dito. Vi är hittills mycket nöjda med resultatet.
Har sett flera referensobjekt där resultatet varit bra även på längre sikt (ca 10 år som längst).
https://www.sto.se/sv/produkter_system/produktkatalog/productdetail_161213024.html
De murare jag anlitat rekommenderade silikatfärg, StoColor Solical. Färgen är mycket lättarbetad, här användes först en mycket tunnflytande primer som sprutades med "vanlig pumpflaska". Silkatfärgen applicerades med roller på omväxlande ny spritputsad kalkputs och gammal lagad dito. Vi är hittills mycket nöjda med resultatet.
Har sett flera referensobjekt där resultatet varit bra även på längre sikt (ca 10 år som längst).
https://www.sto.se/sv/produkter_system/produktkatalog/productdetail_161213024.html
Google ger att det är en puts med akrylpolymerer i, d v s samma latexkemi som akrylatfärg. Rimligen borde putsen då vara ett utmärkt underlag för akrylatfärg men troligen inte för silikatfärg som behöver komma i kontakt med ballast och cement för att fästa. Å andra sidan är de flesta silikatfärger blandningar med akrylatpolymer för att de ska vara enkla att applicera (endast en eller två strykningar).
Ja, precis. Det är i praktiken en sandblandad akrylfärg. Silikat och kalkfärg har jag räknat bort då ytskiktet varken är sugande eller mineraliskt. Men vilka färgtyper som är kompatibla med akrylputsen är väl den enkla biten, frågan är mer hur underliggande kalkputs och trä mår av ytterligare ett färglager.
Ja frågan är ju just hur ånggenomsläpplig akrylputsen är. Min gissning är att den är väldigt tät och i så fall lär ett litet lager akrylatfärg inte spela någon roll. Är den däremot ånggenomsläpplig t ex p g a att den är porös så håller jag med dig om att det är riskabelt att täta till den med ett färglager på ytan.
Silikatfärgen från STO är inte helt fri från polymerer och brukar enligt murarna ”fungera bra på det mesta i putsväg” . Går den att använda får du en fuktgenomsläpplig färg med mycket tilltalande struktur och yta. Den ser inte det minsta plastig ut
Tekniska beskrivn av färgen ger inte intrycket att den skulle vara helt omöjlig. Hör med personal på STO (jag har bra intryck av Linköpingsbutiken).
Tekniska beskrivn av färgen ger inte intrycket att den skulle vara helt omöjlig. Hör med personal på STO (jag har bra intryck av Linköpingsbutiken).
Uppdatering: STO svarade faktiskt med rekommendationen StoColor Silco eller StoColor Lotusan som skall vara extremt diffusionsöppna men samtidigt vattenavvisande och funka på akrylputs.
Lutar dock ändå åt att hitta lämplig metod för att få bort akrylputsen. Om inte annat så är strukturen "fel" för huset. Irriterande nog går den jättelätt att ta bort på en del väggar och sitter som berget på andra väggar
Lutar dock ändå åt att hitta lämplig metod för att få bort akrylputsen. Om inte annat så är strukturen "fel" för huset. Irriterande nog går den jättelätt att ta bort på en del väggar och sitter som berget på andra väggar
Klicka här för att svara