P
Såhär ser det ut för mig.. och jag är inte ens vvs,are eller har nåt special rabattupplägg:thinking::rolleyes:
 
  • Skärmdump från Ahlsell webbplats visar en ventil med propp och silbricka för diskbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P pleqtiz skrev:
Såhär ser det ut för mig.. och jag är inte ens vvs,are eller har nåt special rabattupplägg:thinking::rolleyes:
Undrar varför inte den så kallade "rabatten" syns för dig (i "klartext) men för mig. :thinking:
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Undrar varför inte den så kallade "rabatten" syns för dig (i "klartext) men för mig. :thinking:
För att han har ett avtal där denna artikel är nettoprissatt.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Har ingen erfarenhet själv vad det kostar på Ahlsell då jag aldrig ser fakturorna. Hämtar det jag behöver på hyllan och visar Ahlsell kortet i kassan och vips är det klart.

Men hur fungerar rabattsystemet?
 
  • Gilla
Lasse01
  • Laddar…
Obefintlig prisinformation är väl en del av affärsmodellen. Jag brukar be om totalen innan jag signerar. Det resulterar vanligtvis i att säljaren himlar med ögonen och säger något i stil med " det är väl inte du som betalar"
 
  • Gilla
  • Wow
vcx och 7 till
  • Laddar…
Jag handlar uteslutande på Ahlsell eller Elektroskandia och det funkar bra för jag har bara fått skäll en gång av chefen när jag beställde två dyra lampor. Trodde jag beställde två, men i själva verket var det 10 i varje enpack och de gick på totalt lite över 5 000. Kommer inte ihåg vilka det var.

På Ahlsell visar man kortet och på elektroskandias huvudlager vet de vem man är. Men trots att man borde vara igenkänd på Swedol så nog tusan måste man visa legitimation varje gång man handlar där.

Jag fråga den sura expediten i kassan om det var åldersgräns en gång när jag handla där och då blev han ännu surare.
 
  • Gilla
Thomas.M och 1 till
  • Laddar…
S StVik skrev:
Obefintlig prisinformation är väl en del av affärsmodellen.
Det kan jag inte hålla med om. Både på web och i app ser jag mycket tydligt vad jag faktiskt betalar. Nog kan man ha åsikter om "rabattsystemet" och dess eventuella effekter mot slutkund, men mitt pris som kund hos Ahlsell är dock alltid mycket tydligt. Vad som skulle vara "obefintlig prisinformation" prisinformation förstår jag absolut inte.

Om sedan en enskild "hantverkare" som "hämtar saker" struntar i priserna eller kanske inte ens har tillgång till dessa rår knappas Ahlsell för.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Undrar varför inte den så kallade "rabatten" syns för dig (i "klartext) men för mig. :thinking:
Det är en inställning du kan göra själv. Alltså vilka siffror du vill visa i webbshoppen
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Snailman
Har nyligen fått lite rörarbete gjort, delarna kommer nog från Ahlsell, då tryckkärlet bär deras namn på skylten, och tycker mig se deras namn på lite andra papper.

Enligt räkningen så får jag 25 % rabatt på priserna och sedan läggs momsen på.

Varje del kostar då nästan exakt dubbelt så mycket som samma del kostar hos Rinkaby rör. Sammanlagt hade det varit ca 12 000 kr billigare hos Rinkaby, arbetet tog ungefär två dagar.

Edit:. Jag klagar alltså inte på detta (i detta inlägg) utan talar bara om hur det är. Priserna var de förväntade, de stämmer nämligen med förra gången jag anlitade dem för två år sedan (gällde samma typ av jobb) men denna gång köpte jag in värmepumpen själv, så den blev 10 till 15 tusen billigare för mig på det sättet.

Jag vet inte hur de genererar sin räkning, men hade de köpt delarna hos Rinkaby, så hade det ju sett mindre snyggt ut med ett pålägg på 100% jämfört med som nu, en rabatt på 25%. Jag hade även köpt in ett fåtal grejor själv, som de monterade (även inköpt en del själv för två år sedan).

Firman har ett antal anställda och har en större egen lokal med en butik.
 
Redigerat:
  • Ledsen
13th Marine
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Har nyligen fått lite rörarbete gjort, delarna kommer nog från Ahlsell, då tryckkärlet bär deras namn på skylten, och tycker mig se deras namn på lite andra papper.

Enligt räkningen så får jag 25 % rabatt på priserna och sedan läggs momsen på.

Varje del kostar då nästan exakt dubbelt så mycket som samma del kostar hos Rinkaby rör. Sammanlagt hade det varit ca 12 000 kr billigare hos Rinkaby, arbetet tog ungefär två dagar.
Hur kan detta vara Ahlsells fel?
Jag utgår från att det är hantverkaren som gjort jobbet som sålt delarna till dig, inte Ahlsell.

Det hade stått dig fritt att innan jobbet skaffa dig den kunskap hantverkaren hade när han visste vilka delar som behövdes för att utföra det jobb du beställt av honom och köpa dessa på Rinkaby rör själv.

Givetvis kostar delarna mer om du köper dom genom din hantverkare då han tillför ett mervärde i kunskap om jobbet som ska göras likaväl som Ahlsell tillför ett (eller egentligen många) mervärde för hantverkaren när han köper delarna där.
 
  • Haha
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
Det största mervärdet här skapas nog för Ahlsell.
Edit: eller kanske för rörisen, beroende på vem som tog överpriset.
 
Mikael_L
Ahlsell har en vinstmarginal på 10%, så det är ju inte som att de täljer guld.
Säkerligen kan de göra saker och ting med sin organisation för att öka vinst, men inte tror jag att de sitter passiva, de verkar också i konkurrens.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
D droidekas skrev:
Hur kan detta vara Ahlsells fel?
Jag utgår från att det är hantverkaren som gjort jobbet som sålt delarna till dig, inte Ahlsell.
Har du läst tråden?
Problemet är att Ahlsell förser hantverkarna med fiktiva prislistor dom sen kan använda för att lura kunden att man får 'rabatt' när prylarna i själva verket är dubbelt så dyra som gängse marknadspris.
 
  • Gilla
vcx och 10 till
  • Laddar…
D droidekas skrev:
Hur kan detta vara Ahlsells fel?
Jag utgår från att det är hantverkaren som gjort jobbet som sålt delarna till dig, inte Ahlsell.
Ahlsell är de som bistått hantverkaren med "bruttoprislistan" som kunden fått 25% rabatt på. D.v.s. kunden har fått 25% rabatt på ett pris som ingen nånsin har betalat för varorna, det är ett rent "hittepå-pris" bara för att hantverkaren ska kunna påstå att kunden fått rabatt.

Ahlsell säger i prislistan att grejerna kostar 32 000, kunden får "25% rabatt på bruttopriset" och betalar 24 000, men hantverkaren har bara betalat 10 000 för grejerna (d.v.s. hantverkaren gör egentligen ett materialpåslag på 140%, men maskerar det som en rabatt på 25%).
 
  • Gilla
Thomas.M och 11 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har du läst tråden?
Problemet är att Ahlsell förser hantverkarna med fiktiva prislistor dom sen kan använda för att lura kunden att man får 'rabatt' när prylarna i själva verket är dubbelt så dyra som gängse marknadspris.
N Nerre skrev:
Ahlsell är de som bistått hantverkaren med "bruttoprislistan" som kunden fått 25% rabatt på. D.v.s. kunden har fått 25% rabatt på ett pris som ingen nånsin har betalat för varorna, det är ett rent "hittepå-pris" bara för att hantverkaren ska kunna påstå att kunden fått rabatt.

Ahlsell säger i prislistan att grejerna kostar 32 000, kunden får "25% rabatt på bruttopriset" och betalar 24 000, men hantverkaren har bara betalat 10 000 för grejerna (d.v.s. hantverkaren gör egentligen ett materialpåslag på 140%, men maskerar det som en rabatt på 25%).
Jag tycker inte att systemet med bruttoprislista och rabatter är bra av många anledningar.

Men det är fortfarande slutkundens personliga ansvar att "inte bli lurad" som ni vill få det till.
Vilket ansvar ska Ahlsell ha för slutkundens privatekonomi tycker ni?

Som sagt, Ahlsells vinstmarginal ligger på c:a 10% så för att använda Nerres räkneexempel:
Ahlsell har då betalat c:a 9000:- för delen inklusive lagerhållning, personalomkostnader och frakt till butiken där hantverkaren hämtade den. Det är hantverkaren som gör en bruttovinst på 14000:- på delen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.