Jag har köpt en träsvarv som är kopplad för 3-fas med möjlighet at ändra rotationsriktning.

Jag har inte 400V där jag helst vill ställa svarven och effekten vid 1-faskoppling med kondensator tror jag är tillräcklig.

Kan jag på nåt vis klara att behålla finessen med rotationsriktningsändring med 1-fas?

I princip borde det gå.
Först och främst måste motorn vara avsedd för 230 V, dvs Y-kopplad när den är ansluten till 3-fas.
För att köra den på enfas ska motorn D-kopplas där L och N kopplas till varsin pol och en kondensator på 30-80 µF kopplas mellan den tredje polen och antingen L eller N.
Rotationsriktningen ändras genom att flytta anslutningen av kondensatorn mellan L/N.
Till det behövs alltså en växlande kontakt. Befintlig spak är en korskopplare, vilken borde gå att koppla om till växlande funktion. Du får riva och kolla. Start och stopp kanske ligger i samma spak som komplicerar det lite.

Det är ett välbyggt hemmabygge från 60-talet gissat utifrån att skruvarna genomgående är Whitworth.
Gubben som byggde den var elektriker så ellådan är omsorgsfullt byggd med kopplingsplintar.
Riktningen styrs nu av växlande brytare så alla grejer borde sitta i lådan redan nu, det borde alltså bara vara att klura och koppla rätt: kondensatorns anslutningar L-N respektive N-L på de olika lägena på brytaren?

Göran.W
Tackar för den länken, det blir matnyttig i framtiden

Jag har fixat kopplingen, tyvärr fick jag riva all den fina 3-fas installationen och klura ut hur jag skulle koppla från scratch. Alla komponenter jag behövde fanns dock för handen.

Jag trodde fel om effekten. Jag måste hjälpa till med starten med hjälp att att vira upp en rem för att motorn ska få upp varvtalet, under drift på fullvarv är det inga problem med kraften

Påverkar kondensatorns kapacitans startmomentet på motorn? I så fall ska kapacitansen ökas eller minskas för mer startkraft? Den kondensator jag har kopplat nu är från en skrotad tvättmaskin.

Det gör det, det brukar finnas en typplåt på motorn där det står rekommenderad kapacitans på motståndet.
Du får samma fenomen om kondensatorn är kass, motorn måste då hjälpas igång och stannar igen vid hög belastning.

Bara som en liten koll, du har väl D kopplat motorn nu när du kör 1 fas?
Du kan även följa tumregeln 80 uF/kW för dimension på kondingen. Lite för stor gör inget men mycket så går motorn varm utan att få direkt mer moment.

Det är en gammal Siemensmotor, byglad enligt:
Y=X-Y
U V W
X och Y vet jag inte om jag återgivit i rätt ordning ovan men det ser ut så principiellt när man tittat på anslutningarna.

Det finns ork i motorn när den väl fått upp farten och jag svarvade i ett par timmar igår så den borde väl vara rätt kopplad.

Kondensatorns skick har jag ingen aning om, jag ska prova med en kondensator jag vet funkar.

Den är Y-kopplad...
Se Görans länk för hur en D-koppling ser ut (sid 7).

OK, då blir det spännande att koppla om och se att det funkar bättre.

Jag blir dock lite orolig att nåt har tagit skada av mina timmar vid svarven igår........

Nu har jag provat med kondensatorn från min Örebro golvslip och det gick alldeles ypperligt, svarven startade fint och var stark.
Den kondensatorn är på 100uF och stor som en halvliters ölburk, vilket ger lite bekymmer när det gäller placeringen i ellådan. Kan man inte använda en kretskortskondensator istället?

joegge skrev:
Den kondensatorn är på 100uF och stor som en halvliters ölburk, vilket ger lite bekymmer när det gäller placeringen i ellådan. Kan man inte använda en kretskortskondensator istället?
Om du kan hitta en som tål tillräcklig spänning, inte behöver kopplas in polariserat (dvs med +/- rätt) och som har tillräcklig kapacitans så visst!

Men leta inte ihjäl dig... ;)

Alltid ska det vara nån hake:mad:, Nåja, eftersom motorn är på 0,8 kW så behöver jag bara en 70uF konding och jag har hittat en på Cypern (eBay) som mäter 50x115mm så det ska väl gå att stänga luckan om den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.