Halloj,
Jag har precis upptäckt att vi har en Aermec UL i husets källare med ett fläktvred med 3 lägen. Jag märker att den har varmvatten fram till sig. Men när jag slog på den blåser mest sval luft. Hur får jag den att blpsa varmare luft? Notera att den troligen inte använts på en sisådär 5 år.
Tips?🫣😃.

Jag tror/misstänker att du aldrig kommer att känna att den blåser varm luft, utan det kommer hela tiden kännas svalt om den utblåsande luften, däremot så kommer rumstemperaturen att höjas så småningom.

Vilken storlek är det?

Här är ett produktblad, tyvärr står det inget om lufthastigheten,
http://login.thermia.se/umbraco/downloadFile.asp?dokfilid=327

Börja med att rengöra filtret som sitter under den!

• Gilla
Anders_Tranås
  • Laddar…
N Niklaspe skrev:
Börja med att rengöra filtret som sitter under den!
Absolut! Sagt o gjort och ditmonterat igen!😃👍. Nu står den och går...får se hur om den påverkar temperaturen positivt i källaren, just nu har jag 9,4 grader...så det återstår att se.
😃👍

Demmpa Demmpa skrev:
Jag tror/misstänker att du aldrig kommer att känna att den blåser varm luft, utan det kommer hela tiden kännas svalt om den utblåsande luften, däremot så kommer rumstemperaturen att höjas så småningom.

Vilken storlek är det?

Här är ett produktblad, tyvärr står det inget om lufthastigheten,
[länk]
Den är 120 bred ca och 60 hög. Enda justeringsmöjligheten jag ser är tre läge på en fläkt som sitter under ena lucka., självjusterande ang temp?

Frazzemackan Frazzemackan skrev:
Den är 120 bred ca och 60 hög. Enda justeringsmöjligheten jag ser är tre läge på en fläkt som sitter under ena lucka., självjusterande ang temp?
Manuellt fläktläge! Tre lägen - kör min på läge 1 (till - 5grader) - läge 2 (-5/-12 grader läge 3 (-12 - nedåt)

hur varma är rören som går fram till den? tilloppet bör vara betydligt varmare än returen tillbaka om allt funkar som det ska.

A Anders_Tranås skrev:
hur varma är rören som går fram till den? tilloppet bör vara betydligt varmare än returen tillbaka om allt funkar som det ska.
Till är varmt o bra, retur är svalt.

• Gilla
Anders_Tranås
  • Laddar…
Enligt tidigare pdf,
Tabell över Thermia-värmepumpsprestanda med data för värme, ljud, kyla, vattenflöde och vikt. Max värmeeffekt är 3540 W vid 511 l/h vattenflöde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vid 50⁰ framledningstemperatur så avger den 725W utan fläkt, 2105W steg1, 2905W steg2 & 3540W i steg3.
Vattenflödet måste även räcka till (511 l/h) för att angivna effekter ska kunna uppnås.

Ja, det är bara fläkthastigheten som ändras (som jag uppfattar det).

Demmpa Demmpa skrev:
Enligt tidigare pdf,
[bild]
Vid 50⁰ framledningstemperatur så avger den 725W utan fläkt, 2105W steg1, 2905W steg2 & 3540W i steg3.
Vattenflödet måste även räcka till (511 l/h) för att angivna effekter ska kunna uppnås.

Ja, det är bara fläkthastigheten som ändras (som jag uppfattar det).
Tackar😃
Hmm, trycket ligger på 1,4 bar i pannan vid högsta temperatur på 78 gr som inställningarna är nu. Cirkulationspumpen står i läge III. Behöver jag skicka in mer vatten i systemet tror du? Klurar på varför det sitter en insexnyckel i en koppling ca 2 dm efter cirkulationspumpen🤔🤔..tankar? Förlåt alla knäppa frågor😂😂🙏, så tacksam för all hjälp.

Du kör väll inte ut 78⁰ ute till radiatorerna?

Om cirkulationspumpen räcker eller inte beror bl.a. på hur kraftig den är, hur mycket den ska försörja.

Utan bilder så är det svårt att "veta" vad ventilen med insexnyckeln är till för.

• Gilla
Frazzemackan
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:

Om cirkulationspumpen räcker eller inte beror bl.a. på hur kraftig den är, hur mycket den ska försörja.

Utan bilder så är det svårt att "veta" vad ventilen med insexnyckeln är till för.
Pannans temperatur ligger på 78 grader när den är "på topp" innan den vänder neråt, lägsta tempnivån är ca 60 grader. Exakt hur varmt vattnet är ut till radiatorerna vet jag faktiskt inte. Eldar med pellets i en omgjord ctc 1100 kombipanna som längre har oljedriften kvar, bara elpatron och numer pellets. Vet inte hur jag ser tempen i radiatorerna bäst.🫣🤦

Pannans temperatur ligger på 78 grader när den är "på topp" innan den vänder neråt, lägsta tempnivån är ca 60 grader. Exakt hur varmt vattnet är ut till radiatorerna vet jag faktiskt inte. Eldar med pellets i en omgjord ctc 1100 kombipanna som längre har oljedriften kvar, bara elpatron och numer pellets. Vet inte hur jag ser tempen i radiatorerna bäst.🫣🤦
Demmpa Demmpa skrev:

Bifogar bild ..insexnyckel direkt efter c-pumpen i källaren.

• Insexnyckel monterad på rörledning vid en cirkulationspump i en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack!
Har en annan fråga. (Hoppas du orkar med)
Vi har en villa byggd 1939, 2 plan 116 kvm samt en källare på 40 kvm.
Pannan som står i källaren skall värma alla radiatorer, 2 på entreplan samt 2 på övre plan.
Den skall även värma vattnet som går till värmeslingor i golvet i badrummet på övre våningen.
Nu har vi ju hittat luftkonvektorn också ( ja, jag vet att det låter konstigt med att vi hittat den...lång historia. :-) ).
Jag upplever att om alla termostater (som f.ö funkar, har kollat) står på max så blir det väldigt lite golvvärme i badrummet, (kan ev. vara så att c-pumpen till golvvärmen behövs bytas då jag är osäker på om de verkligen funkar). Min fråga är egentligen. Om jag drar när värmen i något rum så borde väl rimligtvis det varmvattnet så då blir "över" användas till att hålla andra radiatorer eller fläktkonvektorn?
I så fall kan jag ju styra lite var jag vill ha värmen genom att dra ned temporärt i gästrummet till förmån för badrummets golvvärme? Cirkuationspumpen i källaren står i läge 3, min viking Bio går på låg effekt, ha temp som varierar mella ca 60- 78 grader på pannans tempmätare.
Nu när jag har luftkonvektorn igång så upplever jag en liten skillnad på tempen på radiatorerna....inte konstigt tänker jag eftersom den drar ut värmen från varmvattnet.
Har jag rätt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.