Byggahus.se

Är skylten laglig?

33k läst  232 svar

1. M
    Medlem Nivå 16
    Jodå, flera har hävdat att skyltning kräver tillstånd från vägtrafikförordningen. Det är alltså fel.

2. K
    Husägare · Nivå 12
    Ja, för motordrivna fordon, inget annat.

3. M
    Medlem Nivå 16
    Lite motsägelsefullt, va?

4. M
    Medlem Nivå 16
    Går även att sätta bom tvärs över vägen, så hästarna får hoppa...

Inann jag länkade till Trafikverket, så var det ingen som hade angett en sådan kvalificering. Vad bra att det är uppklarat nu, att markägaren får sätta upp en j-a massa olika skyltar utan tillstånd från någon. Och en bom.

Redigerat
    • Laddar…
  5. D
    Medlem Nivå 1
    Det där regleras i komunala ordningsföreskrifter.
    Det finns inget automatiskt hundförbud på badplatser.

I Vänersborg får man ha sin hund med till dom kommunala badplatserna.
    I grannstaden Trollhättan får man det inte.

6. Anna_H
    Husägare · Nivå 18
    Du missar att det inte är någon VÄG. Det är en STRAND. Och den är inte enskild, utan täcks av allemansrätten och sedvanliga strandskyddsregler. Reglerna du citerat gäller Enskild väg!

7. M
    Medlem Nivå 16
    Ingen väg? Då vet du inte vad crossåkare brukar hävda vara väg.

Nog tycker jag det ser ut som en väg det lilla som syns i förgrunden.

Fast mitt påstående gällde generellt om att man inte behöver tillstånd från vägtrafikförordningen för att skylta. Jag har hört de felaktigheterna tidigare.

• Laddar…
  8. B
    Medlem Nivå 1
    Alla 4-hjulingar & Snöskotrar är fordon och hävdar väg....

9. UlrikaSpg
    Medlem Nivå 2

Skylten avser stranden och ingen väg.

• Laddar…
  10. B
    Medlem Nivå 1
    Skylten sitter vid väg till strand

11. Anna_H
    Husägare · Nivå 18
    Nej, det där är inte en VÄG. Det står ju till och med BADPLATS på tilläggsskylten!

12. B
    Medlem Nivå 1
    Ser ut att vara väg till stranden.
    "TILL BADPLATSEN" står det på skylten, betyder då väg till badplatsen

13. K
    Husägare · Nivå 12
    Jag stämmer in i kören och säger att det är ingen väg.
    Det är en stig.

• Laddar…
  14. T
    Medlem · Nivå 11
    Wow, vilken otrolig tur vi i Sverige har att allemansrätten finns! Vill inte ens tänka på hur det skulle vara utan den!
    Blir också lite förundrad över hur vissa resonerar i alla sidospår... Någon föreslår taggtråd på marken som ska hindra hundar att komma fram. I min mening ungefär lika humant och vettigt som att jag skulle limma fast rakblad i sitsen på dina barns gungor. :rolleyes: Och då hatar jag inte ens barn...
    Vissa tycker att man ska kunna stänga ute allmänheten från sjökanten bara genom att anlägga sandstrand och gräsmatta, ja jösses... Eller att man ska kunna stänga ute folk och deras husdjur från skogen bara för att de inte gillar djur... Jo, det skulle bli ett mysigt samhälle med alla följdförbud av det tänkandet... :rofl:
    Sen är det lite skrattretande att antyda att crossåkare skulle ha någon form av tolkningsrätt för vad som är en väg eller inte. Själva tanken med en crosshoj är väl att kunna åka där det INTE är väg!? ;)

Även jag stämmer in i den kör som hävdar att det där på sin höjd är en stig och att skyltarna i realiteten är verkningslösa men kanske kan skrämma bort en och annan som inte vet det.

15. Matzeball
    Husägare Nivå 4
    Ånej, det kan vara problem också om skogsvägen går över blöta/sanka områden. Ibland går det knappt att promenera med stövlar efter att hästar har trampat sönder marken.

• Laddar…