9 133 läst ·
52 svar
9k läst
52 svar
Agerar mäklaren fel?
Sida 1 av 4
Mitt första inlägg här på forumet.
Det här blir långt men jag hoppas att det är någon som orkar läsa och ge råd/svar på frågan. Tackar på förhand!
Nu till saken... Jag och min sambo hittade ett hus med gård och stall och var till salu för ca 2 350 000.
Vi gick på visningarna (5 st!) innan vi bestämde oss för att denna gård var något för oss.
Vi var däremot inte villiga att ge den begärda summan. Vi bjöd ca 15 % under den summan. Först och främst för att det var den summan vi tyckte att gården var värd för oss, men också för att vi skulle ha lite att höja med när det blev budgivning.
Nu blev det ju så att vi var de enda som hade lagt ett bud.
När vi gav budet till mäklaren (som har en hemsk "lilla-vän"-attityd) sa han; "-Det var lågt! Ni förstår väl det! Säljaren kommer inte att se detta som ett seriöst bud, hur kan de det!".
Må så vara. Mäklaren uppger att han har meddelat säljaren om budet.
Nu har det gått ca 2 månader och vi är fortfarande de enda som har lagt ett bud, så vi blev lite "fula" och bad en kompis bror, att bara ringa mäklaren och snoka lite, i och med att vi inte vill ringa mäklaren och verka för angelägna.
När han ringer mäklaren säger mäklaren att, "Säljaren inväntar bara att han ska få det begärda priset, och nej, det pågår ingen budgivning i nuläget."
Mäklaren ljuger ju inte direkt eftersom vi inte har någon att buda emot, och jag och vem som helst kan ju räkna ut att mäklaren inte vill nämna vårt "skambud" eftersom andra intresserade kanske skulle få för sig att gården är värd något i den stilen.
Men ska inte mäklaren uppge till andra intresserade om det ligger ett bud på objektet? Eller?
Nu råkar jag veta vad de/han som säljer det, köpte det för och då ca 4 år sedan. Den summan var ca 1 miljon lägre än vad de/han begär idag. De har inte gjort någonting med gården under tiden de bott där förutom renoverat köket i boningshuset för ca 50 000.
Har folk fått hybris och tror att de kan begära vad som helst för att räntorna är löjligt låga? De kan höjas imorgon! Vad jag har förstått så ska man som köpare se långsiktigt vid husköp, inte bara till rådande förhållanden.
Visst kan jag förstå att man som säljare vill ha ut så mycket som möjligt för sitt ställe men att ta i så man spricker kanske gör så att man biter sig i svansen.
Bara en sak till. Opartisk mäklare - a contradiction in terms. Ju mer mäklaren haussar upp priset, desto mer får de i provision.. Grrr...
/Mia
Nu till saken... Jag och min sambo hittade ett hus med gård och stall och var till salu för ca 2 350 000.
Vi gick på visningarna (5 st!) innan vi bestämde oss för att denna gård var något för oss.
Vi var däremot inte villiga att ge den begärda summan. Vi bjöd ca 15 % under den summan. Först och främst för att det var den summan vi tyckte att gården var värd för oss, men också för att vi skulle ha lite att höja med när det blev budgivning.
Nu blev det ju så att vi var de enda som hade lagt ett bud.
När vi gav budet till mäklaren (som har en hemsk "lilla-vän"-attityd) sa han; "-Det var lågt! Ni förstår väl det! Säljaren kommer inte att se detta som ett seriöst bud, hur kan de det!".
Må så vara. Mäklaren uppger att han har meddelat säljaren om budet.
Nu har det gått ca 2 månader och vi är fortfarande de enda som har lagt ett bud, så vi blev lite "fula" och bad en kompis bror, att bara ringa mäklaren och snoka lite, i och med att vi inte vill ringa mäklaren och verka för angelägna.
När han ringer mäklaren säger mäklaren att, "Säljaren inväntar bara att han ska få det begärda priset, och nej, det pågår ingen budgivning i nuläget."
Mäklaren ljuger ju inte direkt eftersom vi inte har någon att buda emot, och jag och vem som helst kan ju räkna ut att mäklaren inte vill nämna vårt "skambud" eftersom andra intresserade kanske skulle få för sig att gården är värd något i den stilen.
Men ska inte mäklaren uppge till andra intresserade om det ligger ett bud på objektet? Eller?
Nu råkar jag veta vad de/han som säljer det, köpte det för och då ca 4 år sedan. Den summan var ca 1 miljon lägre än vad de/han begär idag. De har inte gjort någonting med gården under tiden de bott där förutom renoverat köket i boningshuset för ca 50 000.
Har folk fått hybris och tror att de kan begära vad som helst för att räntorna är löjligt låga? De kan höjas imorgon! Vad jag har förstått så ska man som köpare se långsiktigt vid husköp, inte bara till rådande förhållanden.
Visst kan jag förstå att man som säljare vill ha ut så mycket som möjligt för sitt ställe men att ta i så man spricker kanske gör så att man biter sig i svansen.
Bara en sak till. Opartisk mäklare - a contradiction in terms. Ju mer mäklaren haussar upp priset, desto mer får de i provision.. Grrr...
/Mia
Redigerat:
Jag tycker mäklaren agerar som förväntat, och inte fel. Någon budgivning existerar inte, det har lagts ett i hans, och troligen säljarens ögon, ett skambud som inte var intressant.
För 300kkr kan man sitta med ett lån i rätt så många år och vänta in rätt köpare. Med räntor runt 1% netto efter skattereduktion så kostar det inte mer än kanske 25-30kkr/år att betala ränta och drift på huset.
Vad mäklaren kanske skulle ha gjort istället var att återkomma med ett motbud från säljarens sida, kanske med tillägget att tar vi det här och nu tillsammans med en friskrivningsklausul så kan vi skriva pappren i eftermiddag. Som det låter på er hade det ju varit rätt så stor chans att det blivit affär då...
För 300kkr kan man sitta med ett lån i rätt så många år och vänta in rätt köpare. Med räntor runt 1% netto efter skattereduktion så kostar det inte mer än kanske 25-30kkr/år att betala ränta och drift på huset.
Vad mäklaren kanske skulle ha gjort istället var att återkomma med ett motbud från säljarens sida, kanske med tillägget att tar vi det här och nu tillsammans med en friskrivningsklausul så kan vi skriva pappren i eftermiddag. Som det låter på er hade det ju varit rätt så stor chans att det blivit affär då...
Ju fortare de får huset sålt, desto fler provisioner får de in.FordPrefect skrev:
Det är säljaren som säger ja eller nej. Och om de har en hyfsad ekonomi, kan de vänta länge, som swetrot sa.
Säljanre kanske satte ut den summa han som lägst kan tänka sig, och ni kom inte upp i den. Inget konstigt i det.
Är det inte så att vi innan finanskrisen hade extrema prisökningar, inflation och allt högre huspriser. Mäklarna borde därför som yrkesgrupp haft en löneutveckling som är mycket högre än andra yrkesgrupper i samhället.FordPrefect skrev:
Under den perioden så borde provisionen sjunkit med motsvarande, och det finns redan exempel på prisdumpning av provisionen hos vissa mäklare(?)
Ok, tack alla, för många bra synpunkter.
Då vet vi att vi får ta tag i mäklaren och fråga om säljaren har ett motbud så man i alla fall kan börja förhandla så smått.
Har tagit reda på att säljaren har medelgod ekonomi men man skulle ju tro att han var angelägen att sälja då han och hans sambo tydligen ska sära på sig.
Enligt uppgift så var det mäklaren som satte priset på gården i samråd med säljaren. (Tror att mäklaren är lite p-o:d för att det inte verkar var någon som är intresserad av objektet för den summan, det var ändå väldigt många på visningarna. De som t.o.m tog med sig måttband 3:dje och 4:de visningen!)
Kan marknadspriset på en gård stiga med 1 miljon under knappt 4 år? Skulle ha kollat statistiken men det har varit så få sälj/köp av fastigheter i det området så statistiken var inte tillförlitlig.
/Mia
Då vet vi att vi får ta tag i mäklaren och fråga om säljaren har ett motbud så man i alla fall kan börja förhandla så smått.
Har tagit reda på att säljaren har medelgod ekonomi men man skulle ju tro att han var angelägen att sälja då han och hans sambo tydligen ska sära på sig.
Enligt uppgift så var det mäklaren som satte priset på gården i samråd med säljaren. (Tror att mäklaren är lite p-o:d för att det inte verkar var någon som är intresserad av objektet för den summan, det var ändå väldigt många på visningarna. De som t.o.m tog med sig måttband 3:dje och 4:de visningen!)
Kan marknadspriset på en gård stiga med 1 miljon under knappt 4 år? Skulle ha kollat statistiken men det har varit så få sälj/köp av fastigheter i det området så statistiken var inte tillförlitlig.
/Mia
Det är klassiskt tjuv och rackarspel som gäller i husaffärer.
Lika mycket som säljaren kan chansa och vänta ut köparen kan köparen agera tillbaka.
Ni kan ringa imorgon om ni vill och säga att ert bud inte längre gäller, att ett nytt lägre bud är aktuellt. Detta är kanske inte det allra smartaste, psykologiskt sett. Det är kanske lite svårmotiverat varför ett lägre bud ska vara aktuellt. Om det just slagits upp i tidningarna någon stor nyhet som antagligen betyder högre räntor framöver kan t.ex. vara ett motiv.
Däremot kan ni kontakta mäklaren och meddela att ert bud endast gäller en vecka till, för ni vill ha avslut på denna affär, antingen ett köp eller börja mer på allvar titta på andra objekt.
Osv osv, tjuv och rackarspel som sagt.
Men ni måste själva vara på det klara över hur mycket ni vill köpa just detta objekt, om ni "vill vill vill vill" så har ni inte lika mycket att spela med. Om säljaren "vill vill vill" har han inte lika mycket marginaler och har svårare att syna ev bluffar.
Lika mycket som säljaren kan chansa och vänta ut köparen kan köparen agera tillbaka.
Ni kan ringa imorgon om ni vill och säga att ert bud inte längre gäller, att ett nytt lägre bud är aktuellt. Detta är kanske inte det allra smartaste, psykologiskt sett. Det är kanske lite svårmotiverat varför ett lägre bud ska vara aktuellt. Om det just slagits upp i tidningarna någon stor nyhet som antagligen betyder högre räntor framöver kan t.ex. vara ett motiv.
Däremot kan ni kontakta mäklaren och meddela att ert bud endast gäller en vecka till, för ni vill ha avslut på denna affär, antingen ett köp eller börja mer på allvar titta på andra objekt.
Osv osv, tjuv och rackarspel som sagt.
Men ni måste själva vara på det klara över hur mycket ni vill köpa just detta objekt, om ni "vill vill vill vill" så har ni inte lika mycket att spela med. Om säljaren "vill vill vill" har han inte lika mycket marginaler och har svårare att syna ev bluffar.
Rätt puckat o vara så här bongstyrig och tro att ni ska få huset med ett sådant skambud och ens förvänta er ett gott mottagandes.
Så ni ska övertyga säljaren att deras hus är värt mycket mindre och därför ska ni HA huset för vad ni begär?
Och dina lömska sätt att därtill ta reda på familjens inkomster, herrejösses! Vore det en diskussionspunkt med mäklaren eller?
Hah... ni skämtar! Är med om liknande saga själv nu med spekulanter på vårat radhus. Det är kalla handen som visas för skambud... adios.
Har ni inte råd, eller inte vill lägga mer... köp ett annat hus.
Så ni ska övertyga säljaren att deras hus är värt mycket mindre och därför ska ni HA huset för vad ni begär?
Och dina lömska sätt att därtill ta reda på familjens inkomster, herrejösses! Vore det en diskussionspunkt med mäklaren eller?
Hah... ni skämtar! Är med om liknande saga själv nu med spekulanter på vårat radhus. Det är kalla handen som visas för skambud... adios.
Fattar inte hur kan tycka 15 % under begärt pris är skambud??
Mäklare sätter fel priser hela tiden annars hade alla objekt sålts direkt och inte legat ute till försäljning månad efter månad.
(Bjuder just nu på ett objekt som i höstas låg ute för 850.000:-
Jag bjöd för en månad sedan 525.000 och mäklaren återkom då med 575.000:-
Nu känns 525.000 lite mycket så jag kommer bjuda 500.000 i morgon om avtal skriva nästa vecka.)
Ni får ringa ett par polare som kommer dit och verkar intresserade som sedan ger ännu längre bud.
Sådant brukar göra säljare rädda speciellt om det inte finns så många objekt att jämföra med.
Mäklare sätter fel priser hela tiden annars hade alla objekt sålts direkt och inte legat ute till försäljning månad efter månad.
(Bjuder just nu på ett objekt som i höstas låg ute för 850.000:-
Jag bjöd för en månad sedan 525.000 och mäklaren återkom då med 575.000:-
Nu känns 525.000 lite mycket så jag kommer bjuda 500.000 i morgon om avtal skriva nästa vecka.)
Ni får ringa ett par polare som kommer dit och verkar intresserade som sedan ger ännu längre bud.
Sådant brukar göra säljare rädda speciellt om det inte finns så många objekt att jämföra med.
Redigerat av moderator:
Hur kan du kalla det skambud ????Johnny Viking skrev:
Om det nu var så jä*** skämmigt bud skulle väl en massa andra intressenter lagt högre, du själv kanske ?
Nä, det är marknadspris som gäller, och i det här fallet och prissegmentet verkar TS utgöra hela marknaden.
Som det låter tycker jag egentligen att TS borde sänka sitt bud ytterligare, för är ingen annan intresserad så är priset på tok för högt. Men som säljare kan man surna till över en köpare som helt plötsligt sänker sitt bud omotiverat, så man kanske helt enkelt bestämmer sig för att inte sälja.
Återigen, tack för alla kloka svar. Har märkt att det finns en outtömmlig källa av kunskap och erfarenhet på detta forum. Vi har kommit överens om att avvakta ett tag. Först och främst för att vi inte har bråttom och för att nu ska det tydligen bli ytterligare en visning på gården. Skulle det vara så att någon lägger ett bud så har vi i alla fall en budgivning på gång, om inte, så kanske säljaren är mer villig att förhandla. Vi skulle kunna lägga ett högre bud redan idag men det känns otroligt dumt att bjuda över sig själv.
Skicka dit kompisar känns också som en idé men jag vill ha ryggen fri om det nu, mot förmodan, blir affär och en sådan sak skulle inte se bra ut.
Och då det gäller att vara "lömsk" så kommer jag att vara så lömsk som jag får/kan. Inget olagligt i att ta reda på vem det är man ska göra affärer med. I och med att husköp, är en av de största affärerna som jag förmodligen kommer att göra i mitt liv. Det känns inte på något sätt fel att försöka hålla mig välinformerad.
Vi får se hur det går efter visningen, och hur mäklaren agerar då.
/Mia
Skicka dit kompisar känns också som en idé men jag vill ha ryggen fri om det nu, mot förmodan, blir affär och en sådan sak skulle inte se bra ut.
Och då det gäller att vara "lömsk" så kommer jag att vara så lömsk som jag får/kan. Inget olagligt i att ta reda på vem det är man ska göra affärer med. I och med att husköp, är en av de största affärerna som jag förmodligen kommer att göra i mitt liv. Det känns inte på något sätt fel att försöka hålla mig välinformerad.
Vi får se hur det går efter visningen, och hur mäklaren agerar då.
/Mia
Självklart, för det är ju dumt.FordPrefect skrev:
Jag tycker inte man kan säga så.
Det är en affär, du fixar och trixar efter bästa förmåga från din sida för att få det lägsta möjliga priset, säljaren fixar och trixar från sitt håll för att få så mycket som möjligt.
Inget är förbjudet.
Jooo förstås, man kan ju inte hota eller trakassera eller nåt annat olagligt eller socialt förbjudet.
Glöm inte, det är dina pengar vi pratar om, dom ska du väl inte ge till någon annan utan anledning, eller hur.
OK, jag är såpass hedersam av mig att hade jag bestämt affär, handslag osv, men fortfarande inte hunnit skriva kontrakt skulle jag antagligen stå för det som säljare även om högre bud kom. Och inte dra mig ur som köpare heller.
Nej, då får man stå för vad man sagt. Inget snack om saken. Efter det att bestiktning gjorts givetvis. Vill inte bli överraskad av vattenskador mm som man själv inte kunnat upptäcka.Mikael_L skrev:
Det är bara så synd att mäklaren verkar vara en sådan ärketyp...
Förlåt, jag vet att han förmodligen bara gör sitt jobb, men tror nog att det hade lönat sig att slänga in lite undervisning i "social kompetens" samt dra ner på undervisningen i "härskartekniker" på mäklarlinjen. Jag skämtar givetvis.
M-H, det sista huset hoppas jag inte blir min sak att ta hand om. För ärligt talat verkar det marigare än at köpa.
/Mia
Ett utgångspris är väl ett startpris som rimligen både kan röra sig uppåt eller neråt beroende på hur många som är intresserade. Finns det inga köpare för det utsatta utgångspriset så är helt enkelt utgångspriset fel satt i förhållande till marknaden som råder.Johnny Viking skrev:Rätt puckat o vara så här bongstyrig och tro att ni ska få huset med ett sådant skambud och ens förvänta er ett gott mottagandes.
Det hjälper knappast att bli förbannad på folk i allmänhet om man inte får sålt huset för det man förväntat sig. Istället kan man kanske ifrågasätta mäklarens satta pris som uppenbart inte var rätt eller helt enkelt inse att ingen är beredd att betala det man själv tycker huset är värt. Vill man som säljare inte gå under sitt utgångsbud så är det väl bara att behålla kåken men att bli sur på köpare som inte är beredd att betala det man förväntar sig känns rätt knepigt.