159 099 läst ·
1 243 svar
159k läst
1,2k svar
Ahlsell försvarar sitt hårt kritiserade rabattsystem
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Nope, det undrar vi inte i den här tråden heller.wildeside skrev:
Sedan är det ju enorm skillnad att handla på betald arbetstid som hantverkare gör mot att faktiskt hålla ett riktigt lager som ett företag som sysslar med enbart försäljning av varor gör.
Är hantverkare, har eget lager, hämtar/lastar varor på morgonen eller efter jobbet, har materialförsäljning eftersom jag säljer varorna till kund. Hämtar varor på dagtid som behövs på betald tid av kunden vid behov för att kunna komma vidare med jobbet den dagen och lägger på en vinst på allt material.JanneJanne123 skrev:
Jag säger inte att det är fel att se över sina kostnader och självklart vill alla företag ha en konkurrenskraftig prisbild och de flesta av är nog överens om att Ahlsells prissättning inte är seriös. Det jag vänder mig emot är vissa här som sitter och försöker diktera villkoren för hur och vad hantverkarna ska ta betalt. Och inte har någon som helst förståelse för att dom precis som alla andra vill och behöver tjäna pengar.mathiash77 skrev:Inom Svensk industri är det extremt vanligt att man ökar sin vinst genom sänkta kostnader.
Det kan vara effektiviseringar genom exempelvis ny utrustning, bättre planering, större serier eller förbättrade arbetsrutiner.
Det är väldigt sällan man kan gå till sina kunder och begära prisökning vara för att man inte lyckas få till en lönsamhet, oftast byter kunden leverantör istället. Undantag är om råmaterialpriser upphandlas på börser eller om man har en unik produkt med patent eller ensamrätt.
Självklart har vi fri prissättning men jag har tackat nej till fyra hantverkare sista halvåret just på grund av deras ”fria prissättning”.
”Grävare”
Offertpris på 250 000 kr för en omdränering och isolering av källare.
Accepterade istället firma 2 till halva priset. FIRMA 2 är välkänd med många många goda referenser. Så för Firma 1 blev det den fria prissättningen som gjorde en NEJ tack!
VVS
Ungefär +30% materialpåslag mot vad jag skälv kunde köpa materialet för. Informerade firman att jag inte hade några problem med varken tidsåtgång eller timkostnad. Utan bara att priser för material var för högt och ville ha ner det till 20%. Firman sa nej och jag sa NEJ TACK.
Så för MIN del anlitar jag en hantverkare för deras yrkeskunskap, inte för enklare materialinköp vilket jag själv kan göra billigare.
Dock gäller detta vid arbeten där jag begärt en offert innan. Om jag får ett akutjobb förväntar jag mig att hantverkaren för det som krävs för att lösa problemet.
Om en resa till Ahlsells är nödvändigt accepterar och betalar jag för det men återigen materialkostnaden ska vara rimlig, 10-20% högre är OK om den finns tillgänglig NU för att lösa problemet.
Oavsett vart man köper in sitt material så tillkommer lagerkostnaderna, det förutsätter självklart att man har ett lager.13th Marine skrev:
Skulle inte anlita en entreprenör/underentreprenör som inte har ett eget lager.
Likaså så skulle jag inte anlita någon som har kontoret i bilen.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Nu tillskriver du andra åsikter som ingen har. Det där är din skeva tolkning av vad folk skriver. Klart hantverkare ska tjäna pengar precis som alla andra företagare, det folk efterfrågar här är en schystare modell kring materialpåslag.G Grävkalle skrev:
Läser man här verkar det ju inte som hantverkarna vill ha en konkurrensmässig prisbild. De vill helst slippa konkurrera och bara ta betalt så mycket de tycker att de behöver för att göra lagom med vinst.
Paragraf 4 i konsumenttjänstlagen säger att näringsidkaren ska tillvarata kundens intressen. Det innebär såklart att man ska försöka göra det som är bäst för kunden, inte det som är bäst för en själv.
Paragraf 4 i konsumenttjänstlagen säger att näringsidkaren ska tillvarata kundens intressen. Det innebär såklart att man ska försöka göra det som är bäst för kunden, inte det som är bäst för en själv.
wildeside skrev:
Är hantverkare, har eget lager, hämtar/lastar varor på morgonen eller efter jobbet, har materialförsäljning eftersom jag säljer varorna till kund. Hämtar varor på dagtid som behövs på betald tid av kunden vid behov för att kunna komma vidare med jobbet den dagen och lägger på en vinst på allt material.
Hur räknar du då ut vilket material påslag du ska ta? Kanske är en bra hjälp för andra....
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Jag skulle vilja påstå att många idag inte har ett nämnvärt lager utan förlitar sig helt på ahlsell.wildeside skrev:
Har man ett lager så tycker jag helt klart man ska ta höjd för sina omkostnader, men man måste också fundera genom varför man har ett lager, är det för att kunna göra ett bättre jobb eller bara för att kunna lägga på ytterligare kostnader?
Enligt våra tidigare diskussioner vill jag minnas att du har en schysst och bra materialhantering så det är fortfarande inte dig jag kritiserar.
Jag tycker helt klart att hantverksbiten ska kunna stå för sig själv, varför ska den subventioneras av materialförsäljningen?
N Nerre skrev:Läser man här verkar det ju inte som hantverkarna vill ha en konkurrensmässig prisbild. De vill helst slippa konkurrera och bara ta betalt så mycket de tycker att de behöver för att göra lagom med vinst.
Se inlägg #567 så kan man räkna ut lagerkostnader.mathiash77 skrev:
Jag lägger på schablonmässigt 10% på allt material, men köper in det av en mindre grossist eller importerar det från annat EU land som generellt har mycket lägre priser en grossister i Sverige har.
Hos den grossisten jag handlar av så kan vilken svensson som helst promenera in och handla, skillnaden är att jag har 10-20% rabatt på allt och har ett påslag på 10% på mitt inköpspris så kunden tjänar oftast nån % på att handla direkt av mej.
Jag vet att du inte direkt kritiserar mej, tack för det!13th Marine skrev:
Jag skulle vilja påstå att många idag inte har ett nämnvärt lager utan förlitar sig helt på ahlsell.
Har man ett lager så tycker jag helt klart man ska ta höjd för sina omkostnader, men man måste också fundera genom varför man har ett lager, är det för att kunna göra ett bättre jobb eller bara för att kunna lägga på ytterligare kostnader?
Enligt våra tidigare diskussioner vill jag minnas att du har en schysst och bra materialhantering så det är fortfarande inte dig jag kritiserar.
Jag tycker helt klart att hantverksbiten ska kunna stå för sig själv, varför ska den subventioneras av materialförsäljningen?
Kan bara hålla med dig att hantverkarbiten ska stå för sig själv, den ska inte subventioneras av materialförsäljningen, men har man ett lager så ska inte hantverkarbiten subventionera lagerkostnaderna heller.
En stor anledning till att jag har ett ganska gediget lager är vi ganska ofta åker ut på jourjobb, svårt att åka och handla material kl 2 på natten, men har 10% påslag på materialet på nätter/helger med.
Timkostnaden justeras efter vilken tid på dygnet som vi blir utringda och utför jobb.
Men frågan är ju då, ska de kunder som du inte gör jourjobb för verkligen behöva finansiera lagret som finns till för jourjobben? Borde inte det täckas av att jourjobben är dyrare?wildeside skrev:
Det handlar ju om att som kund vill man få valuta för pengarna. Du verkar ju ha en rimlig prissättning, men vad får kunden för valuta för pengarna från de hantverkare som ligger 50-100% högre i pris än vad kunden själv hade kunnat köpa grejerna för?
En sak som jag noterat i diskussionen här är att många hantverkare säger att de vill köpa in materialet själva för att vara säkra på att få rätt grejer och att inget saknas. Men tittar man på folks erfarenheter så är det nästan inga hantverkare som gör så... Tvärtom åker de ut till kunden (så timtaxan börjar ticka) och sen åker de iväg till Ahlsell och köper material på kundens betalda tid, och lägger dessutom på ett påslag på materialet.
En hantverkare som kommer ut till kunden, har allt material med sig, gör jobbet och sen är klar är ju det alla drömmer om. Men det verkar vara nåt som knappt existerar.
wildeside skrev:
Se inlägg #567 så kan man räkna ut lagerkostnader.
Jag lägger på schablonmässigt 10% på allt material, men köper in det av en mindre grossist eller importerar det från annat EU land som generellt har mycket lägre priser en grossister i Sverige har.
Hos den grossisten jag handlar av så kan vilken svensson som helst promenera in och handla, skillnaden är att jag har 10-20% rabatt på allt och har ett påslag på 10% på mitt inköpspris så kunden tjänar oftast nån % på att handla direkt av mej.
Det är ju hedervärt men har du faktiskt räknat på dina lagerkostnader?
Dvs jag har i genomsnitt lagervärde på x miljoner kronor och mina kostnader för de poster som finns i #567 är. Detta betyder att mina lagerkostnader per kr blir % procent och då kan jag ta ut z% i materialpåslag och täcka dessa kostnader. Det var detta jag faktiskt efterfrågade...
Lagret är till för alla kunder/jobb vi utför dag som natt!N Nerre skrev:Men frågan är ju då, ska de kunder som du inte gör jourjobb för verkligen behöva finansiera lagret som finns till för jourjobben? Borde inte det täckas av att jourjobben är dyrare?
Det handlar ju om att som kund vill man få valuta för pengarna. Du verkar ju ha en rimlig prissättning, men vad får kunden för valuta för pengarna från de hantverkare som ligger 50-100% högre i pris än vad kunden själv hade kunnat köpa grejerna för?
En sak som jag noterat i diskussionen här är att många hantverkare säger att de vill köpa in materialet själva för att vara säkra på att få rätt grejer och att inget saknas. Men tittar man på folks erfarenheter så är det nästan inga hantverkare som gör så... Tvärtom åker de ut till kunden (så timtaxan börjar ticka) och sen åker de iväg till Ahlsell och köper material på kundens betalda tid, och lägger dessutom på ett påslag på materialet.
En hantverkare som kommer ut till kunden, har allt material med sig, gör jobbet och sen är klar är ju det alla drömmer om. Men det verkar vara nåt som knappt existerar.
Vad kunden får för valuta för pengarna med påslag på 50-100% vet jag inte det får du fråga dom som har dom påslagen!
Vi åker ut och tittar på alla större jobb och skriver offert eller kontrakt, när vi ändå är ute så beräknar vi vad vi behöver för material och tar med det när vi åker ut för att göra jobbet. självklart uppstår det situationer ibland som gör att vi måste åka och hämta material.
Naturligtvis åker vi inte ut och tittar på ett mindre eller jour jobb men det brukar gå ganska bra att kommunicera med kunden om vad som ska göras.
Jag ser helst att vi själva står för materialet eftersom vi vet vad det behövs för verktyg/material för att utföra jobbet och vilken kvalité det är på materialet vi ska använda.
Den drömhantverkaren får du nog leta länge efter. förutsättningarna kan inte alltid förutses och oförutsedda saker händer på dom flest entreprenader.
Jag har nu läst en lång rad av dina inlägg i denna tråden.wildeside skrev:
Är hantverkare, har eget lager, hämtar/lastar varor på morgonen eller efter jobbet, har materialförsäljning eftersom jag säljer varorna till kund. Hämtar varor på dagtid som behövs på betald tid av kunden vid behov för att kunna komma vidare med jobbet den dagen och lägger på en vinst på allt material.
Och jag förstår inte vad du försöker försvara för något, det är ju inte företag som ditt som tråden handlar om.
Varför får du det att låta som att du försvarar alla rötäggen du har som konkurrenter, när du istället borde hjälpa till och baktala dom, typ ...