Håller på och renoverar våran hall, på ena väggen ska vi ha en tapet från midbec. De andra väggarna har bredspacklas och ska vara i två färger som finns i tapeten, vit och grön.

Åkte till affären där vi köpt tapeten, och förklarade läget. Först hjälpte en kille mig med en vanlig färgkarta, sen kom en tjej med en färgskanner som hon bara la på tapeten. Sen blandade hon två spannar enligt koderna hon fick fram.

Jag började måla den vita färgen, tyckte det blev väl mörkt, men tänkte inte så mycket på det. Målade ett andra lager. Jämförde sen med tapeten, och det stämmet INTE ALLS.

Kan jag kräva att affären står för ny "rätt" färg, samt även maskeringstejp och roller? Eller är man skyldig att provmåla en bit innan? Det som irriterar mig mest är att jag lagt ner halva påsken på målningen, helt i onödan. Att det blir en viss avikelse kan jag köpa, men här pratar vi vitt vs grått. (Borde förstås själv reagerat, men var helt inne i att allt var rätt, samt att färgen var MYCKET ljusare innan den torkade).

Nu vågar jag inte heller måla den gröna färgen, med risk för att det också är helt fel.

De hade ingen liten friskrivningsklausul, typ "provmåla alltid en liten bit innan du målar hela väggen"?

Du får väl göra med den gröna färgen som du inte gjorde med den vita; provmåla. Då ser du i alla fall om du kan fortsätta med den.

Jag har för mig att tex Jotun´s scannerprogram ger svar till närmsta NCS-kod, vilket kan bli väldigt fel. Fråga om dom inte kan scanna med någon annan maskin som ger rätt färgkod.

Dom kommer garanterat ge dig rätt färg utan problem, roller år ingen förbrukningsvara så den kan du tvätta. Om di frågar får du säkert tejp också. Men man ska alltid! Prova hemma först. Ljus och mycket annat spelar roll. Men jag räknar med att du får färg som passar, allt annat är skandal

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.