10 626 läst ·
4 svar
11k läst
4 svar
Är det här fuktfläckar eller mögel?
Jag och hustrun är intresserade av ett kedjehus i Falun som vi funderar på att lägga ett bud på. Huset är byggt -57 och taket på både huset och garagedelen består av eternit. Vinden på huset är inte besiktningsbar och enligt grannarna dåligt isolerat, och enligt en byggfirma som byggt om flera tak på gatan så har det inte varit problem med taken. Det här huset är dock det enda huset som inte bytt tak, så det blir att göra det inom några år om vi köper huset, beroende på vad besiktningsmannen säger.

I garagedelen är vinden besiktningsbar. Vinden är en kallvind och taket verkar bestå av masonitskivor med eternit ovanpå. Oklart om det finns någon takpapp men jag såg ingen. På masoniten finns det några rejält fula, mörka fläckar men jag kan inte avgöra om det är torkade fuktfläckar eller mögel.
Länk till alla bilder på vinden i högupplöst format.

Vad säger forumets experter på allt mikrobiellt? Är det fukt eller mögel? Och spelar det någon roll eftersom vi ändå kommer att behöva göra om taket inom några år.

I garagedelen är vinden besiktningsbar. Vinden är en kallvind och taket verkar bestå av masonitskivor med eternit ovanpå. Oklart om det finns någon takpapp men jag såg ingen. På masoniten finns det några rejält fula, mörka fläckar men jag kan inte avgöra om det är torkade fuktfläckar eller mögel.
Länk till alla bilder på vinden i högupplöst format.

Vad säger forumets experter på allt mikrobiellt? Är det fukt eller mögel? Och spelar det någon roll eftersom vi ändå kommer att behöva göra om taket inom några år.
Ser ut att vara en kombo av fukt och mögel. Det blir inte så svart av bara fukt som torkat tror jag. Om hålet i taket är fixat är det väl inte mycket att fundera på tycker jag. Takbjälkarna ser ju fina ut.
Kan bara hålla med - Ser inget allvarligt, att rekommendera när ni byter tak är ju att riva ned till stolarna, nya råspontluckor och papp följt av valfri takbeläggning. Om det skall fortsätta vara en kallvind då - Se gärna över ventilationen en del så att det inte blir för tätt med det nya taket.MathiasS skrev:
Så länge man har en bra stomme går allt att fixa i mitt tycke!
Tack för svaren!
Isoleringen till kallvinden är bara 10 cm, och det grannarna har gjort är att riva bort eternit + masonit, lägga en till bjälke på befintliga takbjälkar (vad kallas det.. distans?) och se till att man får ca 30 cm isolering i taket. Vinden blir då en varmvind.
Min tanke är att ta bort innertaket och höja takhöjen i delar av den ombyggda garagedelen, och minska vindens storlek. Det är beskrivet i den här tråden.
Isoleringen till kallvinden är bara 10 cm, och det grannarna har gjort är att riva bort eternit + masonit, lägga en till bjälke på befintliga takbjälkar (vad kallas det.. distans?) och se till att man får ca 30 cm isolering i taket. Vinden blir då en varmvind.
Min tanke är att ta bort innertaket och höja takhöjen i delar av den ombyggda garagedelen, och minska vindens storlek. Det är beskrivet i den här tråden.
Klicka här för att svara