Byggahus.se
Hej gott folk,

Har nyligen köpt hus och väntar på tillträde - under tiden har ägaren skickat en lista med saker han vill sälja och det har blivit ett par frågetecken där. Han har tagit med på listan vissa saker såsom växthus vilket är ett klart fastighetstillbehör men också ett par punkter vart jag är osäker om det ska ingå eller inte

Han vill att jag betalar en extra 1000kr for elektriska slangvindan bredvid vattenutkastet utomhus vilket jag inte var intresserad av och nu skriver han att den kommer lämna hål och märken i bruket på fasaden när han tar bort den - detta låter ju inte så kul så undrar vad som är rätt lösning har. Den sitter ju fast på byggnaden och är för stadigvarandebruk

Saker som robotgräsklippare kommer jag betala honom för, men känns surt att betala extra för saker man inte vill ha bara för att slippa hål

Tack!

• Gilla
  • Älska
G.. och 4 till
  • Laddar…
R
N Nyatag skrev:
Hej gott folk,

Har nyligen köpt hus och väntar på tillträde - under tiden har ägaren skickat en lista med saker han vill sälja och det har blivit ett par frågetecken där. Han har tagit med på listan vissa saker såsom växthus vilket är ett klart fastighetstillbehör men också ett par punkter vart jag är osäker om det ska ingå eller inte

Han vill att jag betalar en extra 1000kr for elektriska slangvindan bredvid vattenutkastet utomhus vilket jag inte var intresserad av och nu skriver han att den kommer lämna hål och märken i bruket på fasaden när han tar bort den - detta låter ju inte så kul så undrar vad som är rätt lösning har. Den sitter ju fast på byggnaden och är för stadigvarandebruk

Saker som robotgräsklippare kommer jag betala honom för, men känns surt att betala extra för saker man inte vill ha bara för att slippa hål

Tack!
Är det bara den saken så är det väl inte mycket och bråka om, jag lämnade ingen slang eller slangvinda när jag sålde huset.
Däremot en stege som funkar o ta sig till taket var standard sa mäklaren!

• Gilla
PellePeps och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag vet inte hur slangvindan kategoriseras men hål och märken i bruket är nog att jämställa med att det kommer att vara hål och märken på väggarna inne efter att tavlor och dess krokar har tagits bort.

Mäklaren bör kunna svara på frågor om vad som är fastighets- och byggnadstillbehör.
https://fmf.se/fast-och-los-egendom/

• Gilla
Utter6300 och 5 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Är det bara den saken så är det väl inte mycket och bråka om, jag lämnade ingen slang eller slangvinda när jag sålde huset.
Däremot en stege som funkar o ta sig till taket var standard sa mäklaren!
Ville undvika att bråka alls haha, blev mest lite paff av att det skulle uppstå hål

• Gilla
Krolliljan
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag vet inte hur slangvindan kategoriseras men hål och märken i bruket är nog att jämställa med att det kommer att vara hål och märken på väggarna inne efter att tavlor och dess krokar har tagits bort.

Mäklaren bör kunna svara på frågor om vad som är fastighets- och byggnadstillbehör.
https://fmf.se/fast-och-los-egendom/
Tack! Första huset och blivit lite nojig kring fukt så blev nog mest oh gosh inte håll i sockeln! Märken från tavlor och möbler och sånt hade jag aldrig reagerat på :)

• Wow
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
R
N Nyatag skrev:
Ville undvika att bråka alls haha, blev mest lite paff av att det skulle uppstå hål
Glöm inte stegen🤣

• Gilla
  • Haha
duetten och 4 till
  • Laddar…
B
Den borde ju vara fast monterad, både elektriskt och mekaniskt. Det känns som det borde vara ett tillbehör som tillhör fastigheten och borde ingå, om inget annat avtalats. Vad säger mäklaren?

• Gilla
LURIGLANA och 27 till
  • Laddar…
Bjud 500 för slangvindan och om han inte accepterar och tar bort den så får han säkerställa att hålen är fogade på fackmannamässigt sätt (mjukfog). Ni är båda två tjockskallar om ni inte kan enas om det.......:)

Slangvindan är förövrigt väldigt bra att ha, även om jag håller med om att priset var högt.

• Gilla
  • Haha
Anna_H och 13 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Bjud 500 för slangvindan och om han inte accepterar och tar bort den så får han säkerställa att hålen är fogade på fackmannamässigt sätt (mjukfog). Ni är båda två tjockskallar om ni inte kan enas om det.......:)

Slangvindan är förövrigt väldigt bra att ha, även om jag håller med om att priset var högt.
Haha blev mest paff av att få 4 utskrivna sidor med saker och ville inte svara på något dumt sätt (köpt och sålt lägenheter tidigare och där är det ju lite lättare)

Vad tycker du om att betala 6500 för två robottgräsklippare som är 2 år gamla (McCulloch 600 och 1000)?

• Gilla
ArbogaHenrik och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
Den där listan med saker som säljaren vill ta med, kom hen med den efter kontraktsskrivning?

När vi sålde vårt förra hus så var vi tydliga på visning etc vad vi skulle ta med gällande saker som det kunde vara tveksamhet kring (exempelvis en tvättmaskin av två). En fast ansluten slangvinda borde vara fastighetstillbehör, medan en lös uppenbart inte är det.

• Gilla
  • Älska
filiokus och 11 till
  • Laddar…
Jag skulle kolla upp vad allt brukar kosta på blocket och fundera vilka av dessa saker jag själv tycker att jag behöver. Sedan är det bara att lägga ett bud.
Du kommer nog att få känna på dig om säljaren försöker mjölka er på pengar eller om det är rimligt och fördelaktigt för er båda.
Håller med om att det känns lite märkligt, men det behöver inte betyda att det är dåligt. Kanske det är fördelaktigt för er att inte behöva lägga än mer pengar på en massa nya prylar.

• Gilla
Maden och 1 till
  • Laddar…
Hade också förväntat mig att en slangvinda som är monterad vid utkastaren på fasaden skulle ingå.Det skulle jag också skulle ha framfört i en diskussion till säljaren samtidigt som jag nämner det samma om växthuset.

Sedan får du ta det därifrån och känna om det är värt besväret. Kanske göra någon deal med att han lämnar lite och du köper något han gärna vill bli av med som gräsklipparna.

Funkar det och är lämpliga för ändamålet så verkar 6500kr hyfsat. Nypris ser ut att ha legat uppemot 20000kr för dem.

Kanske dyker upp något senare kring huset där du vill att de ska vara behjälpliga med information eller dylikt så kan ju även vara värt något att ni är på god fot när allt är klart.

• Gilla
Du och 19till och 7 till
  • Laddar…
Jag som köpare tog ett varv runt huset med säljare och mäklare.
Säljaren frågade då om han fick ta med den ganska nyinköpta dyra slangvindan.
(Lös slang på slanghållare fanns oxå)
Nej sa mäklaren, den tillhör huset, och fick sitta kvar.

• Gilla
LURIGLANA och 17 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Den där listan med saker som säljaren vill ta med, kom hen med den efter kontraktsskrivning?

När vi sålde vårt förra hus så var vi tydliga på visning etc vad vi skulle ta med gällande saker som det kunde vara tveksamhet kring (exempelvis en tvättmaskin av två). En fast ansluten slangvinda borde vara fastighetstillbehör, medan en lös uppenbart inte är det.
Nope, allt detta kom efter kontraktet var påskrivet.

Känner mig lite som han försöker få ut mer pengar då det redan varit ett par saker jag skulle tycka står på honom men som jag inte orkat bråka om. Tex kom det fram att han glömt / dolt en vattenläcka som först uppdagades när jag betalat extra för fuktmätning och det fortfarande var fukt kvar trots att enligt ägaren läckan var fixad. Enda jag ville var att han skulle ta bord det fuktiga väggbeklädnaden så betongen kunde börja torka men nix

• Wow
  • Gilla
TickyNucker och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.