Byggahus.se
Har ett gammalt Ftx-system sen -80 som nu verkat börja dra massa mer el. Så behöver nog byta ut aggregatet. Fick offert från en firma, vet inte alls hur mycket sånt här kan kosta så tänkte kolla här om någon har mer erfarenhet. Huset är ett enplanshus 100m2 med aggregatet på vinden. Skickar med offerten så man ser vad som ingår i den. Tack på förhand. Offert för ventilationsarbete och utbyte av aggregat; detaljerad arbetsbeskrivning med priser inklusive moms anges.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ta in fler offerter, kanske går att få billigare.
 
Gjorde för drygt fem år sedan och då var kostnaden cirka 50 inklusive allt.

Men är det värt att byta bara på grund av ökad elförbrukning? Kan det inte ha att göra med att du har någon förvärme i aggregatet och nu är det kallare ute?
 
Hade du tidigare aggregat i kryddskåpet eller på vinden?

Jag gjorde precis liknande här hemma.

Villa 150m2 utanför örebro
Demontering och bortforsling av gammalt Bahco ftx i kryddskåp
Nytt Systemair aggregat på vind
Komplettering med 4 nya kanaler
Injustering + rensning
Installation av kontrollpanel + Wifi modul
Bygge av landgång på vinden

Fast kostnad 105 ksek efter avdrag
 
F frankie365 skrev:
Gjorde för drygt fem år sedan och då var kostnaden cirka 50 inklusive allt.

Men är det värt att byta bara på grund av ökad elförbrukning? Kan det inte ha att göra med att du har någon förvärme i aggregatet och nu är det kallare ute?
Firman erbjöd sig byta delar o reparera om vi var intresserade men rekommenderade (såklart) att byta till ett nytt då det är över 40 år o de nyare är mycket bättre på alla sätt o vis. Så tänkte att det kanske är lika bra o göra det.. Det har strulat lite med o stänger av sig till o från.
 
@
A Asa001 skrev:
Har ett gammalt Ftx-system sen -80 som nu verkat börja dra massa mer el. Så behöver nog byta ut aggregatet. Fick offert från en firma, vet inte alls hur mycket sånt här kan kosta så tänkte kolla här om någon har mer erfarenhet. Huset är ett enplanshus 100m2 med aggregatet på vinden. Skickar med offerten så man ser vad som ingår i den. Tack på förhand.[bild]
Bytte själv ut befintligt aggregat mot Heru 100 nextgen. Det tog 4-5 timmar inkl. demontering av det gamla aggregatet. Det var mycket enkelt att sätta på det nya. Med stor sannolikhet klarar du det själv och då hamnar kostnaden på cirka 25 000.kr.
 
  • Gilla
H_kan@88 och 2 till
  • Laddar…
Jag hade kryddhylleaggregat och bytte till Heru 100S.

Jag gjorde rivningsarbetet själv av det som skulle bort, köpte aggregatet för 22.000 och placerade aggregatet där jag ville ha det, planerade spirodragningen. 1 nytt spiro för tilluft och lite indragning av frånluft.
Ventfirman kom med rör, takhuv och monterade några böjar, rakmetrar och takhuven.
Jobbet gick på 8.000.

Rören isolerade jag själv.
31.000kr betalade jag för aggregat och några timmars jobb. Isoleringen fixade jag för en struntsumma.

Men ja. 78.000kr kanske är rimligt beroende på hur mycket modifikationer det blir.
Isolering och separering av imkanal ingår, rensning av kanalerna, kombidon och rördragning dit.
Det är kanske inte så billigt, men det är inte några våldsamma överpriser när man börjar räkna på det hela.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
50k för material verkar ju vara ett rövar pris då man kan köpa samma aggregat själv för 25k.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Bytte själv ut befintligt aggregat mot Heru 100 nextgen. Det tog 4-5 timmar inkl. demontering av det gamla aggregatet. Det var mycket enkelt att sätta på det nya. Med stor sannolikhet klarar du det själv och då hamnar kostnaden på cirka 25 000.kr.
Som sagt så beror det på hur nuvarande aggregat är placerat och hur mycket modifikation av befintlig rördragning som behövs göras.
Aggregatet kostar kanske 25k sedan tillkommer en hel del isolering och hur mycket avgör priset på isolationen.
Man kan givetvis göra allting själv om man har verktyg och tid, men jag skulle nog räkna med minst 30.000kr om man gör allt själv.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Spontant låter det dyrt. Jag köpte ett helt ventilationspaket till nybyggt hus på 180m2, d.v.s. aggregat, rör don, huvar, kontruktionsritningar, fästmaterial, isolering m.m för ca. 60k för 3 år sedan. Utan arbete, men kanske kan ge en indikation om din materialkostnad är rimlig.

Ta in fler offerter och om du inte har tummen mitt i handen eller helt enkelt inte vill så är det ofta inte så svårt att byta,
 
@
A Antemoo skrev:
Som sagt så beror det på hur nuvarande aggregat är placerat och hur mycket modifikation av befintlig rördragning som behövs göras.
Aggregatet kostar kanske 25k sedan tillkommer en hel del isolering och hur mycket avgör priset på isolationen.
Man kan givetvis göra allting själv om man har verktyg och tid, men jag skulle nog räkna med minst 30.000kr om man gör allt själv.
23 000 kostar aggregatet....så är det inte mycket att justera så klarar du dig på 25 000 inkl rör och isolering. Men...det beror såklart på hur det ser ut med det gamla aggregatet...
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
23 000 kostar aggregatet....så är det inte mycket att justera så klarar du dig på 25 000 inkl rör och isolering. Men...det beror såklart på hur det ser ut med det gamla aggregatet...
Kombidon, ljuddämpare och annat som ska till gör att 25.000kr fort blir till en glädjekalkyl.

Jag undrar om man ens klarar aggregat + isolering för 25.000kr?

Totalsumman är inte så galen om man inte gör någonting själv.
Men kan man riva ut det gamla aggregatet och göra så mycket förberedelser som möjligt utan att blanda in installationsfirman, så finns det enkla pengar att spara.

Nu ska omdragning av ny imkanal in i kalkylen. En massa bortforsling av gammalt mög, kanske en del spirorör (om man har dragkrok och släpvagn så fixar man även det själv)

Man kan snygga till totalsumman ganska enkelt med liten insats själv, men helt verklighetsfrånvarande är inte offerten egentligen.
 
Sannolikt termobrytarna till värmeslingorna som har gjort sitt.
Byt de två så slipper du onödig elförbrukning.
Motorerna är assynkronmotorer och har I princip evig livslängd och ingen elektronik som går sönder.
Dock lite sämre verkningsgrad på de äldre aggregaten...
Men 70kkr får man en hel del el för.
 
H
+ rengörning av kanaler får man inte glömma bort.
Injustering av luftflöde efteråt ska även det göras.

Men det är så klart med i offerten såg jag
Tänkte om man ska göra bytet själv.
 
  • Gilla
Lundsdan
  • Laddar…
Har sett liknande offerter för två år sedan. Låter som ett rimlig pris men allt du kan göra själv är såklart ett plus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.