N Nils82 skrev:
Handlar tråden om en ofattbar prislista eller handlar den om grossar och hantisar som blåser folk??
Jag förstår inte vad komsumptionshetsraljerandet har med detta att göra.

På din fråga så handlar det väl om båda?

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
S Saipala skrev:
Hahaha jag håller med, skulle vilja se alla ahlsell/hantverkarhatare här på byggahus försöka få samma priser på mjölken som ica själva får. Fantastiskt!
Tror du att hantverkare får Ahlsells inköpspris?

• Gilla
  • Haha
Frank1stein och 4 till
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
Handlar tråden om en ofattbar prislista eller handlar den om grossar och hantisar som blåser folk??
Hur kan du inte förstå att det är med hjälp av prislistan folk blir blåsta?

Din allmänna konsumtionskritik har inte med det här att göra, utan det handlar om att folk blir blåsta när de väl köper något de anser sig behöva/vill ha.

• Gilla
SaabNiklas och 4 till
  • Laddar…
Fast i det stora hela så är det väl inte Ahlsells som blåser folk? Det är ju helt upp till dem att ha uppblåsta priser och sen ge 80% rabatt. Det är inte förbjudet på något vis och varför de har det systemet verkar ju höljt i dunkel. Det kan ju vi andra sia om i evigheter.
Däremot så finns det ju absolut ingenting som tvingar hantverkaren att följa dessa prislistor när de i sin tur gör arbeten med Ahlsells material. Det är väl där huvudproblemet sitter. Självklart måste de anpassa priser till rådande omständigheter och det gör de flesta hantverkare. Sen finns det andra typer av hantverkare som inte bryr sig utan fakturerar dyrt och tyvärr finns det ju där kunder som inget vet och inget kan. Och de hamnar ju i kläm och branschen i helhet blir svartmålad.

S Saipala skrev:
Hahaha jag håller med, skulle vilja se alla ahlsell/hantverkarhatare här på byggahus försöka få samma priser på mjölken som ica själva får. Fantastiskt!
Återigen! Det är inte själva påslaget på varorna som retar många utan att hantverkaren säger ”du får ett bra pris”/”du får rabatt på mitt pris”/etc men priset hamnar på 200-500% över vad man kan köpa det ute i handeln.

Jag har flera ggr skrivit att det är helt legalt att ha påslag på varorna. Hur mycket påslag som är ”ok” beror bla på om hantverkaren handlar varorna på arbetstid som kunden betalar separat eller om arbetskostnaden för handlingen blir en del av påslaget.

• Gilla
KarroZoo och 1 till
  • Laddar…
@Stefan1972, visst är det så, men Ahlsell bistår ohederliga hantverkare genom att tillhandahålla en lista med fingerade priser. Det skulle rimligen vara svårare för dessa att ta orimligt mycket betalt för materialet om det inte fanns någon som upplevdes som trovärdig bakom där man kunde visa vad det skulle kosta om kunden köpte sakerna direkt.

Som redan skrivits är dock den tiden förbi för intresserade kunder, det är lätt att själv hitta jämförelsepriser som är skäliga. Men de som inte bryr sig kan alltjämt bli rätt rejält uppskörtade utan att ens förstå att det skett.

• Gilla
KarroZoo och 1 till
  • Laddar…
J
Jag har frågat det förr. Varför inte ta rimligt betalt för materialet som hantverkare, och justera timpriset så att lönsamheten ändå hålls uppe? Då är allting transparent, rimligt och logiskt.

För mig handlar det inte om arbetets totala kostnad utan transparens och att det är logiskt. Det är klart att hantverkaren ska ha en vinst på materialet, men det är helt orimligt att kostnaden för kunden är 1000% högre än normalt.

Varför inte höja timpris och göra materialkostnaden rimlig?

• Gilla
KarroZoo och 4 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Tror du att hantverkare får Ahlsells inköpspris?
Det vet jag att vi inte får. Men det som diskuteras i den här tråden genomsyrar hela forumet, förtjänst för hantverkare verkar ju vara en helt otänkbar grej för de flesta.

Lider med alla småskuttar som får dras med Svenssons eviga gnäll.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
@Stefan1972, visst är det så, men Ahlsell bistår ohederliga hantverkare genom att tillhandahålla en lista med fingerade priser. Det skulle rimligen vara svårare för dessa att ta orimligt mycket betalt för materialet om det inte fanns någon som upplevdes som trovärdig bakom där man kunde visa vad det skulle kosta om kunden köpte sakerna direkt.

Som redan skrivits är dock den tiden förbi för intresserade kunder, det är lätt att själv hitta jämförelsepriser som är skäliga. Men de som inte bryr sig kan alltjämt bli rätt rejält uppskörtade utan att ens förstå att det skett.
förvisso är det så men på samma sätt som en del tar för mycket betalt så har vi de som fuskar också. Inte är det väl nån som kräver att de har utbildade handledare med sig som gör så att de inte kan fuska heller? Fenomenen kommer som sagt finnas där oavsett hur mycket vi kritiserar Ahlsells. De som tar för mycket betalt gör det nog oavsett prislistor för de som inte har kunskapen begär definitivt inget bevis på nånting. De betalar bara snällt precis som de alltid har gjort.

I det stora hela så är det kunderna som måste bli bättre på att jämföra och ta in offerter. Inte alltid så lätt såklart men om marknaden i stort rensar bort skitfirmorna för att de till slut inte får nå jobb så kommer sånt här dö ut själv.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hur kan du inte förstå att det är med hjälp av prislistan folk blir blåsta?

Din allmänna konsumtionskritik har inte med det här att göra, utan det handlar om att folk blir blåsta när de väl köper något de anser sig behöva/vill ha.
Hur kan du inte förstå att du blir blåst även om både Ahlsell och alla hantisar försvinner från jorden yta.

Konsumtionskritiken är MYCKET bra att lyfta i denna tråd. Varför? Jo, för att allmänheten VILL spendera sina pengar på varor med hutlösa påslag.
Kontrasten blir ju brutalt löjlig då grossen och hantis ska halshuggas medans vi bara älskar att bli lurade på annat håll.

Ahlsells prislista är inte bra, själv fattar jag inte vem som orkar hantera den på något vis.
Men tråden handlar mest om att grossen och hantis har till sitt livsuppdrag att blåsa folk och det är helt enkelt fel. Tjäna pengar däremot.........men det gör ju ICA också

• Gilla
Saipala
  • Laddar…
S Saipala skrev:
Det vet jag att vi inte får. Men det som diskuteras i den här tråden genomsyrar hela forumet, förtjänst för hantverkare verkar ju vara en helt otänkbar grej för de flesta.

Jag och jag skulle tro de flesta har inga problem med att hantverkaren gör förtjänst, men gör förtjänst på rätt saker! Jag anlitar inte hantverkare för att ni är materialförsäljare utan för att ni är just hantverkare, vinsten ska ligga i timpengen och inte i materialförsäljning med stöd av någon hittepålista.

Lider med alla Svenssons som blir lurade av de hantverkare med orimliga materialpåslag.

• Gilla
SaabNiklas och 9 till
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
allmänheten VILL spendera sina pengar på varor med hutlösa påslag.
Nej.

• Gilla
SaabNiklas och 6 till
  • Laddar…
Fast just det här är ju ett vanligt svensson beteende. Vi svenskar gör så här. Är det nåt vi inte gillar så sitter vi gärna och kritiserar andra från soffan. Man ser liksom inte sin egen roll i det hela. Är det skräpigt på stan så är det kommunens fel. Är det fullt med skit runt återvinningens containrar så kritiserar man gärna det företaget att de minsann inte håller rent. Och lika är det med det här när det i grund och botten är kreti och pleti som har skapat den marknad som är och finns. Det är definitivt inte Ahlsells fel och det kommer inte att ändras ett dugg även om de skulle ta bort det där systemet. De som blåser upp priserna kommer att göra det ändå ända tills att folk börjar jämföra och ta in offerter och rata de som är för dyra.
En del tar ju liksom in en offert och jaha det här ser ju bra ut...........Tyvärr har man ju inte alla gånger valmöjligheter i det här långa landet men många har det garanterat.

• Gilla
Nils82
  • Laddar…
S Saipala skrev:

Jag misstänker att INGEN är emot att hantverkare gör förtjänst på vare sig material, kunnande och hantverk.

När jag anlitar hantverkare så är det just kunnande och hantverkandet.

Självklart ska hantverkaren tjäna pengar när den köper in material men då är det just kunskapen om vilka produkter som passar ihop etc som är det som värdesätts.

Ja det knorras en del på dom hantverkare som har ett timpris när dom tillhandahåller materialet och ett annat timpris när kunden tillhandahåller materialet.
Anledningen till det är att hantverkaren inte kan förklara med bra argument varför timpriset är ”typ 50% högre” när kunden själv köper materialet, det snackas bla om ”garantier” men det är bullshit.

• Gilla
KarroZoo och 3 till
  • Laddar…
tommib
N Nils82 skrev:
Konsumtionskritiken är MYCKET bra att lyfta i denna tråd. Varför? Jo, för att allmänheten VILL spendera sina pengar på varor med hutlösa påslag.
Nej, den är totalt irrelevant. Du försöker blanda bort korten när dina argument tar slut istället för att erkänna att du har fel.

N Nils82 skrev:
Ahlsells prislista är inte bra, själv fattar jag inte vem som orkar hantera den på något vis.
Här medger du att du har fel i det som tråden handlar om, lite i förbifarten.

N Nils82 skrev:
Men tråden handlar mest om att grossen och hantis har till sitt livsuppdrag att blåsa folk och det är helt enkelt fel.
Här försöker du blanda bort det igen. Tråden handlar, bokstavligt talat, om att Ahlsell försvarar sitt kritiserade rabattsystem. Det står i rubriken.

Ingen är emot att hantverkaren ska göra förtjänst. För femtioelfte gången så handlar det om att hantverkaren mot kunden kommunicerar "du ska få rabatt" när det i själva verket handlar om ett påslag. Man har gjort så länge i hantverkarbranschen och levt på att det varit svårt för privatpersoner att ha ett begrepp om vad saker kostar. Nu, med näthandlare och t.ex. E-nummer och RSK-nummer, är det lättare än någonsin att jämföra priser. Då upptäcker de vakna konsumenterna bluffen.

Detta är/var relativt vanligt förekommande även i t.ex. detaljhandel. Man kampanjade friskt att man hade REA!!! och att någon viss produkt var prissänkt 20%. I själva verket så hade man strax innan kampanjen höjt priset 25%. Detta beteende har i princip upphört i och med prisjakt och liknande tjänster som visar prishistorik. Dessutom har konsumentverket slagit ner på det och andra avarter, t.ex. ständig REA (Hemtex är ett bra exempel).

Det som är speciellt för just hantverksbranschen är att en så stor andel av den försvarar modellen, eller åtminstone vägrar erkänna att något är fel. Jämför t.ex. taxibranschen där de seriösa åkarna starkt kritiserar åkare som debiterar 2000 kr för en körning från frihamnen till stockholm city (en kort bit, borde kosta max 200 för dem som inte är från Stockholm).

Redigerat:
  • Gilla
SaabNiklas och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.