Totalrenoverar ett egna hem-hus i Stockholm. Det är 73 kvm som vi ska bygga ut till 100, plus 73 kvm källare.

Enligt besiktningsmannen såg elen bra ut, vi hade inte räknat med att behöva dra om allt. Det tycker dock Bravida, som menar att det är blandat jordat och ojordat. Är väl väntat iof på ett gammalt hus tänker jag.

Deras offert för att dra om all el är 187 500 kronor. Är det rimligt?

Jag frågar inte för att jag betvivlar det, utan för att jag inte har någon kunskap om detta.

Om någon har en bra elinstallatör som inte tar överpriser, så rekommendera gärna! Tack på förhand!

Ta in fler offerter, omöjligt att säga utan att ha sett huset på plats.

• Gilla
thom1983
  • Laddar…
Du kan ju enkelt själv se i vilken omfattning det är blandat ojordat och jordat. Dessa regler gäller per rum. I stora rum bör det vara minst 2.5 meter mellan ett jordat och ojordat uttag. Och inga ojordade uttag på olämpliga platser som t.ex inbjuder till att dra en skarvsladd ut i trädgården. Om inte de gamla ojordade uttagen är slitna så finns ingen anledning att byta, om ni har småbarn och behöver petskyddade uttag. Priser låter spontant högt. Men det är många okända faktorer här. Totalrenovering säger ni, vad omfattar den egentligen? Kommer de gamla rummen att fortsatt vara isolerade så att de ojordade uttagen kan sättas tillbaka?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du kan ju enkelt själv se i vilken omfattning det är blandat ojordat och jordat. Dessa regler gäller per rum. I stora rum bör det vara minst 2.5 meter mellan ett jordat och ojordat uttag. Och inga ojordade uttag på olämpliga platser som t.ex inbjuder till att dra en skarvsladd ut i trädgården. Om inte de gamla ojordade uttagen är slitna så finns ingen anledning att byta, om ni har småbarn och behöver petskyddade uttag. Priser låter spontant högt. Men det är många okända faktorer här. Totalrenovering säger ni, vad omfattar den egentligen? Kommer de gamla rummen att fortsatt vara isolerade så att de ojordade uttagen kan sättas tillbaka?
Tack! Bravida säger att de inte kan ta ansvar för att behålla en lösning med jordat/ojordat. Får undersöka vad som är vad. Helrenovering omfattar bland annat ny planlösning, många nya innerväggar osv.

thom1983 thom1983 skrev:
Tack! Bravida säger att de inte kan ta ansvar för att behålla en lösning med jordat/ojordat. Får undersöka vad som är vad. Helrenovering omfattar bland annat ny planlösning, många nya innerväggar osv.
Det låter som en renovering som påverkar elsystemet rätt ordentligt. Jag kan förstå Bravida om det är en blandad installation från olika årgångar, säkert med varierat utförande. Låter rörigt att sy ihop det hela och stå för garantin.

Även om jag också tycker priset låter lite högt utan att jag vet vad som ingår. Finns gott om utrustning som kan dra upp priset påtagligt. Det kan ju lika gärna vara billigt!

Är det en byggbesiktningsman eller elbesiktningsman som sagt att elen ser ok ut?

E
Utan att ens ha sett huset så kan jag med all säkerhet säga att priset du fått av Bravida är det dubbla mot vad det skulle kosta att dra om ALL el i precis hela huset, inklusive ny central.

• Gilla
Fred vom Jupiter och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
thom1983 thom1983 skrev:
Deras offert för att dra om all el är 187 500 kronor. Är det rimligt?
Nej! långt ifrån.

• Gilla
TechChad och 4 till
  • Laddar…
Som sagt, på tok för dyrt. OCH det är inte omdragning så att du får jordade uttag i hela huset som drar iväg kostnadsmässigt. Ta in flera priser.

• Gilla
Järre och 3 till
  • Laddar…
E
Varning för killgissningar i denna tråden. Eftersom inga förutsättningar mer än storleken på huset finns så är det helt omöjligt att svara på frågan. Däremot kommer du få en massa gissningar av proffs som hade gjort det för halva priset själv oavsett vad det kostar.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det låter som ett typexempel på en offert över ett arbete man egentligen inte vill ha.. (av någon anledning, kan vara att man redan har mer än fullbelagt, eller något annat).

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
E
Som jag uppfattar saken är det om dragning och byte av hel på dessa 73+73 kvadratmeter samt nyinstallation på utbyggnaden 27 kvadratmeter.

Har man projektera in solceller eller elbilsladdare. Det borde ju beställaren känna till i så fall.
Vad går jobbet på efter ROT?

• Gilla
thom1983
  • Laddar…
E epw skrev:
Varning för killgissningar i denna tråden. Eftersom inga förutsättningar mer än storleken på huset finns så är det helt omöjligt att svara på frågan. Däremot kommer du få en massa gissningar av proffs som hade gjort det för halva priset själv oavsett vad det kostar.
Det är som jag ser det en obefogad varning. Med tanke på förmågan hos de tre som ligger bakom svaren i #6, 7, 8 att bedöma detta och att de har erfarenhet av jobben och intresse att svara enträget och vettigt kompetent i forumet talar mot.

Första ansatsen med en start likt TS kanske kan vara att det oftast inte innebär en installation så långt från medel/standard så att spetsfundigheter kring att inga förutsättningar ges kommer inverka i så stor grad. TS får återkomma med de detaljer som krävs i så fall annars är det nog helt klart i överkant prismässigt.

• Gilla
Järre och 3 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Som jag uppfattar saken är det om dragning och byte av hel på dessa 73+73 kvadratmeter samt nyinstallation på utbyggnaden 27 kvadratmeter.

Har man projektera in solceller eller elbilsladdare. Det borde ju beställaren känna till i så fall.
Vad går jobbet på efter ROT?
Korrekt uppfattat. Ingår ej solceller eller elbilsladdare. 187 500 är före rot.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
E
GK100 GK100 skrev:
Det är som jag ser det en obefogad varning. Med tanke på förmågan hos de tre som ligger bakom svaren i #6, 7, 8 att bedöma detta och att de har erfarenhet av jobben och intresse att svara enträget och vettigt kompetent i forumet talar mot.

Första ansatsen med en start likt TS kanske kan vara att det oftast inte innebär en installation så långt från medel/standard så att spetsfundigheter kring att inga förutsättningar ges kommer inverka i så stor grad. TS får återkomma med de detaljer som krävs i så fall annars är det nog helt klart i överkant prismässigt.
Jag tvivlar inte på att det finns kompetens på forumet. Men det måste finnas underlag att räkna på.

• Gilla
Ntek och 1 till
  • Laddar…
E epw skrev:
Jag tvivlar inte på att det finns kompetens på forumet. Men det måste finnas underlag att räkna på.
Det finns ju underlag. 73 m2 med källare. Egnahem. Tillbyggnad 27 m2. Ta worst case scenario. Blir det 187 kkr?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.