Har du 5 sladdar på soleniden?
3 tunna röd/vit/brun
2 tjocka, ena på batteriet och andra på motorn?

BerraBo BerraBo skrev:
Jag gissar att det är någon säkerhetskontakt som bryter strömmen.
Brukar finnas en sådan så att klippdäcket är uppfällt. Kanske du missat det vid rembytet.
Eller till sätet.

T Tykon skrev:
Har du 5 sladdar på soleniden?
3 tunna röd/vit/brun
2 tjocka, ena på batteriet och andra på motorn?
Precis så

R RoBo skrev:
Eller till sätet.
Ok, hur brukar en sådan "spärr" se ut och hur återställer man den?

• Gilla
Lassebo
  • Laddar…
Du ser om du har en sådan. Kolla om det går två sladdar till sadeln. Sitter du på klipparen när du försöker starta?

Min Husqvarna har även en brytare som gör att man inte kan starta den om inte växellådan ligger i neutral

Då är jag lost, aldrig varit med om en sån solenoid.
Startspärrar brukar av min erfarenhet sitta på styrsidan på allt från gräsklippare till traktorer men då har det varit 3 eller 4 anslutningar på soleniden (3 är med inbyggd jord så den syns inte).

T Tykon skrev:
Då är jag lost, aldrig varit med om en sån solenoid.
Startspärrar brukar av min erfarenhet sitta på styrsidan på allt från gräsklippare till traktorer men då har det varit 3 eller 4 anslutningar på soleniden (3 är med inbyggd jord så den syns inte).
Ser nästan likadan ut som denna, endast fästena som är annorlunda.

• Elektrisk komponent med två kopparklämmor och ovanliga fästen på OSB-skiva med muttrar och brickor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
R RoBo skrev:
Du ser om du har en sådan. Kolla om det går två sladdar till sadeln. Sitter du på klipparen när du försöker starta?
Det går en svart och en grön tunn sladd till en kontakt under sadeln, på den kontakten sitter en knapp som trycks ner av sadeln när man sätter sig.

Vart sitter den femte sladden? Vilka 2 (färg) sitter på flatstiften på bild?

På flatstiften sitter brun och vit, den "femte" sladden (röd smal) går från solenoiden från den tjocka batterikabeln som kommer från batteriet vidare via en säkring och sedan andra kablar fram till tändningen.

Aha! Nu är jag på banan igen :)
Jag missuppfattade dig med att det var 5 anslutningar på solenoiden.

Får du 12v på den vita eller bruna? Mest troligt vita men dumt att förutsätta. Den andra är jord, kolla det också annars sluts inte kretsen.

• Gilla
stenbygg10
  • Laddar…
T Tykon skrev:
Aha! Nu är jag på banan igen :)
Jag missuppfattade dig med att det var 5 anslutningar på solenoiden.

Får du 12v på den vita eller bruna? Mest troligt vita men dumt att förutsätta. Den andra är jord, kolla det också annars sluts inte kretsen.
Kan inte se att det är ström i någon av dessa

Då är det nog någon startspärr som jävlas med dig.
Broms, sits, aggregat eller växellåda. Kan lika gärna vara tändningslåset som är kaputt.
Jag behöver nog ett elschema för att kunna hjälpa dig mer, vad är det för modell på din klippare?

Testar ladda upp en sprängskiss om det kan vara till någon hjälp.
Den heter McCulloch M105-97F

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.