P
Många av er verkar vara i en ålder där ni har barn eller barnbarn.

Några av er kanske har sett hur mobilen och Internet förändrat och fortsätter förändra livet för miljarder människor runt om i världen.

- Samtal som slutar att man söker efter fakta istället för att lita på den där ”övertalaren”
- Prisjämförelser mellan flera företag (Pricerunner/Prisjakt)
- Ändrade TV vanor med Streaming
- listan kan göras mycket lång...

Det är tveklöst så att ju mer tiden går, ju mer information kommer finnas tillgängligt.

Elkomponenter, VVS, datorer, mjukvaror, skor, kläder eller vilka andra produkter som helst tar oftast max någon minut att få fram ett pris på, två klick till så har du leverans till närmsta utlämningsställe inom 1-2 dagar.

Det borde inte ha undgått NÅGON hur detta påverkat många branscher, hur många verksamheter fått ställa om totalt på grund att de inte längre hängt med i tiden eller helt enkelt går i konkurs...

Inom 10 år kommer en stor mängd av de födda slutet på 90 talet och framåt att söka sig till eget boende. O behöva hantverkartjänster..

Att med denna realitet (inget hot utan bara enkel matematik och logik) fortsätta argumentera att ”vi har gjort på detta sätt en längre tid och de privatkonsumenter som gnäller har fel” är för MIG bara ett tydligt tecken på hantverkare som inte kommer vara närvarande på privatmarknaden om 10 år.

Återförsäljare behöver förbättra sina system. Hur låter det med en Funktion hos återförsäljare där ni kan lägga in allt material till en offert, namnge offerten, få fram ett pris, skriva ut /pdf en materiallista OCH vid godkänd beställning kan ni trycka på Beställ och begära leveransdatum enligt behov eller material redo för upphämtning.

För akuta beställningar finns det idag redan företag som erbjuder utkörning för mindre påslag, mycket billigare än att hantverkaren åker iväg och hämtar..

För egen del accepterar jag endast större materialpåslag vid jour/akuta problem. Övriga tillfällen förväntar jag mig att hantverkaren håller konkurrenskraftiga priser på materialet, eller så vänder jag mig till en annan hantverkare eller köper in materialet själv.

• Gilla
Fredandel och 6 till
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
För akuta beställningar finns det idag redan företag som erbjuder utkörning för mindre påslag, mycket billigare än att hantverkaren åker iväg och hämtar..
Behöver det ens handla om akuta beställningar? Jag har svårt att tänka mig att en utkörningstjänst från en grossist till en adress inom tätorten borde kosta en bråkdel av
-timkostnaden för hantverkaren som tar betalt för shoppingturen
-kilometerkostnad för bilen hantverkaren har
Sen är det ju så att hantverkaren i det flesta fall kan jobba på istället för att åka och handla och då blir det ju dubbel effekt av att utnyttja någon utkörningstjänst.
Kan man köra ut pizza för en mindre kostnad så har jag svårt att se att inte samma tjänst skulle kunna fungera för grossisterna. Det finns ju ingen poäng att betala för en hantverkare som ska åka och handla. Och jag har svårt att tänka mig att hantverkaren tycker det momentet är särskilt kul så det borde gynna både bägge parter.

hsd
Då får väl hantverkarn anlita pizzabudet
Undrar hur många pizzabud som har avtalsenliga löner, skattat.

wildeside
Hoppas att dom har yrkestrafiktillstånd, måste man ha för godstransport.

hsd hsd skrev:
Då får väl hantverkarn anlita pizzabudet
Undrar hur många pizzabud som har avtalsenliga löner, skattat.
Försöker du medvetet missförstå min poäng? Det är inte alls ovanligt att det finns företag som erbjuder en leveransservice. (med avtalsenliga löner) som blir mycket mer kostnadseffektiva än att kunderna själv ska hämta upp sina beställningar. Det gäller särskilt när personen istället för att agera transportör för en omotiverat hög timpenning istället kan utföra sitt uppdrag där personen har sin specialitet.

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
hsd
M mr_bygg skrev:
Försöker du medvetet missförstå min poäng? Det är inte alls ovanligt att det finns företag som erbjuder en leveransservice. (med avtalsenliga löner) som blir mycket mer kostnadseffektiva än att kunderna själv ska hämta upp sina beställningar. Det gäller särskilt när personen istället för att agera transportör för en omotiverat hög timpenning istället kan utföra sitt uppdrag där personen har sin specialitet.
Det var Du som nämde pizzabud
Kom ihåg att ingenting är gratis, kostnaden hamnar på ett eller annat sätt på konsumenten

hsd hsd skrev:
Det var Du som nämde pizzabud
Kom ihåg att ingenting är gratis, kostnaden hamnar på ett eller annat sätt på konsumenten
Jag har aldrig sagt att något ska vara gratis, var får du det ifrån?

Det är också ett felaktigt antagande att kostnaden på ett eller annat sätt hamnar på konsumenten. Samma argument dyker upp i diskussionen om höga påslag på material där vissa envist försöker hävda att det i slutänden blir samma kostnad för konsumenten.

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
P
M mr_bygg skrev:
Jag har aldrig sagt att något ska vara gratis, var får du det ifrån?

Det är också ett felaktigt antagande att kostnaden på ett eller annat sätt hamnar på konsumenten. Samma argument dyker upp i diskussionen om höga påslag på material där vissa envist försöker hävda att det i slutänden blir samma kostnad för konsumenten.

Självklart ska detta bekosta konsumenten!
Men om utkörningstjänsten kostar exempelvis 400kr så är den insparad inom en timme då hantverkaren kan göra andra saker hos kunden samtidigt.

P
Jag såg nu att exempelvis Dahl redan erbjuder mycket av det som jag skrev:

https://www.dahl.se/store/dahl/tjanster-och-erbjudanden

Packat och klart – tjänsten som ger dig en flygande start på morgonen!”

”Kundregister, arbetsorder, inköpt material, tidrapportering och fakturering – allt hanteras på samma ställe i tjänsten som heter Flexibla Kontoret.”

De har visst även akut utkörning men just nu endast i Malmö.

Nu blev jag nyfiken och även Ahlsells erbjuder vissa tjänster:
”Vi förstår vilka utmaningar som du har i din vardag. Genom att välja rätt tjänster och utbildningar för dig kan du förenkla och underlätta kontorsjobb och administration, logistik och planering på arbetsplatsen och i dina projekt hos kund. Här hittar du verktyg som effektiviserar så att du även skapar en balans mellan arbete och fritid.”

Detta borde ju vara tidsbesparing utan att öka den otals kostnaden för kunderna. Det fungerar ju för oss kontorsnissar ;).

wildeside wildeside skrev:
Hoppas att dom har yrkestrafiktillstånd, måste man ha för godstransport.
Det krävs inte yrkestrafiktillstånd för att köra ut eget gods, bara när du kör annans gods mot betalning krävs det. Mao, en bil som är rullar åt enbart Ahlsell där bilen ägs/hyrs/leasas av Ahlsell krävs det inte.

Mikael_L
mathiash77 skrev:
”Kundregister, arbetsorder, inköpt material, tidrapportering och fakturering – allt hanteras på samma ställe i tjänsten som heter Flexibla Kontoret.”
Nej men det går ju inte.
Då har man ju inte en chans att få kunder som wildeside.
Man är ju tvungen att ha ett ordentligt kontor med en arbetstung och kostsam verksamhet där för att verka seriös och bli anlitad. :)

• Gilla
swe.jocke och 2 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej men det går ju inte.
Då har man ju inte en chans att få kunder som wildeside.
Man är ju tvungen att ha ett ordentligt kontor med en arbetstung och kostsam verksamhet där för att verka seriös och bli anlitad. :)
:seenoevil: Att jag inte tänkte på det.

Ja, då är det väl bara att lägga ner diskussionen för nirvana är redan uppnått.
:lying:

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Nja, inte nirvana, men däremot har vi fått veta vad som gäller - ja för att anses vara seriös. :)

Men skämt åsido.
Jag kan fortfarande inte riktigt släppa detta med att man alltså inte kan ses som seriös om man saknar ett riktigt kontor.

Själv hade jag en affärsmodell för ett år sedan som i princip gjorde att jag kunnat haft kontoret i bilen, nu var det i praktiken hemma på köksbordet.
Hade jag bara skickat aningen mer jobb till hon som sköter bokföringen och skaffat mig en app för att skriva fakturor i telefonen hade jag faktiskt lätt kunnat sköta allt sittandes i bilen.
De typ 15-20 fakturor jag skickade varje år kunde jag nog suttit och plitat ner med något lämpligt program i telefonen.
Då var min affärsmodell att jag nästan endast sålde mina timmar, befattade mig inte med material.

Nu har jag av vissa skäl en liten annan affärsmodell, och nu hanterar jag material en helt annan omfattning, så nu är det mer papper och fakturor, alltså lite svårare att sköta allt från bilen.

Men ju mer jag tänker på det, varför ha och bekosta en stor overhead i form av ett kontor om det inte är absolut nödvändigt.
Kan jag styra om allt så att jag kan sitta och plita lite på telefonen när jag har lite hål i schemat under arbetsdagen så är det ju en enorm konkurrensfördel jämfört med andra aktörer som måste lägga ett större administrativt påslag på sin timpenning.

Så länge det är goda tider kan jag alltså tjäna mer pengar, blir det sämre tider har jag utrymme att sänka timpenningen och ändå har samma goda lön.

Men är man inte vän av att försöka effektivisera sin verksamhet så känns det kanske konstigt.

• Gilla
erik_83 och 4 till
  • Laddar…
Ja det är nog 40 år sen jag första gången hörde uttrycket att "Man blir inte rik på höga inkomster utan låga utgifter".

Det är ju lite det som är poängen. Om du tar exakt lika mycket betalt som dina konkurrenter så är det den som lyckas kapa kostnaderna bäst som tjänar mest.

Att vissa istället ska höja sina priser så alla har lika stor vinst oavsett hur bra eller dåligt de har effektiviserat blir väldigt konstigt i mina ögon.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.