mr_bygg skrev:
Finns det inga köpare för det utsatta utgångspriset så är helt enkelt utgångspriset fel satt i förhållande till marknaden som råder.
Eller så har man inte hittat rätt köpare än.

Man skall inte ha bråttom.

Ja, vill man inte sälja för de bud som finns för tillfället så är det väl bara att vänta på bättre tider eller att rätt köpare dyker upp. Men händer det aldrig så kanske man inte skulle bett alla köpare med bud under utgångspriset att fara och flyga om man en dag blir tvungen att sälja.;)

Tycker mäklaren agerar dåligt gentemot säljaren. Fattar inte varför mäklaren inte tar emot ditt bud och använder det som ett startbud i en budgivning... visst, det blir från en lägre nivå... men om det nu var ett flertal personer på visningarna så kommer inte betalningsviljan öka som genom ett trollslag, snarare tvärtom iom att gården ligger ute för länge... och om nu ert bud skulle vara lite väl lågt som ett startbud, så borde han försöka få er att lägga på ett par hundringar så att han har nånting att presentera till andra spekulanter... lite för långsamma puckar från hans sida... alternativ, som sagts tidigare, att säljaren kommer med ett motbud... nånting, vill han sälja så kan han åtminstone ge nån spänn i rabatt för att hålla en diskussion levande med sin enda(?) spekulant... den där mäklaren verkar inte så sugen på att göra affärer...

imported_AX skrev:
Tycker mäklaren agerar dåligt gentemot säljaren. Fattar inte varför mäklaren inte tar emot ditt bud och använder det som ett startbud i en budgivning.
Antagligen för att säljaren och mäklaren har kommit överens om att inte göra på det viset. Det finns många sätt att sälja hus på.

Om man bara ville få igång en budgivning, är det ju lätt att skicka sina kompisar.

Alltså, så här är ju spelets regler. Jag måste säga att jag har lite svårt att förstå hur du resonerar. Är man seriöst intresserad av ett objekt så lägger man inte ett skambud just av den anledningen att man hamnar mycket mer i kläm om säljaren inte accepterar budet och man då inte kan backa med hedern i behåll. Det man gör är att höra lite försiktigt med mäklaren om läget och hur ivrig säljaren är och fundera lite fram och tillbaka och skulle det vara så att mäklaren vet att säljaren kan tänka sig att gå något lägre så kommer det att antydas om man är den ende intresserade. I många fall så har ju säljaren mentalt fastnat vid det pris som mäklaren satt + att den kanske inte alls akut behöver sälja och då är det ju meningslöst med skambud. Det är ju bara i de fall där säljaren snabbt behöver sälja som skambud funkar. Man kan ju inte utgå från att skambud ska accepteras bara för att inga andra bud lagts.

Mikael_L
Jag kan inte förstå hur någon kan kalla det högsta budet för skambud ... :rolleyes:

Finns det något som heter skamutgångsbud ...? :D

FordPrefect skrev:
Vi var däremot inte villiga att ge den begärda summan. Vi bjöd ca 15 % under den summan. Först och främst för att det var den summan vi tyckte att gården var värd för oss, men också för att vi skulle ha lite att höja med när det blev budgivning.
Nu blev det ju så att vi var de enda som hade lagt ett bud.
När vi gav budet till mäklaren (som har en hemsk "lilla-vän"-attityd) sa han; "-Det var lågt! Ni förstår väl det! Säljaren kommer inte att se detta som ett seriöst bud, hur kan de det!".
Absolut inget fel i ert bud, och mäklaren och köparen får tycka vad dom vill. Men du ska ju också räkna med att köparen KAN tycka att det är ett skambud och kanske blir mindre villig att förhandla om priset. Alla beslut i en förhandling kan vara känslig. Men jag kan visst hålla med dig, 2 miljoner i bud på ett objekt som är ute för 2350 är enligt mig knappt något skambud.

FordPrefect skrev:
Nu råkar jag veta vad de/han som säljer det, köpte det för och då ca 4 år sedan. Den summan var ca 1 miljon lägre än vad de/han begär idag. De har inte gjort någonting med gården under tiden de bott där förutom renoverat köket i boningshuset för ca 50 000.
Har folk fått hybris och tror att de kan begära vad som helst för att räntorna är löjligt låga? De kan höjas imorgon! Vad jag har förstått så ska man som köpare se långsiktigt vid husköp, inte bara till rådande förhållanden..

/Mia
Hur deras privata affär har sett ut är ju egentligen helt ointressant. Marknadsvärdet är intressant, inte vad dom köpte huset för.

imported_AX skrev:
Tycker mäklaren agerar dåligt gentemot säljaren. Fattar inte varför mäklaren inte tar emot ditt bud och använder det som ett startbud i en budgivning... visst, det blir från en lägre nivå... .
Tvärtom säger jag. Vettigt att inte offentliggöra ett bud som köparen inte alls är intresserad att sälja till. Dvs att det ligger långt ifrån nivån man är beredd att sälja till.
Speciellt viktigt blir ju detta när intresset är så litet.

Thomas59
imported_Anders_S skrev:
Hur deras privata affär har sett ut är ju egentligen helt ointressant. Marknadsvärdet är intressant, inte vad dom köpte huset för.

Hur säljarens privata affärer och ekonomi ser/sett ut är en av de faktorer som kan påverka till vilket pris säljaren kan tänkas släppa objektet. Det går inte att bortse ifrån. Särskilt inte när priset kan tänkas bli runt eller under utgångspriset givet att detta är marknadsmässigt.

Det finns väl en, i alla fall moralisk, gräns för hur mycket man ska rota i säljarens förhållanden men öppna källor bör nog vara ok och det man hör det hör man.

Får intrycket att trådskaparen fått informationen om säljarens förhållanden mera av en händelse och ska givetvis ta med denna info i bedömningen.

Sen, NEJ, mäklaren gör inte fel givet att han redovisat ditt bud för köparen som han är skyldig till.

Frågan om budet är ett skambud är ju inte lätt att svara på. Ur ett generellt perspektiv är det kanske inte ett skambud men det är helt omöjligt att säga om man inte vet exakt vad huset är värt och hur utgångspriserna brukar ligga på orten. Man kan ju inte se på utgångspriset och säga att ALLT under utgångspris eller x% under utgångspris är skambud. Utgångspriset kan ju vara alldeles för högt/helt felaktigt.

Sen är det en annan sak att budet kan upplevas som ett skambud av säljaren och där är det mäklarens sak att hjälpa säljaren att få rätt förväntningar på köpeskilling. Tyvärr haussar mäklare ofta förväntningarna för att säljaren ska välja just dem i tron att de kan fixa en hög köpeskilling.

mino skrev:
Är man seriöst intresserad av ett objekt så lägger man inte ett skambud just av den anledningen att man hamnar mycket mer i kläm om säljaren inte accepterar budet och man då inte kan backa med hedern i behåll. .
Vi ansåg inte att det var ett "skambud". De flesta "experter" inom media anser att huspriserna är lite högt satta och de föreslog till och med en sänkning av priserna med 30 %... Riktigt så lågt ville vi inte lägga oss, just för att vi tycker att gården passar oss, pållarna och katten. Vi la helt enkelt det bud som vi tycker att gården är värd för oss. Men med det budet la vi också oss på en nivå som skulle tillåta oss att höja då budgivningen satte igång.
M a o var vi beredda att betala ytterligare, för att få köpa. Vårt dilemma är just att, vi vill inte höja mot oss själva för det är, som konstaterats här, rätt korkat.
Faktum kvarstår att vi är än så länge de enda budgivarna. Vi har i och för sig varit "på" mäklaren och sagt att säljaren är mer än välkommen att lägga ett motbud. Det har uppenbarligen inte funkat eftersom inget motbud har kommit.

imported_Anders_S skrev:
Vettigt att inte offentliggöra ett bud som köparen inte alls är intresserad att sälja till...

Detta var ju det jag egentligen ville ha svar på då tråden skapades, om mäklaren inte var skyldig att uppge till andra budgivare om det låg ett bud på objektet och vad det budet i så fall låg på.
Det har framgått från denna diskussion att mäklaren inte har handlat fel, och inte är skyldig att uppge något sådant om en annan budgivare frågar. Vilket jag i och för sig tycker är rätt konstigt men det är kanske för att vi är köparna.;)

Då det gäller de privata förhållanden under vilka säljaren agerar så har vi fått reda på den informationen via ryktesvägen. De ekonomiska, via lantmäteriet, skattemyndigheten och kommunen. M a o så snokade jag reda på helt offentliga uppgifter om säljaren. Om det är moraliskt riktigt, det vet jag inte. Det hjälper mig att sätta mig in i säljarens situation och gör det att jag kan få objektet för en billigare penning, så tackar jag och tar emot.
Jag vet att det låter krasst och till och med lite cyniskt men var man är sig själv närmast.

Annars; intet nytt på väst...östfronten.

/Mia

Kan inte låta bli när TS har ett sånt underbart användarnamn..

"Sometimes you have to show a little respect."
Ford explaining why he wants to buy the King's spaceship

Måste leta reda på min Guide för ännu en sommar med underbart tidsfördriv.. :) Tror den ramlar itur snart.. haha

Thomas59
Nej det kanske inte (troligen inte) är ett skambud men säljarna kan ju uppleva det så i alla fall.

Klart att det känns konstigt att bjuda över sig själv men givet att ert bud ligger under utgångspriset och att ni, som du själv säger, kanske kan bjuda lite till vore det kanske idé att kontaktamäklaren och säga att ni är öppna för en diskussion. Jag tycker inte att det är helt orimligt att ni bjuder över "er själva" i en sådan diskussion, i alla fall upp till eller i närheten av utgångspriset men inte över.

Avvisar säljaren/mäklaren detta är det bara att gilla läget och gå vidare.

Allt detta givet att utgångspriset är markndsmässigt. Annars blir det marknadspriset som sätter taket över eller under utgånspriset. Marknadsprisetkan ju iofs vara vårt att bestämma exakt så marknadspriset blir det ni anser huset vara värt.

Jag skulle i alla fall ta kontakt med mäklaren och sondera terrängen lite.

fresve skrev:
Kan inte låta bli när TS har ett sånt underbart användarnamn..

"Sometimes you have to show a little respect."
Ford explaining why he wants to buy the King's spaceship

Måste leta reda på min Guide för ännu en sommar med underbart tidsfördriv.. :) Tror den ramlar itur snart.. haha
Min också... med den och handduken är man alltid redo för beachen. :D

Thomas59 skrev:
Jag skulle i alla fall ta kontakt med mäklaren och sondera terrängen lite.
Vi sonderar så mycket det går utan att verka för angelägna, både via mäklare och via bekanta som har sett att säljarna har börjat att plocka ihop sitt bohag och kört iväg det så smått..
Men som du sa, det verkar bli ett "glöm och gå vidare"hus. :o
Katten får vänta med att jaga stallmöss.. i alla fall ett tag till.

/Mia

Vi har köpt ett hus, sålt det igen och köpt ett annat och jag tycker att man både som köpare och säljare känner sig lika osäker och rädd att "göra fel" Man har ju med människor att göra och pengar och det brukar inte var nån lätt situation.

Som köpare vill man inte gå för högt men man vill heller inte förarga säljaren genom att lägga ett skambud. Kanske ångrar de sig då och vill inte sälja. När man säljer vill man såklart få ut så mycket pengar som möjligt och går och är nervös för att de som vil köpa ska ångra sig...

När vi sålde vårt hus som vi köpte för 225000:- (i riktigt dåligt skick) efter 3 år och en fullständig totalrenovering som i pengar kostat oss ungefär samma som inköpspriset (vi gjorde i princip allt jobb själva) begärde vi 895000:- Det var lite högre än många hus i området men samtidigt var huset helt nyrenoverat inklusive bytt avloppssystem, nytt värmesystem, ny el och nytt kök och badrum, 2000 m2 tomt, renoverat uthus och garage. Eftersom vi bodde i en liten by kom det bara 8 intresserade på visningen och bara 2 av dem la bud. Ett par bjöd vad vi begärde och ett par la 600000:- I ärlighetens namn tyckte vi faktiskt att det budet var ett skambud. Det var 300000 under utgångspriset och i vårt fall en tredjedel lägre! de chansade och det är ju deras fulla rätt. Vi är ju glada att det fans ett annat par som bjöd 895000:- Som säljare blev vi både arga och besvikna på att de bjöd så lågt. Vi hade inte sålt till dem för det priset även om det varit det enda budet.

Med detta menar jag inte att TS bud är ett skambud för det är så stor skillnad procentuellt eftersom deras objekt är så mycket dyrare men kanske är det så att säljaren ändå blivit irriterad över budet. Sen är det oxå så att man måste våga för att vinna. men kanske vill ni inte ha huset så mycket. Visst är det dumt att bjuda över sig själv samtidigt är det ju så att säljaren inte är intresserad av ert bud och kanske blir han intresserad om ni höjer lite. Annars riskerar ni ju att förlora helt om det kommer nån annan som ger utgångspriset...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.