Hej,
Renoverar en äldre gäststuga (som inte använts på kanske 30år) med kallkällare under halva huset. Halva delen av källarens tak/trossbotten känns lite slarvigt byggd i flera lager och olika material. Här har man blandat sågspån, vindpapp, plast och mineralull i isoleringen. Vi dränerande byggnaden för 12år sedan och virket är torrt och utrymmet upplevs inte som fuktigt. Men trossbotten såg riktigt tråkig ut med lite vit påväxt. Bestämde mig för att riva ut allt och hugga bort rötskadat trä. Fem timmars skitjobb och sen var det klart.

Kan man se på bilderna vad som orsakat skadan och varför? Det ser ut som spindelnät inuti träet och det syns också lite runda hål som efter djur. Träet är sprött, lite brunt och faller liksom sönder i mindre bitar.

Hur går jag vidare på bästa sätt?

Jag funderar på att stärka upp de skadade bjälkarna som steg ett, hur gör jag det på enklaste vis?

• Skadat och sprött träbjälklag med vita påväxter och små hål, indikerar möjlig träskada eller röta i en gäststuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brunt, skadat trä med hål och vit påväxt i en gammal byggnadskonstruktion.
    Skapa konto
  • Närbild av rötskadat träbjälke med spindelnätsliknande strukturer och hål.
    Skapa konto
  • Närbild på en skadad träbjälke med märken av röta och insektsangrepp, synliga hål och spindelnätsliknande strukturer.
    Skapa konto
  • Skadade träbjälkar med synliga sprickor och förmultning indikerar rötskador och insektsangrepp i en gammal källare.
    Skapa konto
Henrik Lindqvist Henrik Lindqvist skrev:
Hej,
Renoverar en äldre gäststuga (som inte använts på kanske 30år) med kallkällare under halva huset. Halva delen av källarens tak/trossbotten känns lite slarvigt byggd i flera lager och olika material. Här har man blandat sågspån, vindpapp, plast och mineralull i isoleringen. Vi dränerande byggnaden för 12år sedan och virket är torrt och utrymmet upplevs inte som fuktigt. Men trossbotten såg riktigt tråkig ut med lite vit påväxt. Bestämde mig för att riva ut allt och hugga bort rötskadat trä. Fem timmars skitjobb och sen var det klart.

Kan man se på bilderna vad som orsakat skadan och varför? Det ser ut som spindelnät inuti träet och det syns också lite runda hål som efter djur. Träet är sprött, lite brunt och faller liksom sönder i mindre bitar.

Hur går jag vidare på bästa sätt?

Jag funderar på att stärka upp de skadade bjälkarna som steg ett, hur gör jag det på enklaste vis?
Du kanske hittar en möjlig förklaring till orsaken på problemet på den här sidan
https://www.byggahus.se/renovera/mogel-huset-halsa-atgarder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.