112 060 läst ·
185 svar
112k läst
185 svar
Äger tomten vill vräka husägarna
Okej. Men ett tvångutköp som du pratar om, måste ju vara av värdet på stugan ? Utan tomt ? Vilket är under 50000kr då det inte räknas som en egen fastighet.
Har läst om besittningsrätten kan falla bort i vissa fall om fastighetsägaren ska bygga nytt eller bygga om nuvarande hus då det är obeboeligt/dåligt skick.
Har läst om besittningsrätten kan falla bort i vissa fall om fastighetsägaren ska bygga nytt eller bygga om nuvarande hus då det är obeboeligt/dåligt skick.
Ett riktigt dåligt råd.H HSP skrev:Prova att skriva ett brev till de andra byggnadsägarna.
Där du skriver något i stil med att:
Byggnaden ska vara borta från fastigheten xx senast datum xx. annars tillfaller den markägaren xx.
Var inte för snål på tiden fram till datumet det ska vara rimligt.
Nämn ingenting om eventuellttidigare avtal mm.
Du lägger "bevisbördan" på motparterna för stunden iallafall.
Ps. vet de om att du äger marken nu?
Låter för enkelt. Kommer nog ta in en advokat till detta och kriga lite. Yes det vet dom.H HSP skrev:Prova att skriva ett brev till de andra byggnadsägarna.
Där du skriver något i stil med att:
Byggnaden ska vara borta från fastigheten xx senast datum xx. annars tillfaller den markägaren xx.
Var inte för snål på tiden fram till datumet det
ska vara rimligt.
Nämn ingenting om eventuellttidigare avtal mm.
Du lägger "bevisbördan" på motparterna för stunden iallafall
Ps. vet de om att du äger marken nu?
Om en enskild bostad hyrs ut så är det inte lika hårt besittningsskydd. Men här handlar det om ett tomtarrende.O Olle117 skrev:Okej. Men ett tvångutköp som du pratar om, måste ju vara av värdet på stugan ? Utan tomt ? Vilket är under 50000kr då det inte räknas som en egen fastighet.
Ja det är ju enbart byggnadens värde och besittningsrätten det handlar om. Men värdet sätts ju av marknaden.
D Daniel 109 skrev:
Det finns inget tomtarrende. Jag får inte en krona för att huset står på min gård.
Byggnadens värde är under 50000kr då det inte räknas som en egen fastighet, spelar det då någon roll om den ligger på västkusten eller i Dorotea ? byggnaden är i uselt skick och är liten.
Besittningsrätten är stark i detta fall såvida du inte har utelämnat några detaljer. Den enda utväg som jag kan tänka mig att det kan gå är genom byggnadsnämnden. De har ansvar att kräva åtgärder för underhåll av fastighetsägare. Dvs byggnader får inte stå och falla ihop hur som helst. Men det är en lång process.
Silver78 skrev:
Besittningsrätten är stark i detta fall såvida du inte har utelämnat några detaljer. Den enda utväg som jag kan tänka mig att det kan gå är genom byggnadsnämnden. De har ansvar att kräva åtgärder för underhåll av fastighetsägare. Dvs byggnader får inte stå och falla ihop hur som helst. Men det är en lång process.
Okok förstår det. Men hur som helst borde jag kunna ta ut ett arrende ? Och ännu en fråga, skulle jag kunna få bygga ett nytt hus som är enbart mitt på tomten ? Så får väl deras stå där.
Det räknas ändå som en arrendetomt. Det är inte din gård.
Värdet på ett arrendehus är definitivt beroende på läget.
Här har du en enkel stuga på arrendetomt för en bit över en halv miljon. https://www.lansfast.se/hitta/friti...n-7/cmfritidshus50grecf6i65jno0t/?from=Hemnet
Du kan inte göra intrång på tomten om den arrenderas av någon annan. Du tycks inte ha koll på vad du köpt.
Värdet på ett arrendehus är definitivt beroende på läget.
Här har du en enkel stuga på arrendetomt för en bit över en halv miljon. https://www.lansfast.se/hitta/friti...n-7/cmfritidshus50grecf6i65jno0t/?from=Hemnet
Du kan inte göra intrång på tomten om den arrenderas av någon annan. Du tycks inte ha koll på vad du köpt.
Det är marknadsvärdet vid försäljning. Maknadsvärdet påverkas givetvis av var det ligger samt arrendeavgiftens storlek.O Olle117 skrev:
arrendeavgiften är väl 0.- nu om jag förstår allt rätt. Det drar väl upp priset.
Marknadsvärdet har lokala mäklarna hyfsad koll på.
Situationer där arrendator inte har rätt till förlängning.
Så står det i domstolarna.
Men problemet är ju att det inte finns något arrende utan det är ju ett simpelt hus med en ägare av tomten. Och huset missköts
- jordägarens partner eller barn ska använda arrendestället och det är inte oskäligt mot arrendatorn att arrenderätten upphör
Så står det i domstolarna.
Men problemet är ju att det inte finns något arrende utan det är ju ett simpelt hus med en ägare av tomten. Och huset missköts