N Nerre skrev:
Det är ingen som säger att hantverkaren inte får ta lite mer betalt än vad man kan köpa det själv för, nästan alla här säger att 10-20% dyrare än vad man kan köpa det själv för känns som ett acceptabelt påslag. Detta oavsett vad hantverkaren köper in det för.

Det är att ta MYCKET mer betalt än vad man kan köpa det själv för som är problemet. När man får betala dubbelt så mycket (eller mer) som det kostar på byggvaruhuset.

Och som vi skrivit flera gånger, folk betalar en hantverkare för att göra ett hantverk,. Att åka och köpa material är inget hantverk. Att ha material liggande på lager eller i bilen är inget hantverk. (Det var ju nån elektriker som tyckte att om ett uttag legat i bilen och åkt flera hundra mil så var det en anledning till att ta mer betalt för det. Tänk om ICA skulle göra så, tar mer betalt för mjölken ju längre den stått i deras kyl... Det har ju kostat dem mer i lagerhållningskostnad.)

På mitt jobb har vi olika personer med olika kvalificering, folk som har hög kompetens och är "dyra" slipper göra simpla uppgifter, de överlåter vi till folk som har lägre kompetens. Det är liksom inte så bra nyttjande av resurser att låta nån som har en lön på 40 000+ i månaden sitta och skriva ut papper, stoppa i kuvert och posta.
Hur orkar du?!
Då vill du inte betala fullt pris när han går ut i bilen och hämtar verktyg heller för det kräver ingen större kompetens...
Hör du inte själv hur dumt det låter?

• Gilla
Excel och 1 till
  • Laddar…
wildeside
N Nerre skrev:
Det är ingen som säger att hantverkaren inte får ta lite mer betalt än vad man kan köpa det själv för, nästan alla här säger att 10-20% dyrare än vad man kan köpa det själv för känns som ett acceptabelt påslag. Detta oavsett vad hantverkaren köper in det för.

Det är att ta MYCKET mer betalt än vad man kan köpa det själv för som är problemet. När man får betala dubbelt så mycket (eller mer) som det kostar på byggvaruhuset.

Och som vi skrivit flera gånger, folk betalar en hantverkare för att göra ett hantverk,. Att åka och köpa material är inget hantverk. Att ha material liggande på lager eller i bilen är inget hantverk. (Det var ju nån elektriker som tyckte att om ett uttag legat i bilen och åkt flera hundra mil så var det en anledning till att ta mer betalt för det. Tänk om ICA skulle göra så, tar mer betalt för mjölken ju längre den stått i deras kyl... Det har ju kostat dem mer i lagerhållningskostnad.)

På mitt jobb har vi olika personer med olika kvalificering, folk som har hög kompetens och är "dyra" slipper göra simpla uppgifter, de överlåter vi till folk som har lägre kompetens. Det är liksom inte så bra nyttjande av resurser att låta nån som har en lön på 40 000+ i månaden sitta och skriva ut papper, stoppa i kuvert och posta.
Ok ska ta med en gubbe till på nästa jobb så kan han utföra dom enkla jobben och åka och hämta grejor. Som inte får lika mycket betalt som jag och då får kunden kostnaden för en gubbe till som tittar på när jag gör jobbet som kräver kunskap, utbildning och erfarenhet.
Verkar det logiskt?

• Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:

Nerre, du kan inte stirra dig blind på dina egna önskemål. Ditt inlägg är.........ogenomtänkt, minst sagt.

• Gilla
Grävkalle
  • Laddar…
wildeside
N Nerre skrev:

När ska det tränga in i huvudet på dej att hantverkare även säljer material oavsett hur du resonerar.
Läs för helv*** aktiebolags lagen, bokföringslagen och skatteverkets regler och föreskrifter om att driva företag. när du läst dom och förstår vad det står kan du fördjupa dej vidare i att driva enskilt företag och handelsbolag och skatteverkets regler och föreskrifter om dom bolagsformerna.
Sen kanske du är kapabel till att skriva om hur man ska driva ett företag och hur man tar betalt för sina tjänster och material.
Detta förutsätter att du förstått det du läst!

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Det står definitivt inte i bokföringslagen att man ska sälja saker dyrt med en påstådd rabatt.

• Gilla
  • Haha
Trokadero och 11 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Jag blir enormt nyfiken nu! Kan du inte klippa ut några av dina favoritavsnitt ur ovan nämnda publikationer där detta är specificerat?

wildeside
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag blir enormt nyfiken nu! Kan du inte klippa ut några av dina favoritavsnitt ur ovan nämnda publikationer där detta är specificerat?
Om du inte orkar engagera dej att hitta och läsa så behöver du inte yttra dej!

wildeside
D Daniel 109 skrev:
Det står definitivt inte i bokföringslagen att man ska sälja saker dyrt med en påstådd rabatt.
Nä det står det inte men det står inte heller vad jag får ta betalt, utan det står att företag ska drivas i vinst syfte.
Det gäller båda tjänst och material!
Driver ingen välgörenhets förrättning för att gynna snåla kunder som tror att dom kan och vet allt!

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Excel
wildeside wildeside skrev:
Nä det står det inte men det står inte heller vad jag får ta betalt, utan det står att företag ska drivas i vinst syfte.
Driver ingen välgörenhets förrättning för att gynna snåla kunder som tror att dom kan och vet allt!
Om du har företag, hoppas du har en revisor som hjälper dig med tolkningarna.

JanneJanne123
Om du inte orkar engagera dej att hitta och läsa så behöver du inte yttra dej!
Känner faktiskt att bevisbördan ligger på dig här.

• Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Företaget ska drivas i vinssyfte, ja.
Det betyder inte att precis alla enskilda delar i verksamheten måste generera vinst.

Det betyder inte heller att det alltid måste gå med vinst, om man får ett förlustår eller har räknat fel och gått back på ett anbud så kommer inte skatteverket och stänger ner verksamheten, trodde du verkligen det?

• Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Skatteverket kommer att ha synpunkter på om man säljer material under inköpspris och debiterar delar av materialkostnaden som arbete. Det skulle medföra fusk med ROT-avdrag. Men ett påslag behövs inte, och definitivt inte stora påslag.

• Gilla
janusz_w
  • Laddar…
Mikael_L
När det kommer till ROT och RUT blir man omgärdad av en massa specialregler, ja.
Man måste i princip ta ut någon form av bil eller reseersättning ifall man inte är sugen på krångel och kontroller.
Man får inte göra jobb åt vem som helst, typ släkt och andra som kan kopplas till en som person.
Man får inte dribbla med arbetskostnaden eller arbetsmängden för att på så sätt öka ROT-utbetalningen.

Man kan nog också räkna med en betydligt högre risk för granskning och kontroller ifall uppdraget inte innefattade något material alls, t.ex. för att kunden tillhandahöll det själv. Det ska åtminstone i teorin inte hindra en ROT-utbetalning, men krångel kostar ju också på.

Så ja, när det gäller ROT-jobb så är man slav under extra regler och är under lupp,

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Mikael_L Mikael_L skrev:
Företaget ska drivas i vinssyfte, ja.
Det betyder inte att precis alla enskilda delar i verksamheten måste generera vinst.

Det betyder inte heller att det alltid måste gå med vinst, om man får ett förlustår eller har räknat fel och gått back på ett anbud så kommer inte skatteverket och stänger ner verksamheten, trodde du verkligen det?
Tänker inte gå med förlust och undviker att gå back på ett jobb med anledning av det har jag ett materialpåslag för att täcka alla kostnader vad det gäller material och jag vet att inte skattemyndigheten drar tillbaks moms och f skatt för att man gör enstaka förluster, men min lön blir lidande av det.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
wildeside
Excel Excel skrev:
Om du har företag, hoppas du har en revisor som hjälper dig med tolkningarna.
Har revisor och kontakt med företagsjurist och dom rekommenderar att göra vinst på alla delar av företaget så har man inga problem att bevisa att man driver företaget i vinstsyfte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.