Byggahus.se
B
Ser ut att vara väg till stranden.
"TILL BADPLATSEN" står det på skylten, betyder då väg till badplatsen

• Haha
  • Gilla
Jambalaya och 3 till
  • Laddar…
Jag stämmer in i kören och säger att det är ingen väg.
Det är en stig.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Wow, vilken otrolig tur vi i Sverige har att allemansrätten finns! Vill inte ens tänka på hur det skulle vara utan den!
Blir också lite förundrad över hur vissa resonerar i alla sidospår... Någon föreslår taggtråd på marken som ska hindra hundar att komma fram. I min mening ungefär lika humant och vettigt som att jag skulle limma fast rakblad i sitsen på dina barns gungor. :rolleyes: Och då hatar jag inte ens barn...
Vissa tycker att man ska kunna stänga ute allmänheten från sjökanten bara genom att anlägga sandstrand och gräsmatta, ja jösses... Eller att man ska kunna stänga ute folk och deras husdjur från skogen bara för att de inte gillar djur... Jo, det skulle bli ett mysigt samhälle med alla följdförbud av det tänkandet... :rofl:
Sen är det lite skrattretande att antyda att crossåkare skulle ha någon form av tolkningsrätt för vad som är en väg eller inte. Själva tanken med en crosshoj är väl att kunna åka där det INTE är väg!? ;)

Även jag stämmer in i den kör som hävdar att det där på sin höjd är en stig och att skyltarna i realiteten är verkningslösa men kanske kan skrämma bort en och annan som inte vet det.

• Gilla
splinter och 5 till
  • Laddar…
Matzeball
D Daniel 109 skrev:
Ja, allt nyttjande av allemansrätten förutsätter att man inte orsakar skada. En häst kan trampa sönder rejält. Men det brukar bara vara ett problem vid tjällossningen.
Ånej, det kan vara problem också om skogsvägen går över blöta/sanka områden. Ibland går det knappt att promenera med stövlar efter att hästar har trampat sönder marken.

• Gilla
Båtenisjön
  • Laddar…
B
Terrängkörning med crossmotorcykel i skog & mark är olagligt. Ingår ej i allemansrätt

• Gilla
UlrikaSpg och 1 till
  • Laddar…
B Båtenisjön skrev:
Skylten sitter vid väg till strand
Nej.
Det är ingen väg. Det är en stig, typ.

Du får inte sätta upp de vägmärkena ändå

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vid enskild väg utanför tätbebyggt område där inte kommunen är väghållare beslutar Länsstyrelsen om uppförande av C14 skylt (Förbud mot ridning).
Så det är bara att ringa och fråga.
Med största sannolikhet har de inte fattat ett sådant beslut här. Det är i vilket fall Inte förbjudet att leda häst förbi skylten. Och tillägstavlan om hund har inget där att göra.

• Gilla
Jambalaya och 2 till
  • Laddar…
Det ÄR ingen väg ner till stranden. Avståndet från skylten till vattnet är ca 20 meter.
Jag tror vi alla nu kan enas om att skyltarna saknar rättsverkan men att de kan avhålla vissa från att rida ner där med hästar eller låta sina hundar bada där.

Jag har ännu inte fått tag på någon på kommunen som kan svara på om skyltarna är olagliga eller inte men eftersom de står på privat mark antar jag att det inte strider mot någon lag att sätta upp dem...

• Gilla
Gosta Jeep och 1 till
  • Laddar…
Om det inte finns ett tillstånd för skylten så är det kommunen eller Länsstyrelsen som skall be markägaren att ta bort skylten. Det kan även bli aktuellt med vite om skylten inte tas bort. Så ligg du på så kanske skylten snart försvinner.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Mata inte trollen, för då kommer de med både häst och hund och badar i tråden.

M multix skrev:
Mata inte trollen, för då kommer de med både häst och hund och badar i tråden.
:crysmile::crysmile:

• Gilla
lat
  • Laddar…
J
K knipo skrev:
Jag skulle inte ställt mig o fiskat vid en brygga som är nära ett hus, även om det är ”lagligt”. Jag skulle känna att jag tränger mig på, o det vill jag inte.
(Det är väl iofs lite därför strandskyddet finns, väl?)
MÖJLIGEN skulle jag knacka på o fråga om det är ok att stå där och fiska, och då acceptera ett nej eller ”helst inte”.

MEN!
Lika försiktig som jag är där bryggan ligger nära huset, lika irriterad blir jag när boende kommer ned o kör bort mig från ett ställe när jag inte ens ser huset eller det uppenbart inte är intrång. Då kan jag bli motvalls, sura till o stanna kvar o fiska ”bara för att”. Ta en diskussion är, tyvärr, ofta meningslöst med de personerna. Inte sällan översittartyper som tror att de kan göra som de vill.
Sist det hände stod jag på en sten utmed vattnet i havet. Stugan låg uppskattningsvis 150-200 meter upp, bakom en bod och en träddunge. Jag syntes alltså inte ens. Gräs hela vägen ned till en egenhändigt byggd liten ”hamn” som var gjord av stenar o betong. Ett litet fint trädgårdsmöblemang intill vattnet vid ”hamnen” Plats för typ två ekor.
Jag stod på en sten precis intill ”kajen” eller vad man skall kalla det.
Plötsligt kommer det ned en man och en kvinna som lite bryskt o syrligt säger att det inte är ok att fiska där jag står. Jag undrar givetvis varför det inte är ok. De säger att det är deras mark och att jag stör dem. För att göra en redan för lång historia lite kortare så blev det en något irriterad o bitvis hätsk diskussion som innefattade allemansrätten, strandskydd, moral o etik, polis mm.
När de till slut sade att de skulle ringa polisen för att jag begått hemfridsbrott så sade jag att de får de väldigt gärna göra. ”Jag har hela dagen på mig o tar gärna diskussionen med er och polisen tillsammans så får vi se vad vi kommer fram till. Men eftersom det knappast är polisens bord med strandskydd så tänker jag ringa kommunen och länsstyrelsen för att höra vad de anser om att jag står o fiskar intill er hemmabyggda hamn vid sidan om er jättefina gräsmatta med trädgårdsmöblemang som sträcker sig hela vägen ned till vattnet.”

När jag sade det sista blev mannen tokröd i ansiktet, tystnade o nästan stampade sig iväg upp till huset. Kvinnan stannade kvar en liten stund till o grälade o tyckte att jag betett mig illa genom att ens tro att jag kan inkräkta på det sättet.
Då sade jag till henne att:
”Om ni hade varit lite smidigare o trevligare o sagt att ni skall fika nu, så hade jag lämnat o gått vidare. Istället valde ni att försöka köra iväg mig på ett otrevligt sätt där ni inte har rätt att köra iväg någon.”
Eftersom jag var ganska irriterad så avslutade jag med att, kanske lite onödigt, säga att jag tänker gå hit o fiska varenda dag om jag känner för det. O jag skall skriva på alla fiskeforum hur bra fisket är här.:crysmile:

Då snäste hon o gick iväg hon med.
Jag fick ingen fisk.:p

Det är tråkigt när sådant inträffar tycker jag.
Personligen bryr jag mig inte om de bryter mot strandskyddet genom att fixa iordning nere vid vattnet. Tvärtom. Det såg jättefint ut. Jag hade kanske gjort detsamma.
Men att bete sig illa och tro att man kan göra som man vill o känner för, när man själv har gjort fel, då är man snett på det o skall få veta det med.
Allemansrätten gäller som sagt om man inte stör och man får tillfälligt använda bryggor som är utom synhåll från huset (bada, fiska (med kort), lägga båt mm). Ägaren har dock rätt att använda sin tomt, oavsett om det är utom synhåll, utan att bli störd. Dvs kommer ägaren får man vackert avlägsna sig om den vill det.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu ingår ju förvisso inte fiske (eller jakt) i allemansrätten.
Men det kan ju också vara att personerna redan har rätt till fiske i sjön, genom fiskekort, vara delaktiga i allmänningen eller på något annat vis, och då blir det ju som du skriver. Deras "intrång" till bryggan är endast en allemansrättslig fråga.

Dock är det också så att är det bara 10-15 meter till bostadshuset så kan det mycket väl anses höra till hemfridszonen, man får nog säga att inom sådana avstånd så beror hemfridszon på hur det ser ut på platsen ifråga.
Absolut. Bryggan måste vara utom synhåll från hus för att den tillfälligt ska få användas enligt allemansrätten. Dock är stugan tom 95% av året och jag kan personligen inte bry mig mindre om de fiskar där, trots att det är 15m från stugan, när jag uppenbarligen inte varit där på ett par veckor :D

Fiskekort är som du skriver i ett annat inlägg en annan fråga (y)

J
T twoody skrev:
Men säg att du får ett väldigt stort slitage på din brygga, är det då fortfarande självklart att alla ska få fiska från din brygga bara för att du inte är på den.
Sen får du inte göra det du skriver var du vill.
Ja, det är det. Som sagt värderar jag allemansrätten högre än slitage på min egendom som ingår där. Som ägare till en fastighet ingår ju flera avsteg från total bestämmanderätt (ex skogsvård, skottning etc), men det är en annan fråga

Sedan ingår ju inte min specifika brygga i allemansrätten pga närhet till huset, men kan inte bry mig mindre eftersom jag sällan är där.

• Gilla
Jambalaya och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.