Byggahus.se

Är detta en hög fuktighet i vår krypgrund ?

1. K
    Medlem · Uppsala · 9 inlägg

Knivsta

Medlem
    Hej alla !
    Detta är mitt första inlägg i detta forum.

Vi har nyligen köpt ett Myresjöhus byggt 1990 som är en enplansvilla på 170 m2
    med krypgrund. Innan vi köpte huset hade vi en oberoende besiktningsfirma som kollade huset och krypgrunden där han gjorde en mindre anmärkning att man kunde lägga på lite mer plast på en mindre yta, typ 2 kvadratmeter.

Jag fick även ett tips av en arbetskollega att inhandla en trådlös fuktighetsmätare (hygrometer) hos Kjell o company för att hålla koll på krypgrunden. Sagt och gjort köpte jag denna mätare och hängde upp sändarenheten i krypgrunden så den hängde mellan "taket" och marken i krypgrunden.
    Nu har den hängt där några timmar och jag har följt värdena som just nu visar 12,9 grader och 78% luftfuktighet. Samtidigt inne i huset visar mätinstumentet 25,4 grader och 45% luftfuktighet.

Jag har en känsla av att det är en hög fuktighet i krypgrunden men vill ha era åsikter om detta ni som vet hur det ska vara.

Ventilatorerna i balkarna som bär upp huset är tveksamt öppnade men har en tanke att täppa för dem på enklaste sätt genom att spruta tätskum i hålen. Med detta borde ju dom bli helt täta.

Redigerat 29 jun 2009 23:03
    • Laddar…
  2. R
    Medlem · 273 inlägg

rollo

Medlem
    Hur mycket fukt som luften kan hålla bestäms av temperaturen - varm luft kan hålla mer fukt, kall luft mindre. Hygrometern mäter hur mättad luften är på fukt. man kan istället räkna ut den absoluta fuktigheten som visar hur många gram H2O som luften innehåller. 78% vid 12.9 grader motsvarar 7.32 g H2O/kg luft och 45% vid 25.4 motsvarar 9.21 g H2O per kg luft. Dvs luften i huset innehåller mer fukt men pga att den är varmare är den relativa fuktigheten lägre. Fuktigheten i krypgrunden bestäms av fukten i uteluften och ev fukttillskott från marken. Dina siffror talar inte för något större fukttillskott från marken.
    Det anses att mikrobiell tillväxt ökar vid RF>70%, dvs i princip ligger din RF över denna nivå. Nu är det så att sannolikt upp emot 100% av sveriges krypgrunder ligger >70% RF på sommaren. Om du frågar Anticimex kommer de att råda dig att köpa deras avfuktare för 30.000 kr. men du kan kolla runt lite på diskussionerna som vi haft om detta, och min övertygelse är att de flesta kan klara sitt avfuktningsbehov med en enkel kompressoravfuktare som man kan köpa för ca 2000 kr. Om man kör med aktiv avfuktning är det en fördel att minska ventilationen av krypgrunden, dvs täta alla ventiler.
    Hoppas detta ger lite information. Bifogar ett diagram som visar risken för mögeltillväxt i relation till RF o temperatur

3. B
    Medlem · 917 inlägg

Bigfoot

Medlem
    Om det inte är några synliga problem med påväxt så skulle jag låta det vara som det är och nöja mig med att inspektera ett par gånger om året. Gå inte på nyset från dom som säljer avfuktare att det är fara å färde så fort du kommer över 70%

Men börja absolut inte laborera med ventilerna!

• Laddar…
  4. K

Knivsta

Medlem
    Tackar för svaret och diagrammet!
    Just Anticimex har vi haft här och som brukligt är rekommenderar dom deras avfuktare som kostar skjortan. Jag har läst ganska mycket om krypgrund och olika sätt att kurera hög fuktighet. En tanke som slog mig nu är att täta ventilerna med tätskum för att få det "bustätt". Vad tror du om detta ?
    Samtidigt vet jag en mindre yta på krypgrunden, runt 2 kvadrat som har en massa grus/jord ovanpå plasten som jag blev rekommenderad att täcka över med plast. Just nu kan jag känna en viss fuktighet i detta men ska täcka över detta snarast.

• Laddar…
  5. F
    Medlem · Västerbotten · 112 inlägg

Fritidsbyggaren

Medlem
    Jag har faktiskt tittat en del på www.trygghetsvakten.se som verkar intressant och dessutom har en betydligt billigare driftskostnad än Anticimex avfuktare samt inte ger ifrån sig något ljud.

6. R
    Medlem · 273 inlägg

rollo

Medlem
    Jag håller med Bigfoot att man mycket väl kan avvakta med åtgärder. Ta en säsong och kolla fuktighetsnivåerna. Särskilt om det inte finns någon påväxt. Din RF är inte särskilt hög med tanke på den låga temperaturen i grunden.

Att enbart täta ventilerna är ingen bra ide. I så fall måste man även ha aktiv avfuktning. men som sagt, om du skall avfukta räcker en enkel kompressoravfuktare för dig.

Trygghetsvakten kan kanske vara ett alternativ. Jag tror den fungerar om man inte har fukttillskott från marken.

7. K
    Medlem · örebro · 63 inlägg

kjell a

Medlem
    rollo, tack för det utmärkta diagrammet!

8. K
    Medlem · Östergötland · 16 inlägg

khane

Medlem
    Hur går det med RH-värdena Knivsta?

Som du säkert läst i andra trådar i detta eminenta forum, vilket jag förövrigt nu skriver min första text i, kan det skilja mycket i värden mellan olika hygrometrar. Dvs, din hygrometer kanske visar +-15% fel jämfört med ett annat märke eller också visar den kanske "bara" +-3%. Det är svårt att spekulera i. De hygrometrar jag använder hemma, 8 sensorer av tre olika märken, visar väldigt olika. Det diffar faktiskt 14% (vid ~70% RH) mellan dem som visar mest och den som visar minst. Jag ju medveten om detta och använder vissa av dem endast för "trender". Även inom samma märke och modell(!) diffar dessa 3-4% vilket gör det hela ganska knepigt.
    Därför är det, enligt mig, inte fel att ha fler än en hygrometer att jämföra med för att få ett bättre referensvärde.

Förövrigt har även jag haft Anticimex på besök och helt chockerande blev jag starkt rekommenderad att köpa deras avfuktare. Jag avböjde dock vänligen men bestämt.

9. K

Knivsta

Medlem
    Jo RH värdena verkar vara i stigande :)

Jag har sett värden på runt 88-89 procent när temperaturen ligger på 13 grader och 12,8 som lägst när det nu ligger på 20 grader utomhus.

Ang. hygrometern tolerans är jag osäker då detta är den enda jag har. Köpte den hos Kjell o Co som sagt. 48600 är artikelnummret. Manualen säger att toleransen ska vara runt 2-3 % men detta kan man ju inte verifiera. Kanske ska inhandla nån annan från nåt annat ställe för jämförelse. Men vilka sensorer har du ?

Sen Anticimex, glöm dom, dom är inte ens seriösa. Rena dammsugarnasarna som alltid vill sälja deras avfuktare oavsett om det är kruttorrt eller inte i grunden. Släpp inte ens in dom genom dörren !

10. F
    Medlem · Västerbotten · 696 inlägg

frhe

Medlem
    Ligger runt 95-99% med 12 grader nu och så har det varit på somrarna sista 10 åren. Ingen påväxt ännu.

11. svartöra
    Medlem · Västra Götalands län · 1 798 inlägg

svartöra

Medlem
    Vill man testa eller kalibrera sin fuktmätare så finns det en beskrivning på hur man kan göra med diverse olika saltlösningar på samma ställe som det ovanstående diagrammet är hämtat från,dvs frittliv.autonomtech.se. Att skaffa och testa alla salterna som beskrivs där är väl överkurs, men nöjer man sig med koksaltlösningen så får man i alla fall ett rimlighetstest.

12. K
    Medlem · Stockholm · 11 inlägg

kurema

Medlem
    Det kanske kan vara bra att titta lite på utsidan.
    Rinner det ut regnvatten från taket direkt vid grunden någonstans?
    Hur är markförhållandena? Ligger huset i en slänt med regnvatten rinnande mot huset?
    Om det är fuktigt på utsidan kanske det kommer in.
    Gräv lite på sämsta stället och se hur det ser ut.

13. K

Knivsta

Medlem
    Jag har kollat utsidan och det ser helt ok ut. Alla sidorna från huset lutar från huset och neråt då kåken står högt på en höjd. Däremot funderar jag på att lägga ut typ 4-5 "torrbollar", sådana man brukar lägga i båtarna under vinterförvaringen för att hålla torrt och kolla om fukthalten sjunker något. Kan det vara en lösning ?

• Laddar…
  14. R
    Medlem · 273 inlägg

rollo

Medlem
    Torrbollar räcker inte. Min kondensavfuktare producerar kanske 2 liter per dag under sommar/höst för att hålla RF<70%.

15. K

Knivsta

Medlem
    Ok, jag har inte hunnit prova några torrbollar än men tack ändå för infon!

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.