Hej jag vill byta den gamla element till ny modell men jag vet inte vilken koppling som passar till R15 eller vad man behöver och beställa vilken modell täck for svar
 
  • En gammal radiator med reglerbar termostat och kopplingar, delvis synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörledningar och kopplingar för element, osäker på rätt anslutning för byte till ny modell.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nära bild av rörkopplingar och ventiler för radiatoranslutning, med fokusering på metallrör och beslag på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt element med anslutningar och rör, visar kopplingarnas placering på en beige vägg med matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av rörkoppling och anslutning på ett element, med eventuell färg som flagnat, mot en vägg med golvlist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på två röranslutningar under ett gammalt element. Anslutningarna är av metall, fastsatta vid vita plast- eller metalrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det lär vara följande dimension på röranslutningen: M22x1,5.
Det är standarddimensionen på radiatorkoppl.

Det du måste ta reda på är om det är enrörssystem eller tvårörsystem.
Diagram som visar skillnaden mellan enrörs- och tvårörssystem för radiatoranslutning, med färgkodade rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
jag vill bytt bare en Element den kommer från golvet
 
  • Värmeelement med rör och anslutningar från golvet, del av en renoveringsdiskussion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Demmpa Demmpa skrev:
Det lär vara följande dimension på röranslutningen: M22x1,5.
Det är standarddimensionen på radiatorkoppl.

Det du måste ta reda på är om det är enrörssystem eller tvårörsystem.
[bild]vet inte vilken är bra en rör ssystem eller tvårär ssystem men gammel er en rör ssystem
 
jag vill bare byte till en atörre än som jag har gamla vilken rekommenderar
 
Du vill alltså byta radiatorn+radiatorkopplet+termostaten, alltså allt ovanför muttrarna på rören som kommer upp genom golvet?

För att du ska kunna välja rätt radiatorkoppel så måste du veta om det är enrörssystem eller tvårörsystem.
Bild med diagram som visar skillnaden mellan enrörssystem och tvårörssystem för radiatorkopplingar. En rörledning i vänstra bilden och två i den högra.
Vid enrörssystem så är det bara ett litet delflöde som går genom radiatorn, större delen av flödet går genom bypassen i radiatorkopplet.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Du vill alltså byta radiatorn+radiatorkopplet+termostaten, alltså allt ovanför muttrarna på rören som kommer upp genom golvet?

För att du ska kunna välja rätt radiatorkoppel så måste du veta om det är enrörssystem eller tvårörsystem.
[bild]
Vid enrörssystem så är det bara ett litet delflöde som går genom radiatorn, större delen av flödet går genom bypassen i radiatorkopplet.
det vet inte vilken vi har enrörssystem eller tvårörsystem.
 
  • Värmeelement med röranslutningar, en del av ett värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Element med rör dragna från golvet, osäkerhet om det är ett enrörs- eller tvårörssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Demmpa Demmpa skrev:
Du vill alltså byta radiatorn+radiatorkopplet+termostaten, alltså allt ovanför muttrarna på rören som kommer upp genom golvet?

För att du ska kunna välja rätt radiatorkoppel så måste du veta om det är enrörssystem eller tvårörsystem.
[bild]
Vid enrörssystem så är det bara ett litet delflöde som går genom radiatorn, större delen av flödet går genom bypassen i radiatorkopplet.
ja rören kommer genom golvet
 
Hardi Jabar Hama Ali Hardi Jabar Hama Ali skrev:
vet inte vilken vi har enrörssystem eller tvårörsystem.
Det kan du ta reda på genom ett test.
Stäng termostaten och vänta 30-60 minuter, därefter känner du på rören som kommer upp genom golvet;
- är rören kalla så är det tvårörsystem.
- är rören varma så är det enrörssystem.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det kan du ta reda på genom ett test.
Stäng termostaten och vänta 30-60 minuter, därefter känner du på rören som kommer upp genom golvet;
- är rören kalla så är det tvårörsystem.
- är rören varma så är det enrörssystem.
Okej, tusen. Tack. Snälla, jag är i Norge nu . når jeg reiser hjem. Jeg skal Teste som du sier Tusen tack. jag säga till om det vilken . hjälpa mig att beställa. dellen
 
Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
Det kan du ta reda på genom ett test.
Stäng termostaten och vänta 30-60 minuter, därefter känner du på rören som kommer upp genom golvet;
- är rören kalla så är det tvårörsystem.
- är rören varma så är det enrörssystem.
En fråga, Är det båda måste varmt eller bara en varm och en kall hur det tänker du på?
 
Bägge rören som går genom golvet förblir varma om det är enrörssystem, å bägge rören blir kalla om det är tvårörsystem.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Bägge rören som går genom golvet förblir varma om det är enrörssystem, å bägge rören blir kalla om det är tvårörsystem.
okej ska testa i morgon täck
 
Demmpa Demmpa skrev:
Bägge rören som går genom golvet förblir varma om det är enrörssystem, å bägge rören blir kalla om det är tvårörsystem.
en varm en en kalla men
 
  • Två rör med etiketter för varm och kall vattenledning, markerade med blå text och pilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.