112 073 läst ·
185 svar
112k läst
185 svar
Äger tomten vill vräka husägarna
... varav endast exemplet samebyar är relevant. De andra två tvisterna handlar icke om sedvanerätt och är inte slitna med stöd i jordabalken. Båtplatsdomen gäller tolkning av servitutsrätt jämlikt fastighetsbildningslagens föregångare. Och med den andra länken hamnar du i ett resonemang om "hävvd" och "vanhävd" i meningen skötsel och vanskötsel.connywesth skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 262 inlägg
O Olle117 skrev:
O Olle117 skrev:
O Olle117 skrev:
Jag vet inte om vi ska kalla arrendeavtalet Lazarus, eller om det är Schrödingers avtal, men TS snack om att det aldrig funnits något arrendeavtal mjukades successivt upp till att det iaf. inte betalades något arrende.O Olle117 skrev:
C
civilingenjören
Medlem
· Sverige
· 678 inlägg
civilingenjören
Medlem
- Sverige
- 678 inlägg
Du verkar behöva råd av en jurist som du kan berätta mer för än du vill berätta i ett nätforum. Det står inte var du finns men i Stockholm finns t.ex. denna. Vill du absolut gå vidare helt utan hjälp så är det antagligen genom att hos rätten söka, att huset för gemensam räkning utbjudes till försäljning å offentlig auktion. (Kan vara en god idé att först erbjuda de andra att köpa deras andelar och meddela att du annars söker offentlig auktion.)O Olle117 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Hej En undran lite utanför TS tråd. Men jag är i lite samma situation fast tvärt om. Jag äger en fastighet med hus tillsammans med två andra. En av oss vill bygga ett eget hus som då kommer att bli hans lös egendom på ofrigrund, vad jag förstår. Jag motsätter mig att någon av de andra bygger ett hus som inte blir gemensam egen dom. Nu kommer hen, som vill bygga ett eget hus framtvinga en försäljning. Så kan det gå.H HSP skrev:Nej man kan inte sälja marken och bo kvar i ett hus.... är huset och tomten samtaxerade då hör de ihop. Då är det en fatighet med byggnad samtaxerad och de kan belånas.
Då kan man inte sälja enbart marken.....
Nu är "huset" i ditt fall lös egendom med flera ägare på din mark.
Då har det funnits ett arendeavtal tidigare?
Hus på ofri grund kan ha besittningsrätt till marken.
Det finns arrendenämnder i sverige som kan avgöra tvister.
Förstår inte riktigt.
Har du har köpt marken som det står en byggnad på, byggnaden är till viss del din och sedan några andra delägares.
Har du köpt marken bakom ryggen på de andra byggnadsägarna?
Detta för att du vill bli av med dem och kunna bygga nytt?
Vill de andra bli av med sin del av byggnaden då är det väl "bara" att köpa ut dem.
Tycker det låter som det kan bli problem.
Tror inte man enbart kan sälja en utarrenderad mark till någon annan som som sedan bara säger att huset ska bort....
Att det inte finns skritligt avtal innebär inte att byggnadsägarna inte har besittnings/nyttjanderätt.
Det är då lika svårt för markägaren som för byggnadsägaren att häva avtalet....
Har det betalats in någon ersättning till tidigare markägare regelbundet då kommer det förmodligen vara positivt för byggnadssägarna.
Ett arrende kan med all säkerhet även vara 0kr/år.
Att du sedan som ny markägare inte slutit ett avtal med byggnadsägarna tror jag är en nackdel för dig.
Lika så så bör du eller den gamla markägaren informerat den övriga byggnadsägarna att det är nytt ägarförhållande för marken....
Ett sätt kanske är att skriva ett avtal som endast gäller viss tid och inte kan förlängs, men det gäller då att delägarna skriver under....
"byggnadsägarna" kan förmodligen även hävda nyttjanderätt till marken som väger desto mer ju längre stugan funnits där....
Tror du bäddar för att kunna få ovänner....
Hur som helst en helt klart intressant fråga.
Medlem
· Stockholm
· 124 inlägg
Jag älskar detta forum MEN denna tråd är ett exempel på när det inte blir så bra,
superrolig men väldigt rörig tråd med mycket inslag av ”snillen spekulerar”. Kan inte TS kontakta en bra jurist, reda ut vad som gäller och sedan skriva ett inlägg så vi går ” i mål”
Tack!
superrolig men väldigt rörig tråd med mycket inslag av ”snillen spekulerar”. Kan inte TS kontakta en bra jurist, reda ut vad som gäller och sedan skriva ett inlägg så vi går ” i mål”
Tack!
https://www.domstol.se/hitta-domstol/hyres--och-arrendenamnder/O Olle117 skrev:Hej! Har en fråga, kommer gå vidare till fastighetsadvokat osv med detta. Tips på duktiga sådan uppskattas.
Jag är ägare av en tomt där ett litet skruttigt hus står på. Huset äger jag tillsammans med några bekanta. Dock har jag köpt tomten och äger den helt ensam.
Min plan är att jag själv ska bygga ett nytt hus och dom får antingen flytta vårat hus eller att jag köper ur dom. Borde vara ganska lätt tycker man? Men vad tror ni? Detta är ett ganska infekterat ämne så kommer inte gå in på detaljer mer än att jag äger tomten till 100% ensam. Och vi är ett flertal ägare på huset som är i uselt skick.
Hur skulle ni gjort ? Kan man kräva att dom ska betala ett högt arrende ? Kräva rivning/flytt av hus osv? Nyfiken för svar
Mvh Olle
Säkrast att kontakta den aktuella myndigheten innan du börjar betala för en jurist.
Dynamit. Spräng skiten när dom inte är där eller anlägg en liten eldsvåda och bränn ner skiten.O Olle117 skrev:Hej! Har en fråga, kommer gå vidare till fastighetsadvokat osv med detta. Tips på duktiga sådan uppskattas.
Jag är ägare av en tomt där ett litet skruttigt hus står på. Huset äger jag tillsammans med några bekanta. Dock har jag köpt tomten och äger den helt ensam.
Min plan är att jag själv ska bygga ett nytt hus och dom får antingen flytta vårat hus eller att jag köper ur dom. Borde vara ganska lätt tycker man? Men vad tror ni? Detta är ett ganska infekterat ämne så kommer inte gå in på detaljer mer än att jag äger tomten till 100% ensam. Och vi är ett flertal ägare på huset som är i uselt skick.
Hur skulle ni gjort ? Kan man kräva att dom ska betala ett högt arrende ? Kräva rivning/flytt av hus osv? Nyfiken för svar
Mvh Olle
Men är du delägare i fastigheten som står på tomten ???
Om så är fallet så vill en sälja så måste fastigheten säljas och dom övriga delägarna har således förköpsrätt ( tror jag ) men i annat fall borde den läggas till försäljning där du som säljare borde kunna lägga bud på din egna fastighet och således köpa ut dom andra delägarna.
men det känns som du måste rådfråga ngn som kan sådana här saker istället för ngra tyckare på ett forum.
Om så är fallet så vill en sälja så måste fastigheten säljas och dom övriga delägarna har således förköpsrätt ( tror jag ) men i annat fall borde den läggas till försäljning där du som säljare borde kunna lägga bud på din egna fastighet och således köpa ut dom andra delägarna.
men det känns som du måste rådfråga ngn som kan sådana här saker istället för ngra tyckare på ett forum.
Det är tomten som är på fastigheten inte tvärtom. Syftar du på byggnaden? Det är inte en fastighet.