Godda i stugorna.
Såg att harald har denna http://www.harald-nyborg.se/merinfo.asp?varenr=5744&n=20100 till förmånligt pris, kan det vara något?
Vill väl egentligen ha något fancy schwancy avvibrerat dito men använder vinkelslip så sällan..
Såg att harald har denna http://www.harald-nyborg.se/merinfo.asp?varenr=5744&n=20100 till förmånligt pris, kan det vara något?
Vill väl egentligen ha något fancy schwancy avvibrerat dito men använder vinkelslip så sällan..
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Ser inget om effekten där. Säkert ingen dålig maskin för sällananvändning, men den bör inte vara för klen utan ha kanske 1000w.
Skyddskåpan behöver verktyg för att justeras, inget kastskydd och 700W....
Själv har jag sådan ruskig respekt för vinkelslipar så jag slängde ut min gamla biltemavariant för några månader sedan och fyndade en Blå Bosch 125a 1100W (CI) med kastskydd och justerbart "stänkskydd".
Sedan dess så tar jag gärna till vinkelslipen där jag tidigare kanske harvade runt med någon typ av såg eller fegade runt med excenterslipen.
Tror jag gav typ 7-800 på Tradera för en sprillans ny och som även hade antivibrationshantag, men detta kände jag eg inget direkt behov av.....ännu
Själv har jag sådan ruskig respekt för vinkelslipar så jag slängde ut min gamla biltemavariant för några månader sedan och fyndade en Blå Bosch 125a 1100W (CI) med kastskydd och justerbart "stänkskydd".
Sedan dess så tar jag gärna till vinkelslipen där jag tidigare kanske harvade runt med någon typ av såg eller fegade runt med excenterslipen.
Tror jag gav typ 7-800 på Tradera för en sprillans ny och som även hade antivibrationshantag, men detta kände jag eg inget direkt behov av.....ännu
utan skyddsglasögon låter verkligen jättedumt. Utan sprängskydd är ungefär i samma liga...CCPusher skrev:
Får man fråga varför? Jag tycker att tillfällena när sprängskyddet är ivägen är otroligt få, och tillfällena när glasögonen är ivägen har hitills, för min del, varit = 0.
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Ja utan glasögon är inget jag kör längre. Fy sablar va ont man får när man får stänk i ögonen. Och utan skyddet är mer sällan nu. Det händer men gångerna är dock få.
Jag tror CCPusher bara letar argument för att köpa sig en bra och säker maskin.
Hur svår kan argumentationen vara..
Älskling... den här Boschen kostar bara xxx men jag behöver en ny som inte kapar benet och skickar slipskivsskärvor in i ögat på mig....snääääälllla.........:wow:
Hur svår kan argumentationen vara..
Älskling... den här Boschen kostar bara xxx men jag behöver en ny som inte kapar benet och skickar slipskivsskärvor in i ögat på mig....snääääälllla.........:wow:
Haha, argumentationen är inget problem, jag har fri dispositionsrätt.. d^_^b
Tja, sprängskyddet är mest ivägen tycker jag, och brillor använder jag i princip bara när jag borrar över huvudet, jag tycker mest de immar och bär sig illa åt.
Jag antar att jag är lite av den gamla skolan, även om jag är förhållandevis ung (intalar jag mig i alla fall
)
Dock har jag goda ambitioner, får väl kanske ta och göra dem till mer än ambitioner, helst innan det går åt hel**te...
Tja, sprängskyddet är mest ivägen tycker jag, och brillor använder jag i princip bara när jag borrar över huvudet, jag tycker mest de immar och bär sig illa åt.
Jag antar att jag är lite av den gamla skolan, även om jag är förhållandevis ung (intalar jag mig i alla fall
Dock har jag goda ambitioner, får väl kanske ta och göra dem till mer än ambitioner, helst innan det går åt hel**te...
Kompisens vad får en konstig form när han spänner musklen. Han brukar mumla något om vinkelkap, sprängd skiva och inget skydd.... Han använder inte maskinen längre, faktiskt ingen annan vinkelkap heller. Men han klarade sig iofs länge utan skador om man nu vill se det ur ett statistiskt perspektiv.
Den duger nog gott. Sprängskyddet kan man sätta lite löst, då behövs inget verktyg för att justera det. Och det gör man så sällan ändå. Billiga maskiner verkar även må bra av att skruvas isär och fettas in har jag hört.
Förövrigt verkar Metabos vinkelslipar vara av bra kvalitet nuförtiden.
Förövrigt verkar Metabos vinkelslipar vara av bra kvalitet nuförtiden.
Detta håller jag inte alls med om. Sprängskyddet ska sitta ordentligt, i sammanhanget lägger man väldigt lite tid på att flytta sprängskydd jämfört med att slipa, även om man saknar snabbspänne. Det är lätt och snabbt att ta fram en skruvmejsel och lossa/spänna vid de få fall när man behöver flytta sprängskyddet.raveper skrev:
Jag brukar också göra som så att jag drar till sprängskyddet så att jag precis orkar vrida det om det är i vägen, eftersom det då sitter ganska hårt så är det ju ingen risk att det lossnar om skivad exploderar eller liknande.Daniel_N skrev:Detta håller jag inte alls med om. Sprängskyddet ska sitta ordentligt, i sammanhanget lägger man väldigt lite tid på att flytta sprängskydd jämfört med att slipa, även om man saknar snabbspänne. Det är lätt och snabbt att ta fram en skruvmejsel och lossa/spänna vid de få fall när man behöver flytta sprängskyddet.