Okej. Men ett tvångutköp som du pratar om, måste ju vara av värdet på stugan ? Utan tomt ? Vilket är under 50000kr då det inte räknas som en egen fastighet.

Har läst om besittningsrätten kan falla bort i vissa fall om fastighetsägaren ska bygga nytt eller bygga om nuvarande hus då det är obeboeligt/dåligt skick.

H HSP skrev:
Prova att skriva ett brev till de andra byggnadsägarna.
Där du skriver något i stil med att:
Byggnaden ska vara borta från fastigheten xx senast datum xx. annars tillfaller den markägaren xx.
Var inte för snål på tiden fram till datumet det ska vara rimligt.
Nämn ingenting om eventuellttidigare avtal mm.
Du lägger "bevisbördan" på motparterna för stunden iallafall.

Ps. vet de om att du äger marken nu?
Ett riktigt dåligt råd.

• Gilla
Kristian Ask och 17 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
Prova att skriva ett brev till de andra byggnadsägarna.
Där du skriver något i stil med att:
Byggnaden ska vara borta från fastigheten xx senast datum xx. annars tillfaller den markägaren xx.
Var inte för snål på tiden fram till datumet det
ska vara rimligt.
Nämn ingenting om eventuellttidigare avtal mm.
Du lägger "bevisbördan" på motparterna för stunden iallafall

Ps. vet de om att du äger marken nu?
Låter för enkelt. Kommer nog ta in en advokat till detta och kriga lite. Yes det vet dom.

Det ska vara verkliga värdet inte taxeringsvärdet.
Det är lös egendom ska värderas som den är. rekommenderar att ta in tre oberoende mäkare och värdera sedan ta ett snitt.

• Gilla
matbir och 2 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
Det ska vara verkliga värdet inte taxeringsvärdet.
Det är lös egendom ska värderas som den är. rekommenderar att ta in tre oberoende mäkare och värdera sedan ta ett snitt.
Det förstår jag. Men värdet på Tomt och hus ? Eller enbart hus ?

O Olle117 skrev:
Låter för enkelt. Kommer nog ta in en advokat till detta och kriga lite. Yes det vet dom.
Se till att skaffa en som är bra på fastighets och avtalsrätt.

O Olle117 skrev:
Okej. Men ett tvångutköp som du pratar om, måste ju vara av värdet på stugan ? Utan tomt ? Vilket är under 50000kr då det inte räknas som en egen fastighet.

Har läst om besittningsrätten kan falla bort i vissa fall om fastighetsägaren ska bygga nytt eller bygga om nuvarande hus då det är obeboeligt/dåligt skick.
Om en enskild bostad hyrs ut så är det inte lika hårt besittningsskydd. Men här handlar det om ett tomtarrende.

Ja det är ju enbart byggnadens värde och besittningsrätten det handlar om. Men värdet sätts ju av marknaden.

• Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
O Olle117 skrev:
Det förstår jag. Men värdet på Tomt och hus ? Eller enbart hus ?
Värdet ska enbart vara huset.
Marken äger DU redan så den är ointressant.

D Daniel 109 skrev:
Om en enskild bostad hyrs ut så är det inte lika hårt besittningsskydd. Men här handlar det om ett tomtarrende.

Ja det är ju enbart byggnadens värde och besittningsrätten det handlar om. Men värdet sätts ju av marknaden.

Det finns inget tomtarrende. Jag får inte en krona för att huset står på min gård.

Byggnadens värde är under 50000kr då det inte räknas som en egen fastighet, spelar det då någon roll om den ligger på västkusten eller i Dorotea ? byggnaden är i uselt skick och är liten.

• Haha
Destrier
  • Laddar…
Besittningsrätten är stark i detta fall såvida du inte har utelämnat några detaljer. Den enda utväg som jag kan tänka mig att det kan gå är genom byggnadsnämnden. De har ansvar att kräva åtgärder för underhåll av fastighetsägare. Dvs byggnader får inte stå och falla ihop hur som helst. Men det är en lång process.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Besittningsrätten är stark i detta fall såvida du inte har utelämnat några detaljer. Den enda utväg som jag kan tänka mig att det kan gå är genom byggnadsnämnden. De har ansvar att kräva åtgärder för underhåll av fastighetsägare. Dvs byggnader får inte stå och falla ihop hur som helst. Men det är en lång process.

Okok förstår det. Men hur som helst borde jag kunna ta ut ett arrende ? Och ännu en fråga, skulle jag kunna få bygga ett nytt hus som är enbart mitt på tomten ? Så får väl deras stå där.

• Gilla
Peter_Stockholm
  • Laddar…
  • Gilla
  • Älska
Peter den store och 10 till
  • Laddar…
O Olle117 skrev:
Det finns inget tomtarrende. Jag får inte en krona för att huset står på min gård.

Byggnadens värde är under 50000kr då det inte räknas som en egen fastighet, spelar det då någon roll om den ligger på västkusten eller i Dorotea ? byggnaden är i uselt skick och är liten.
Det är marknadsvärdet vid försäljning. Maknadsvärdet påverkas givetvis av var det ligger samt arrendeavgiftens storlek.
arrendeavgiften är väl 0.- nu om jag förstår allt rätt. Det drar väl upp priset.
Marknadsvärdet har lokala mäklarna hyfsad koll på.

• Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Situationer där arrendator inte har rätt till förlängning.

• jordägarens partner eller barn ska använda arrendestället och det är inte oskäligt mot arrendatorn att arrenderätten upphör

Så står det i domstolarna.

Men problemet är ju att det inte finns något arrende utan det är ju ett simpelt hus med en ägare av tomten. Och huset missköts

• Haha
  • Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
Är det stort mark område eller endast marken ni nyttjat till huset du köpt.

• Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.