N Nils82 skrev:
Men va i........just denna fras är väl precis som att sätta priset själv. Det ska helt enkelt kosta lika mycket som det du själv hittar i någon butik eller webshop. Du har alltså bestämt vad materialet ska kosta, enligt dig. Du vill alltså sätta priset själv med hjälp av en jämförelse.

Skulle du kunna fundera över ditt resonemang innan du svarar igen?
Edit: Nevermind, orkar inte diskutera detta mer med någon som inte har förmågan att inse problemet och se skillnad på sig själv och Ikea och vad man bedriver för typ av företag.

Redigerat:
E eddiw skrev:
Edit: Nevermind, orkar inte diskutera detta mer med någon som inte har förmågan att inse problemet och se skillnad på sig själv och Ikea och vad man bedriver för typ av företag.
Jag driver inte företag. Har varit anställd hela mitt yrkesliv.
F.ö inser jag problemet, det har jag redogjort för tidigare. Klart att Ahlsells prislistor i kombo med hantisar är riktigt bra förutsättningar för att blåsa vanliga svenssons utan någon kunskap kring detta. Det tycker jag är fel! Jag tror dessutom att driva verksamhet på lösa och fula grunder är av kortvarig natur, speciellt på mindre orter.

Vilken tes jag driver i denna tråd framgår i tidigare inlägg.

• Gilla
Tomasoanna och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Man ska aldrig brottas med en gris. Grisen blir glad men själv blir du bara skitig.
Nyfniken Nyfniken skrev:
Man ska aldrig brottas med en gris. Grisen blir glad men själv blir du bara skitig.
Lyssnade på dig och använde ignorera funktionen :) Den är väldigt praktiskt.

• Gilla
SaabNiklas och 1 till
  • Laddar…
H
N Nils82 skrev:
Hur kan du inte förstå att du blir blåst även om både Ahlsell och alla hantisar försvinner från jorden yta.

Konsumtionskritiken är MYCKET bra att lyfta i denna tråd. Varför? Jo, för att allmänheten VILL spendera sina pengar på varor med hutlösa påslag.
Kontrasten blir ju brutalt löjlig då grossen och hantis ska halshuggas medans vi bara älskar att bli lurade på annat håll.

Ahlsells prislista är inte bra, själv fattar jag inte vem som orkar hantera den på något vis.
Men tråden handlar mest om att grossen och hantis har till sitt livsuppdrag att blåsa folk och det är helt enkelt fel. Tjäna pengar däremot.........men det gör ju ICA också
Snälla......... är det verkligen så svårt att förstå. Om du åker iväg till Ahlsell för att handla på uppdrag av en kund och får betalt för resan och sedan lägger ut pengar för materialet så är det bedrägeri att hävda att materialet kostar mer än vad det gör. Den dagen du inte debiterar för resan kan du ta betalt vad du vill för då är du försäljare men så länge du drar iväg på uppdrag av en kund och får betalt av kunden är det dennes intresse du skall se efter. Det är det du får betalt för.

• Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
H hanson#16 skrev:
Snälla......... är det verkligen så svårt att förstå. Om du åker iväg till Ahlsell för att handla på uppdrag av en kund och får betalt för resan och sedan lägger ut pengar för materialet så är det bedrägeri att hävda att materialet kostar mer än vad det gör. Den dagen du inte debiterar för resan kan du ta betalt vad du vill för då är du försäljare men så länge du drar iväg på uppdrag av en kund och får betalt av kunden är det dennes intresse du skall se efter. Det är det du får betalt för.
Jag debiterar inte en spänn eftersom jag är anställd så jag får betalt för det jobb jag gör, kundens intresse ingår i mina uppdrag jag får från min arbetsgivare.

Ang. detta med att förstå: Läs gärna mina inlägg så förstår du att jag föraktar bluff å båg. Jag menar att bara att väldigt många varor är belagda med hutlösa, omotiverade påslag men det verkar vi inte reagera på. Håller du inte med?

Fairlane
Många varor har självklart rejäla påslag, men det är inte det intressanta i diskussionen. Ahlsell har garanterat rätt rejäla påslag själva. Om man endast kan tjäna pengar på materialet så måste påslaget vara stort. Om man tjänar pengar på sin kunskap så får man betalt per timme, så då kan man inte jämföra med de som bara tjänar på materialet.

Ofta jämför man med Ica och även restaurangen som har påslag. Ica lägger på många procent på varan, men tar inte betalt per timme. Restaurangen lägger på många procent både på öl och mat, men tar inte betalt för arbetet med att laga maten, servera maten/ölen, diska etc. Således faller alla sådana jämförelser. Frågan är, säljer man material, eller säljer man sin kunskap/tjänst? Sen vill man ta med egen material för att vara säker på att man kan göra ett bra jobb, fint så, men det innebär inte att man är materialsäljare.

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Många varor har självklart rejäla påslag, men det är inte det intressanta i diskussionen. Ahlsell har garanterat rätt rejäla påslag själva. Om man endast kan tjäna pengar på materialet så måste påslaget vara stort. Om man tjänar pengar på sin kunskap så får man betalt per timme, så då kan man inte jämföra med de som bara tjänar på materialet.

Ofta jämför man med Ica och även restaurangen som har påslag. Ica lägger på många procent på varan, men tar inte betalt per timme. Restaurangen lägger på många procent både på öl och mat, men tar inte betalt för arbetet med att laga maten, servera maten/ölen, diska etc. Således faller alla sådana jämförelser. Frågan är, säljer man material, eller säljer man sin kunskap/tjänst? Sen vill man ta med egen material för att vara säker på att man kan göra ett bra jobb, fint så, men det innebär inte att man är materialsäljare.
En något förenklad reaktion på ditt inlägg är: Hantis säljer väl båda material och kunskap/tjänst. Framförallt el och vvs. Vi snickare säljer inte material i samma utsträckning. Jag ser upplägget som en helhetslösning. En service, rent av.....när det sköts på snyggt sätt.
Att kund ska hålla fram material kan funka ibland men allt som oftast blir det bara helknas.......och då snackar jag om bräder och spikar. Tänk då hur det blir när Herr Svensson ska börja köpa mer avancerat material. Då blir ju jobbet aldrig klart!

Fairlane
Visst är det så och jag har absolut inget emot att min elektriker tar med material och att hen även lägger på en liten procent för att hantering, men jag betalar för tiden hen handlar, så påslaget får vara måttligt. Jag kan inte se någon poäng alls med Ahsells system med tramspriser. Man kan börja med att dra ned priset till det som den med sämsta avtal har, och då ingen har 0% så kan alla varor dras ned rejält.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
En något förenklad reaktion på ditt inlägg är: Hantis säljer väl båda material och kunskap/tjänst. Framförallt el och vvs. Vi snickare säljer inte material i samma utsträckning. Jag ser upplägget som en helhetslösning. En service, rent av.....när det sköts på snyggt sätt.
En snickare säljer väll lika mycket installationsmaterial som en elektriker eller VVSare?

Snickaren införskaffar material för kundens räkning. Exakt samma material kan kunden köpa i exakt samma butik (brädgård) för det pris som står på hyllkanten eller lägre (om kunden har rabatt). På brädgården finns ingen brutto/”låtsatsprislista” som snickaren får upp till 98% rabatt på utan priserna på brädgård1 är jämförbara med brädgård2, brädgårdX & tex bauhaus.

Som privatperson får jag bättre/billigare pris på mycket hos vår lokala bygghandlare än vad jag kan få på tex bauhaus.

j.f.s
Utmaningen ligger i att förstå rimligheten i prislistan.
Ahsell, som är en stor (största?) grossisten kan omöjligt ha ett inköpspris som motiverar att ett avloppsrör kostar, enligt listan, över 1000kr (eller vad det nu var). Inköpspriset för Ahlsell ligger förmodligen på några få ynka kronor med tanken på volymerna de köper in.
Sen kommer hantverkaren och får rabatt på mellan 55-95% rabatt på listpriset. Då är vi nere på vad det borde kosta på ett ungefär.
Sen ska hantverkaren sälja det till mig. Denne uppger då Ahlsells pris på 1000kr och ger mig 15% rabatt på det. Samtidigt kan jag med lätthet se att gängse prisbild för detta rör ligger i häraden 250kr. Känns det rimligt att jag ska betala runt 800kr för ett rör som dels är lättillgängligt och som jag ser kostar långt under hälften?

Det är vad som är obegripligt och oärligt. Det är absolut ok att hantverkare tjänar pengar på material, i min bransch ligger marginalen på mellan 7-10%, givet att det görs transparent. Var ärlig och säg att jag tar X % på mitt inköpspris, som gärna får vidimeras, för att täcka administrationskostnader och eventuell garantihantering. Eller vilka skäl man nu vill ange.
Prislistan från Ahlsells är ett hittepå som möjliggör att blåsa folk.

My 2-cents

Fotnot. Kronor och ören i texten stämmer kanske inte med verkligheten.

• Gilla
Drömtroll och 8 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
En snickare säljer väll lika mycket installationsmaterial som en elektriker eller VVSare?

Snickaren införskaffar material för kundens räkning. Exakt samma material kan kunden köpa i exakt samma butik (brädgård) för det pris som står på hyllkanten eller lägre (om kunden har rabatt). På brädgården finns ingen brutto/”låtsatsprislista” som snickaren får upp till 98% rabatt på utan priserna på brädgård1 är jämförbara med brädgård2, brädgårdX & tex bauhaus.

Som privatperson får jag bättre/billigare pris på mycket hos vår lokala bygghandlare än vad jag kan få på tex bauhaus.
Ja. SÅ är det. Den lokala brädgården var mycket noga med att påpeka att om jag köper allt virke för mina husprojekt för dem så kommer jag få en bra rabatt. "Sen kan vi levera materialet på den dag du väljer och dina hantverkare finns på plats".
Och snickarna komemr bara vara glada att de slipper jobbet med material

Men i VVS och El så 'är det "nä då kan vi inte garantera jobbet, ge garanti eller överfakturera så då vill vi inte ta uppdraget".

Men det är ju även så att inom snickeri och plattsättning med flera branscher kan man ta in duktiga utländska arbetare om man inte är nöjda med sina svenska. Den konkurrensen är enbart av godo.

Jag har iofs bra el/vvs som jag jobbar med. Mindre firmor som vill hålla sitt rykte på orten bra. Så de är i princip samma som snickarna i hur de ser på material. Dock har jag mindre kunskap om el&vvs så outsourcar gärna materialbesluten till dem och gör istället en sanity check.

• Gilla
Jotsat
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
Enda skillnaden är att du inte vet om att du blivit blåst förrän du får fakturan från hantis. I de flesta andra fall kan du "se" blåsningen genom att kolla på prislappen.
Nej!

Skillnaden här är att hantverkare ljuger rakt ut.

Hantverkaren säger "Jag har betalat 2600 för det här röret (*pekar på Ahlsells prislista*) men du får det för 1200", när hantverkaren egentligen bara betalat 400 för det.

Visst stämmer det att det är hantverkaren som gör mest fel, men hantverkaren skulle inte kunna göra detta utan hjälpen från Ahlsell. Om hantverkaren istället var tvungen att visa upp vad han egentligen betalat för röret skulle bluffen inte funka.

• Gilla
term och 1 till
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
Jag kommer in med en annan synvinkel som visat sig vara minst sagt svår att få fram. Uppblåsta priser, fejkade rabatter, massiva påslag osv förekommer ju i all handel. Dagligen. Men det verkar som att om priset presenteras INNAN vi låter oss luras så är det helt plötsligt OK. För mig är det totalt skrattretande att man går till attack mot vissa delar i dessa system som man samtidigt säger att t ex ICA inte är relevant. Är det för att dölja sin egen dumhet, månne?
En butik, oberoende om det är en grossist, bauhaus, Ica, xxl, Ingo, elgiganten, etc så måste dom ha betydligt större påslag än vad en hantverkare behöver(/ska ha).

Anledningen är att en butik bara säljer varor.
Butikens hela intäkt kommer ifrån varuförsäljningen.

En hantverkares intäkt ska i huvudsak (typ 95%) komma ifrån hantverk/kompetens.

En restaurangs intäkter kommer bara ifrån försäljning av den färdiga produkten efter bearbetning av själva råvaran.

En dansrestaurangs intäkter kommer från både den färdiga maten och inträde.

Jo det är ganska mycket kritik mot många affärers ”reor” etc, samt ”ordinariepriset” vid reor. Så det är inte bara kritik mot grossister/hantverkare.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Demmpa Demmpa skrev:
En butik, oberoende om det är en grossist, bauhaus, Ica, xxl, Ingo, elgiganten, etc så måste dom ha betydligt större påslag än vad en hantverkare behöver(/ska ha).

En hantverkares intäkt ska i huvudsak (typ 95%) komma ifrån hantverk/kompetens.

Jo det är ganska mycket kritik mot många affärers ”reor” etc, samt ”ordinariepriset” vid reor. Så det är inte bara kritik mot grossister/hantverkare.
Då finns det stora problem i hur du resonerar.
Jag är hantverkare/entreprenör.
Fördelningen för materialet/arbete är ganska exakt fördelat ca 50% material och 50% arbete.
Så för min del anser jag att jag både är försäljare av material och hantverkare!

• Gilla
Nils82
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Då finns det stora problem i hur du resonerar.
Jag är hantverkare/entreprenör.
Fördelningen för materialet/arbete är ganska exakt fördelat ca 50% material och 50% arbete.
Så för min del anser jag att jag både är försäljare av material och hantverkare!
Då är jag nyfiken på vad du har för omkostnader för din materialförsäljning om du behöver hämta in hälften av dina intäkter därigenom.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.