Jag planerar att köpa en minigrävare ca 2t för att fixa på tomten inför ett bygge samt gräva ut för platonmatta, flytta stockar, gräva land mm.

Min fråga är finns det ägare bevis, eller hur gör man vi själva köpet? När man köper bil skickar man in papper till trsfikverket. Men hur fungerar det när man köper en entreprenadmaskin?

Det är trots allt runt 100' kr så ganska stora summor för en privatperson. Vad behöver jag göra för att se till att jag verkligen köper av ägaren och inget stöldgods, elller att maskinen är belånad, elller något liknande? Och hur kan jag sen bevisa att det verkligen är min maskin, är det bara själva kvittot där man skriver chassinummer (eller motsvarande för entreprenadmaskiner om det finns)?

Andra tipps att tänka på inför köp uppskattas.

Åsa Lund
Det finns registreringsbevis även för entreprenadmaskiner. Ägaren får sådana av Transportstyrelsen regelbundet. Ska skrivas under på samma sätt som man gör för vanliga bilar

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Det finns registreringsbevis även för entreprenadmaskiner. Ägaren får sådana av Transportstyrelsen regelbundet. Ska skrivas under på samma sätt som man gör för vanliga bilar
Är du säker på detta? Enda jag har kunnat hitta är ett förslag från förra året på ett sånt register och att det då skulle gälla nya entreprenadmaskiner. Men kan inte hitta det registret du hänvisar till?

Nej, motorredskap registreras inte. Registreringen är för övrigt inte ett ägarbevis. Lån kan inte kopplas tillmaskinen på samma sätt som till registrerade fordon. Så du riskerar inte att få med en skuld.

För att kolla om den är stöldanmäld kan man kontakta larmtjänst eller polisen.

Åsa Lund
Registreringsbevis kom upp på tapeten i samband med morbrors bouppteckning i måndags. Det fanns för hans traktorer i alla fall. I övrigt känner jag mig inte sakkunnig

Traktorer och andra fordon som får framföras på väg är registrerade och har en registreringsskylt. Det är dock bara en bråkdel av alla entreprenadmaskiner.

Nej, även motorredskap får köras på väg. Men de får inte användas för transportändamål. Ett motorredskap får enbart transportera utrustning som hör till motorredskapet.

Se till att få ett kvitto, där den på något bra sätt identifieras, serienummer eller liknande.

Då kan du bevisa att du är ägare. Det skyddar dig inte från att bli av med den om den visar sig vara stulen, då får den ursprunglige ägaren tillbaka den, och du kan då kräva pengarna tillbaka av säljaren (good luck...).

Ett problem är att du kan inte lita på att uppgifterna från polisen stämmer. Och även om polisen ger dig fel besked, så är det du som blir av med den ifall de har fel.

wildeside
Det finns inga registreringsbevis på en larvburen grävmaskin. Hjulgrävare kan vara registrerad om den körs på allmän väg men behöver inte vara det om man bara kör på arbetsområden.

Det behöver den inte vara om man kör på väg heller. Det behöver de bara vara om den används som dragfordon.

Oavsett vilket så är det ovanligt att grävmaskiner är registrerade till skillnad från traktorer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.